بهار صادرات غیرنفتی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 88691
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۶:۳۳ |
در بررسی مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر رشد ۲۳ درصدی صادرات غیرنفتی مطرح شد؛

بهار صادرات غیرنفتی

مورخ ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲ کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در جریان نشست خود رشد ۲۳درصدی صادرات غیرنفتی در هریک از سال‌های اجرای برنامه هفتم توسعه را مصوب کردند. دراین مصوبه علاوه بر رشد ۱۲ درصدی صادرات نفتی نیز رشد ۲/۸ درصدی عوامل تولید در هریک از سال‌های برنامه هفتم توسعه نیز درنظر گرفته شد.
بهار صادرات غیرنفتی
گروه اقتصادی
مورخ ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲ کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در جریان نشست خود رشد ۲۳درصدی صادرات غیرنفتی در هریک از سال‌های اجرای برنامه هفتم توسعه را مصوب کردند. دراین مصوبه علاوه بر رشد ۱۲ درصدی صادرات نفتی نیز رشد ۲/۸ درصدی عوامل تولید در هریک از سال‌های برنامه هفتم توسعه نیز درنظر گرفته شد. همچنین اعضای کمیسیون در مصوبه خود زمان اجرای برنامه هفتم توسعه را از نیمه دوم ۱۴۰۲ تا سال ۱۴۰۷ تعیین کردند. پیش‌تر دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه زمان اجرای برنامه هفتم را از ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ درنظر گرفته بود. باور فعالان اقتصادی این است که توسعه صادرات غیرنفتی گامی مؤثر برای جهش اقتصادی و دوری از اقتصاد تک محصولی خواهد بود. اگرچه که از سال ۹۶ صادرات غیرنفتی در دستورکار‌قرار گرفت اما در دولت سیزدهم اهتمامی ویژه نسبت به امر صادرات محصولات غیرنفتی شد؛ به گونه‌ای که در پایان سال ۱۴۰۰ افزایش ۳۸ درصدی صادرات محصولات غیرنفتی در مقایسه با سال ۹۶ که مجموع صادرات غیرنفتی کشور به ۳۱ میلیون و ۶۴۰ میلیون دلار رسیده بود، اتفاق افتاد.

 تجارت در بهار سال ۱۴۰۲ 
بر اساس آمار گمرک ایران، تجارت در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲، رقم ۵/ ۳۵ میلیون تن کالا به ارزش ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدانی از کشور صادر و ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴ میلیارد دلار سهم واردات کشور بوده است. ارقامی که تراز تجاری کشور در بهار را منفی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار می کند. بنابر این گزارش، در این مدت صادرات غیرنفتی کشور به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۲/ ۲۴ درصد افزایش و از حیث ارزش ۸۴/ ۸ درصد کاهش داشت و واردات کشور به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب یک درصد و ۷۹/ ۵ درصد افزایش یافته است. آمار منتشر شده نشان می‌دهد صادرات ایران در سال ۱۳۹۸ ارزشی معادل ۴۱ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار داشته و وزن کالاهای صادراتی نیز ۱۳۴ میلیون و ۱۸ هزار تن بوده است که به لحاظ ارزشی افت ۷ درصدی و به لحاظ وزنی رشد ۱۴ درصدی را نسبت به سال ۹۷ تجربه کرده است. عمده کالاهای صادراتی ایران نیز همچنان کشور چین، عراق، ترکیه، ‌امارات و افغانستان بودند. براساس آمارهای گمرک طی ۷ ماهه نخست سال ۱۳۹۸، ۲۴/۴ میلیارد دلار صادرات کالا بدون نفت خام و ۲۵/۲ میلیارد دلار واردات کالا در کشور انجام شد. به لحاظ ارزشی، واردات و صادرات کالایی کشور نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۷ به ترتیب با کاهش به ترتیب ۵ درصدی و ۱۱ درصدی همراه بوده است. طی ۹ ماه نخست سال ۹۹ حدود ۲۵ میلیارد و ۱۵۸ میلیون دلار ارزش صادرات غیر نفتی کشور بوده است.در سال ۱۴۰۰ صادرات ایران به رقم ۴۸ میلیارد و ۴۴۰ میلیون دلار رسید. براساس آمار‌ اعلامی گمرک ایران، ارزش صادرات غیرنفتی ایران از شهریور ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ حدود ۵۵ میلیارد و ۲۰۹ میلیون دلار بوده که نسبت به صادرات ۴۳ میلیارد و ۴۹۱ میلیون دلاری در ۱۳ ماهه انتهایی دولت دوازدهم (از مردادماه ۱۳۹۹ تا مردادماه ۱۴۰۰) رشد ۲۷ درصدی (معادل افزایش ۱۱ میلیارد و ۷۱۸ میلیون دلاری) داشته است. در بهار امسال ذرت، دانه سویا، روغن دانه آفتابگردان، برنج، گندم و جو عمده ترین اقلام اساسی وارداتی به کشورمان بوده اند که در مجموع از نظر وزنی ۵۶/ ۱۵
درصد و از نظر ارزشی ۱۹/ ۷۹ درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده اند.همچنین بنابر این گزارش، چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند ۵ کشور اول مقصد کالاهای صادراتی بوده اند
که به ترتیب ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و ۴۸۹ میلیون دلار به این ۴ کشور صادر شده است. مطابق آمارها طی ۳ ماه نخست بهار ۱۴۰۲ رکورد زنی وزنی صادرات غیرنفتی شکسته شده و هرچند که ارزش دلاری محصولات کاهش پیدا کرده اما رشدی امیدوارکننده نسبت به صادرات محصولات غیرنفتی شکل گرفته که حال به سبب مصوبه کمیسیون تلفیق این امید قدرت بیشتری در مقایسه با گذشته پیدا کرده است. در بررسی بیشتر مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق با اعضای این کمیسیون؛ سید جلیل میرمحمدی و پرویز اوسطی، نمایندگان مجلس یازدهم به گفت‌‌وگو پرداختیم که در ا‌دامه می‌خوانید.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.