ضرورت تحول سازمانی در رسانه ملی
گروه فرهنگی
زائرانی که در اربعین، از جاده پرماجرا و حیرتآور نجف تا کربلا به سوی مزار مطهر سیدالشهدا رفتهاند؛ احتمالا به کرات با تصویر فریبرز عربنیا مواجه شدهاند. احتمالا بسیاری از عراقیها چیزی از این نام نمیدانند و صاحب تصویر را با نام دیگری به جا میآورند: مختار ثقفی. برجستهترین منتقم کربلا در سالهای پس از واقعه که سریالی با محوریت شخصیت او از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. زوار اربعین احتمالا وقتی کامیونهای حمل گاز در جاده تردد میکند، موسیقی متن آشنای سریال یوسف پیامبر را نیز شنیدهاند. شبیه این وضعیت در همسایه شرقی، افغانستان هم قابل رصد است. دو سریال آیینی محبوب ایرانی که تبدیل به خاطرهای ماندگار در ذهن همسایههای ایران شده است، نشان از توانمندی هنرمندان ایرانی و نیاز و علاقه مردم منطقه به اینگونه آثار. در سالهای اخیر که سیاست دولت ایران توجه مضاعف به همسایههاست، ضرورت افزایش نفوذ فرهنگی در منطقه که به بهبود قدرت نرم و دیپلماسی عمومی کشور کمک خواهد کرد بیشتر احساس میشود.
گذشته از این، تولید سریالهای تاریخی الف ویژه یکی از نسخههای نجاتبخش برای عبور رسانه ملی از بحران مخاطب هم ضروری است. بحران مخاطبی که مسئولان سازمان هم بارها به آن اعتراف کردهاند. این سریالها میتوانند سرمایه اجتماعی زیادی برای رسانه ملی به همراه داشته باشند. فیالحال دوسریال «موسی» و «سلمان» به کارگردانی دو هنرمند نامآور سینمای ایران، ابراهیم حاتمیکیا و داود میرباقری در حال ساخت است، اما به گفته ریاست سازمان، بودجه کافی برای تولید دیگر آثار فاخر در دست نیست.
سازمان صداوسیما از جهات گوناگون نیازمند تحول است؛ تحولی که تنها در تولیدات منحصر نمیشود. بخشی از این تحول در نوع اداره داخلی سازمان است. سازمان صداوسیما طبق لایحه بودجه بیش از هر نهاد فرهنگی دیگری بودجه دریافت میکند، چگونه است که این بودجه کفاف ضروریترین مأموریت سازمان را نمیدهد؟ سازمانی عریض و طویل، غیر پویا، عائلهمند و فرسوده، طبعا پرهزینه است و مدیریت تاریخ مصرف گذشته، توان استفاده بهینه از منابع را ندارد. کمبود بودجه آن هم با کارنامهای ضعیف، دلیل خوبی برای معطلی و عدم تحقق اقدامات ضروری نیست. تحول در این سازمان باید از داخل آن آغاز شود. این توضیحات از آن رو ضروری به نظر میرسد که پیمان جبلی، رئیس صداوسیما در حاشیه یک مراسم درباره اینکه تبلیغات و آگهیهای بازرگانی چقدر میتواند بودجه سریالهای جدید سیما را تأمین کند و چقدر نیازمند کمکهای مالی هستند به خبرنگار مهر بیان کرد: بودجهای که دولت از طریق قانون بودجه در مجلس تصویب شده و دولت به ما اختصاص میدهد به همراه درآمدی که ما مکلف هستیم از طریق آگهی بازرگانی ایجاد کنیم بودجه ما را تشکیل میدهند.
وی ادامه داد: بودجه سالانه ما دو بخش بیشتر ندارد اول بودجهای که دولت تحت عنوان «کمک زیان» به ما میدهد یا تخصیصی که سازمان برنامه ماه به ماه به صدا و سیما میدهد و یک بخش دیگر درآمد آگهی بازرگانی است. این دو تنها درآمد و تنها منابع مالی سازمان صداوسیما است، با این دو منابع درآمدی، هم باید سازمان اداره شود و هم تولیدات شبکههای صدا و سیما به سرانجام برسد.
بودجه کافی نیست، امکان تولید آثار ارزشمند فاخر را نداریم
رئیس صداوسیما درباره بودجه سریالهای الف ویژه و فاخر تصریح کرد: در حال حاضر فیلمنامههای بسیار با کیفیت و فاخر داریم مثلا فیلمنامه «پوریای ولی» آقای جعفریجوزانی جزء همین آثار فاخر است و فیلمنامههای دیگری هم داریم اما امکان تولید کارهای ارزشمند فاخر را نداریم به دلیل اینکه منابع مالی ما برای ساخت این آثار کفایت نمیکند.
وی افزود: بارها هم اعلام کردم که اگر بنا باشد در سال، یک سریال الف ویژه تولید کنیم و بهعبارتی هفتهای یک قسمت سریال الف ویژه روی آنتن داشته باشیم، لازمه آن این است که منابع لازم برای چنین تولیداتی بهصورت جداگانه به صدا و سیما اختصاص یابد. اگرچه مجلس در لایحه بودجه کمکهایی لحاظ کرده است منتها آن چیزی که ما نیاز داریم برای یک جهش در عرصه تولید مجموعههای نمایشی، بودجهای بیشتر از این کمکها را میطلبد.
وی در پاسخ به سؤال دیگر مهر نسبت به کمک حمایتی مجلس که پیش از این اعلام شده بود به دو سریال الف ویژه میرسد، گفت: در قانون بودجه فقط برای دو سریال «موسی» و «سلمان فارسی» بودجه در نظر گرفته شده است.
کمک حمایتی مجلس به دو سریال الف ویژه اختصاص یافت
جبلی درباره میزان این بودجه حمایتی هم تصریح کرد: از آنجایی که هنوز قطعی نشده است اطلاع دقیق از رقم آن ندارم اما همین دو سریال الف ویژه هم ممکن است در معرض تخصیص ناقص قرار بگیرند. ما این دو پروژه استراتژیک را با رعایت تمام اصول پیش میبریم به ویژه سلمان فارسی که در میانه کار است و سعی داریم با روندی، تولید آن پیش برود که برای کارگردان و تهیهکننده اطمینانبخش باشد و دچار وقفه نشود.
رئیس صداوسیما در پایان عنوان کرد: به نظر میرسد حدود ۴۰ فیلمنامه فاخر داریم که آماده تولید و کلید زدن است که همچون آقایان درویش، لطیفی، جعفری جوزانی و… از جمله کارگردانانی هستند که با آنها صحبت کردهام. من با بسیاری دیگر از کارگردانان نام آشنا صحبت کردم و همه آمادگی فعالیت در مجموعههای فاخر را دارند اما منوط به این است که ما بتوانیم منابع مالی پایدار تعریف کنیم. با این حال همان طور که آقای نقویان گفتند در کارهای جاری که در پیش تولید و تولید داریم مشکلی (به لحاظ مالی) وجود ندارد.
رسانه ملی , سریال های تاریخی
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.