گردهمایی جهانی قاریان در روز میلاد قرآن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 81957
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۶:۳۳ |
سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران همزمان با عید سعید مبعث کار خود را آغاز کرد

گردهمایی جهانی قاریان در روز میلاد قرآن

در فرهنگ مذهبی و مناسکی امروز تشیع ایرانی، آنچه بیشتر در برگزاری مراسم مردمی  نمود دارد، مناسبت‌هایی است که به ولادت‌ها یا شهادت‌های شخصیت‌های بزرگ مذهبی مربوط می‌شود. در این میان اعیاد دیگر، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. این در حالی است که در سنت فرهنگی شیعه، اعیاد  نیز جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند.
گردهمایی جهانی قاریان در روز میلاد قرآن

گروه فرهنگی
در فرهنگ مذهبی و مناسکی امروز تشیع ایرانی، آنچه بیشتر در برگزاری مراسم مردمی  نمود دارد، مناسبت‌هایی است که به ولادت‌ها یا شهادت‌های شخصیت‌های بزرگ مذهبی مربوط می‌شود. در این میان اعیاد دیگر، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. این در حالی است که در سنت فرهنگی شیعه، اعیاد  نیز جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند. مثلا عید غدیر از نظر مناسکی، عظمتی همپای عاشورای حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام داشته است. همان دستجات، همان شور و شعور، همان سر و صدا منتها همه در قالب جشن و شادی. امروزه اما آنقدر که ما برای ولادت پیامبر خدا در هفدهم ربیع الأول کار می‌کنیم، برای مبعث برنامه‌ای نداریم. حال آنکه مبعث، تولد اسلام است و تولد قرآن. همه‌چیز از مبعث شروع می‌شود. مبعث، حتی نسبت به ولادت نبی اکرم نیز تقدم دارد، تقدمی مفهومی و نه زمانی. اگر نبود یوم‌الله مبعث، میلاد پیامبر نیز روزی همچون دیگر روزها بود. غدیر روز ولایت است و مبعث روز نبوت؛ مبعث، روزی است که خدا از فراز جبل‌النور، گویی که دستان پیامبر خود را بالا برد و من کنت مولا گفت و غدیر روزی است که پیامبر دستان وصی خود را بالا برد و او را به ولایت مبعوث ساخت. مبعث، فقط رستاخیز رسول‌الله صلوات علیه نبود، مبعث رستاخیز امیرالمؤمنین علیه‌السلام بود، روزی که به مقام شامخ اول مسلمان دین خدا بودن نائل شد. مبعث رستاخیز خدیجه است و رستاخیز تمام زنانی که در پناه اسلام، می‌توانستند تاریخ زن‌ستیز بشریت را پایان ببخشند. خدیجه، وزیر رسول خدا می‌شود و نه تنها همسر فداکار و مهربان او. مبعث روزی است بزرگ‌تر از زمان و حرا غاری است بزرگ‌تر تمام قله‌های عالم. مبعث رستاخیز انسان است که دو آرمان ازلی و ابدی توحید و عدالت را دوباره علم می‌کند. مبعث تولد انسانی دیگر است که از رحم تاریخ پیشااسلام به دنیای پس از اسلام می‌آید و مسیر جهان به سمت توحید و عدالت پیچ می‌خورد. مبعث تولد یک تاریخ است، تاریخی که از بدو آغاز، با فراعنه هر زمان و هر مکان سر ستیز داشت. 
مبعث میلاد قرآن نیز هست و بهترین زمان برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن، همین روز. مسابقات بین‌المللی قرآن، یکی از کارهای فرهنگی تمیزی است که از جوانب مختلف دارای خیرات و برکات است. این رویداد اولا اقدامی جهانی در جهت ترویج کتاب الهی قرآن است. در روزگاری که دشمن با کاریکاتور کشیدن و قرآن آتش زدن با قرآن می‌جنگد، جمهوری اسلامی با مسابقه‌ای که محوریت عمده آن قرائت قرآن است با زیباترین لحن‌ها و آهنگ‎‌ها. نشر آیات زیبا و فریبای قرآن با اصوات و الحانی خوش، شیوه‌ای بوده که خود پیامبر اکرم نیز با آن، افرادی را به اسلام جذب می‌کرده‌اند. در حقیقت رسول‌الله تنها با صدا و لحن آسمانی خود آیات خداوند را می‌خواندند و به‌راستی کدام دل است که بتواند در برابر این همه زیبایی عنان خویش حفظ کند؟
مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، اقدامی مهم در جهت دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران است. ایران به عنوان یک کشور باید در تمام شاخه‌ها طلایه‌دار پرداختن به قرآن کریم باشد. از چاپ قرآن گرفته تا قرائت قرآن تا تفسیر قرآن و در انواع روش‌ها رویکردهای قرآن‌پژوهی. این نقش را مدت‌ها مصر بر عهده داشت؛ اکنون اما ایران در بسیاری از این زمینه‌ها پرچم‌دار است. مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، فرصتی است برای عرضه دستاوردها و خدمات جمهوری اسلامی ایران، در زمینه معجزه پیامبر اسلام، قرآن کریم.  
سید مهدی سیف‌مدرس در روزهای برگزاری سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن و حضور فرهیختگان قرآنی از کشورهای اسلامی مایه افتخار است و موجبات همدلی و هم‌افزایی را فراهم می‌آورد و سبب وحدت‌ مسلمانان جهان خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که یکی از اهداف مهم برگزاری مسابقات قرآن، ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه است و آیا این امر مهم محقق شده یا خیر، گفت: ترویج و تمسک به قرآن می‌تواند راه نجات بشریت باشد، بنابراین باید نیل به این هدف مقدس مورد توجه قرار گیرد که بحمدالله در این مسیر گام برمی‌داریم.
این استاد و پیشکسوت قرآنی تصریح کرد: امروز جبهه باطل، برهان روشنی ندارد و از ابزار توهین و تحقیر استفاده می‌کند و سعی در تخریب دین اسلام دارد. باید هر چقدر که بتوانیم به قرآن متمسک شویم و قرآن را آنطور که شایسته است، به همه دنیا ارائه کنیم. حرف حق ما به دل اکثریت مردم منطقه و دنیا می‌نشیند.
سیف‌مدرس بر ضرورت ترویج قرآن و مفاهیم آن تاکید کرد و افزود: مخالفان ما زمانی که دلیل، حجت و برهانی ندارند، به در و دیوار می‌زنند و این هتک حرمت‌ها که بوده و هست در برابر سپر قرآن در کشورهای مسلمان بی‌اثر خواهد شد.
وی با اشاره به اهانت دشمنان به ساحت مقدس و آسمانی قرآن کریم گفت: این اهانت‌ها کار جدیدی نیست، توهین به مقدسات اسلام و قرآن از صدر اسلام بوده و خداوند در آیات متعددی از قرآن به این موضوع اشاره می‌کند که دشمنان و منافقین همواره به قرآن توهین می‌کردند و قرآن را افسانه، ساخته، بافته و دروغ‌پردازی می‌دانستند.
پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه در صدر اسلام به شخص پیامبر اکرم (ص) نیز توهین می‌کردند، افزود: این توهین به مقدسات و هنجارشکنی‌ها در زمان تمام پیامبران و همچنین پیامبر اسلام بوده و قرآن کریم سرگذشت این توهین‌ها را بیان کرده است. بنابراین اولین بار نیست که اسلام و قرآن شاهد توهین‌ها و هنجارشکنی‌های دشمنان است و این رفتارها سابقه دارد؛ ما معتقدیم که ائمه اطهار (ع) قرآن ناطق هستند. اگر در توان دشمن باشد ترور می‌کند و اگر در توانش نباشد توهین و تخریب می‌کند.
وی درباره راه‌های مقابله با هتک حرمت به قرآن تاکید کرد: مقابله ما باید منطقی و معقول باشد و آنطور که قرآن روایت می‌کند رفتار کنیم. اگر آنها فحاشی می‌کنند، در مرام ما فحاشی نیست و اگر آن‌ها هتک حرمت می‌کنند، در مرام ما هتک حرمت نیست. ما حرف منطقی و حق و دستورات قرآن را به کار می‌گیریم. مسلمان برهان، بینه و حجت دارد؛ بنابراین هتاکی دشمنان مانند کف روی آب است و زیاد طول نمی‌کشد که دشمن در چاهی که خود کنده گرفتار می‌شود و مورد تحقیر همه جهانیان قرار می‌گیرد. سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران از ۲۹ بهمن تا سوم اسفند با حضور قاریان و حافظان برتر در رشته‌های مختلف در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.