واردات خودرو به سود یک ملت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 86564
  پرینتخانه » اسلایدر, اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۹ |
گزارش «رسالت» از آخرین وضعیت واردات خودرو به کشور

واردات خودرو به سود یک ملت

واردات خودرو یکی‌از مهم‌ترین مصوبات مجلس یازدهم بوده که از ابتدای مطرح شدن تا به امروز‌ چالش‌‌های بسیاری را پشت سرگذاشته و نظرات موافق و مخالف بسیاری را به خود جلب کرده است.
واردات خودرو به سود یک ملت

گروه اقتصادی
واردات خودرو یکی‌از مهم‌ترین مصوبات مجلس یازدهم بوده که از ابتدای مطرح شدن تا به امروز‌ چالش‌‌های بسیاری را پشت سرگذاشته و نظرات موافق و مخالف بسیاری را به خود جلب کرده است. گفتنی‌ست که جمعیت حداکثری مردم و مسئولان همواره موافق واردات خودروهای خارجی به کشور بوده‌ و هستند چراکه مهم‌ترین هدف واردات خودرو، ارتقای سطح کیفیت خودروهای داخلی و کاهش قیمت آن‌ها در بازار بوده است.

 کیفیت و قیمت معضل همیشگی مردم و متقاضیان خودرو بوده و به همین خاطر مجلس یازدهم طی مجموعه‌ای از  اقدامات جدی، پیگیر تحقق  واردات خودرو شد. این مهم درحالی رخ داد که برخی تمایل به کاهش قیمت خودرو نداشتند و ‌کوشیدند با مانع تراشی از تحقق روند واردات جلوگیری کنند. 
در حال حاضر نیز عده ای می‌کوشند تا واردات را به صورت قطره چکانی رقم بزنند و سیلی از تقاضا را در برابر عرضه کم ایجاد کنند؛ چراکه دراین صورت باز هم بازار، متلاطم و قیمت‌ها،  افزایشی می‌شود. علی‌رغم این مانع تراشی‌ها،‌ مجلس همچنان پیگیر واردات است و به سبب این رویکرد، کاهش قیمت خودروهای وارداتی را رقم زده است. به عنوان مثال و مطابق آمارهای به دست رسیده، BMW ۷۳۰، بنز ای ۲۰۰، تیگوان، تلیسمان، ایکس تریل و اسپورتیج در بازار به ترتیب از ۱/۴ میلیارد تومان تا ۵۰ میلیون تومان ارزان شدند. هرچند که کاهش قیمتی به معنای ارزانی در بازار خودرو نیست و به سبب جهش قیمت افسارگسیخته چندسال اخیر، صرفا نوعی از ساماندهی قیمتی و نظارتی محسوب می‌گردد. کاهش چندمیلیون تومانی فولکس واگن تیگوان هرچند نوید بخش است ، کافی نیست چراکه ارزش واقعی این خودرو در بازارهای جهانی ۷ میلیارد تومان نیست. در واقع تبدیل خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تیگوان را تا این حد گران کرده است.


|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.