معمای پیچیده رابرت مالی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 88753
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۶:۱۶ |
یادداشت؛

معمای پیچیده رابرت مالی

این روزها «رابرت مالی»تبدیل به نامی پیچیده و مبهم در قاموس سیاست خارجی آمریکا شده است! سکوت نسبی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده نسبت به ادعاهای مطرح شده در خصوص این دیپلمات سرشناس آمریکایی، موضوع را به مراتب نسبت به قبل پیچیده تر ساخته است.
معمای پیچیده رابرت مالی

محمد مهرعلی  
این روزها «رابرت مالی»تبدیل به نامی پیچیده و مبهم در قاموس سیاست خارجی آمریکا شده است! سکوت نسبی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده نسبت به ادعاهای مطرح شده در خصوص این دیپلمات سرشناس آمریکایی، موضوع را به مراتب نسبت به قبل پیچیده تر ساخته است.  مایکل مک کال، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد از واکنش و توضیحات وزارت خارجه خواستار شفافیت این نهاد درباره تحقیقات پرونده رابرت مالی فرستاده ویژه دولت بایدن در امور ایران شد.بنابر این گزارش رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان در نامه‌ای که ۳۰ ژوئن (۹ تیر) خطاب آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نوشته بود خواستار توضیح روشن درباره وضعیت مالی شده بود.اما تا این لحظه مشخص نشده است که رابرت مالی به چه دلیلی دقیقا مورد بازجویی و تحقیق قرار دارد! 
ورود اف بی آی به پرونده رابرت مالی بسیار معنادار است! رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت رابرت مالی در روز ۲۹ ژوئن (۸ تیر) پس از آنکه مجوز امنیتی او مورد بازبینی قرار گرفته بود، به مرخصی بدون حقوق فرستاده شد.گزارش‌هایی از سوء مدیریت رابرت مالی منتشر شده بود. سی‌بی‌اس نیز پیشتر گزارش داده بود که اف‌بی‌آی (پلیس فدرال) به این پرونده وارد شده است.در این میان، تبادل نظرهایی که میان وزارت خارجه آمریکا، کاخ سفید و مجلس نمایندگان بر سر وضعیت رابرت مالی صورت گرفته، نتوانسته است منجر به بر طرف شدن ابهامات موجود در خصوص وی شود. اکنون دفتر رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا پاسخ وزارت خارجه به پرسش در مورد وضعیت  مالی را منتشر کرد و آن را «ناکافی» خواند. در این پاسخ، یک دستیار حقوقی وزیر خارجه آمریکا به سناتور مایکل مک کال نوشته فرآیند «کامل و جامعی» برای ارزیابی صلاحیت افراد در خصوص دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی شده وجود دارد اما این وزارتخانه بنابر سیاست و رویه‌اش نمی‌تواند «اسناد یا اطلاعات بیشتری در رابطه با این موضوع» منتشر کنند.
به عبارت بهتر، وزارت خارجه آمریکا خطاب به نمایندگان کنگره گفته است که بیش از این اجازه اظهار نظر و اعلام موضع در خصوص پرونده رابرت مالی را ندارد. مقامات ارشد اف بی آی نیز فعلا ترجیح داده اند در خصوص این پرونده سکوت کنند. همین سکوت و امتناع، ماجرا را بیش از گذشته پیچیده ساخته است! سوال اصلی اینجاست که آیا رابرت مالی بخشی از اطلاعات محرمانه مربوط به پرونده هسته ای ایران و مذاکرات را در اختیار طرف های خارجی قرار داده است؟! اگر چنین چیزی صحت دارد، آن طرف یا کشور خارجی کیست؟!در هر حال، اینجا موضوع  اقدامی نامتعارف مطرح است که هنوز حدود و ثغور آن به درستی از سوی دستگاه های امنیتی غرب ترسیم نشده است. رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا هم در بیانیه کوتاهی امتناع مقامات سیاسی و امنیتی آمریکا در خصوص وضعیت رابرت مالی وچرایی تعلیق وی  را «غیرقابل قبول» خوانده وگفته است : «کنگره حق دارد بداند که دقیقا چرا مجوز امنیتی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران به حال تعلیق در آمد، سپس او از سمتش تعلیق شد و اکنون، طبق گزارش‌های خبری، اف‌بی‌آی در حال بررسی پرونده است.»
در روز ۲۹ ژوئن رابرت مالی در بیانیه کوتاهی که در اختیار رسانه‌ها گذاشته بود تایید کرد که از چندین هفته قبل به دلیل تحقیقاتی که در مورد مجوز دسترسی‌های امنیتی او در جریان بوده، در مرخصی به‌سر‌می‌برد.او گفته بود «به من اطلاع داده شده که مجوز دسترسی ‌امنیتی من در دست بررسی است. اطلاعات دیگری در اختیارم گذاشته نشده، اما انتظار دارم تحقیقات به‌زودی به نفع من تمام شود. در عین حال من مرخصی هستم.»
مت میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در نشست خبری روز سه‌شنبه خود گفت که مالی در ۲۹ ژوئن «انجام وظایف» فرستاده ویژه در امور ایران را متوقف کرد و «چند هفته قبل از آن به مرخصی رفت».پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا رابرت مالی از ژانویه سال ۲۰۲۱ به سمت فرستاده ویژه دولت در امور ایران قرار گرفت. گفته می‌شد احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران (برجام) از جمله وظایف او بود. رابرت مالی نقش قابل توجهی  هم در شکل‌گیری برجام در سال ۲۰۱۵ داشت.

نویسنده : محمد مهرعلی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.