تا ۱۴۰۰جبران کنید! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 8144
  پرینتخانه » سرمقاله, یادداشت تاریخ انتشار : ۰۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۰:۵۷ |

تا ۱۴۰۰جبران کنید!

هفته اول شهريورماه، يادآور آسماني شدن شهيدان رجايي و باهنر است و به‌حق، هفته دولت نام‌گذاري شده است، هفته‌هايي که معمولاً در دوره‌هاي مختلف، به ارائه کارنامه و دستاوردهاي دستگاه‌هاي دولتي و افتتاح طرح‌هاي عمراني گذشته است.
تا ۱۴۰۰جبران کنید!

|سيدمحمد بحرينيان-جانشين سردبير|
هفته اول شهريورماه، يادآور آسماني شدن شهيدان رجايي و باهنر است و به‌حق، هفته دولت نام‌گذاري شده است، هفته‌هايي که معمولاً در دوره‌هاي مختلف، به ارائه کارنامه و دستاوردهاي دستگاه‌هاي دولتي و افتتاح طرح‌هاي عمراني گذشته است. هفته دولت، ازآنجاکه به لحاظ زماني، با آغاز به کار دولت هم مقارن است، فرصت خوبي براي بررسي کارنامه سالانه قوه مجريه به شمار مي‌رود.
پيش از هر چيز، بايد از زحمات و تلاش‌هاي رئيس‌جمهور محترم و دستگاه‌هاي اجرايي تشکر کرد، به‌هرحال مسئولان دولتي، باواسطه يا بي‌واسطه، منتخب مردم‌اند و محترم و تلاش‌هايشان درخور تقدير است.
در يک سال گذشته، بارزترين و ارزنده‌ترين اقدام دولت در عرصه سياسي و بين‌المللي، کاهش گام‌به‌گام تعهدات برجامي است. اگرچه پيش‌ازاين نوشته‌ايم که اين کاهش تعهدات، درواقع بازگشت به عقب و در راستاي جبران مافات است و جاي خوشحالي ندارد، اما اصلاح روند غلط گذشته، هرچند دير اتفاق افتاده باشد، اما درخور تقدير است. تنها نکته‌اي که بايد به آن توجه کرد آن است که روند عزت‌مندانه کاهش گام‌به‌گام تعهدات برجامي، بايد با گردش نگاه به داخل و ظرفيت‌هاي دروني کشور همراه شود و در ميانه راه، معطل وعده‌هاي بي‌سرانجام اروپايي نماند.
نقدها اما به دولت در اين مقال نمي‌گنجد، اولاً بنا نيست در هفته دولت به‌نقد شخص رئيس‌جمهور و وزرا و معاونين وي بپردازم و هم اين وجيزه مختصر، ظرفيت بررسي کارنامه نه‌چندان مطلوب دولت به‌ويژه در حوزه اقتصاد و فرهنگ را ندارد، اما مسئله اساسي تأکيد بر روي موضوع غنيمت شمردن فرصت‌هاست. متأسفانه گاهي، برخي اظهارنظرها و کنش‌هاي مسئولان دولتي، چنين به ذهن متبادر مي‌کند که از نگاه برخي از آن‌ها، هيچ زماني، وقت کار نيست. سال‌هاي ابتدايي دوره هشت‌ساله که مشغول بهانه‌تراشي و انداختن تقصيرها به گردن پيشينيان‌اند، در سال‌هاي مياني درگير انتخابات ورأي آوري مجدد و حواشي پس از آن‌اند و سال‌هاي پاياني هم که فرصت خود را پايان‌يافته مي‌دانند. دقيقاً همين نگاه بود که واکنش رهبر معظم انقلاب را در ديدار اخير هيئت دولت برانگيخت، به‌ويژه آنجا که ايشان تأکيد کردند «دو سال باقيمانده از دوران دولت، مدت‌زمان کمي نيست و بايد به‌دوراز گرفتار شدن در برخي آفات، مسائل مهم کشور را اولويت‌بندي و اولويت‌ها را يک‌به‌يک پيگيري کرد.»
شهيد رجايي که نام‌گذاري هفته دولت، درواقع احترام به مقام شامخ او به‌عنوان تنها رئيس‌جمهور شهيد تاريخ انقلاب اسلامي است، کمتر از يک سال نخست‌وزير و کمتر از يک ماه رئيس‌جمهور بوده است و همين زمان کوتاه کافي بوده تا همگان از او و فعاليت‌هايش به نيکي ياد کنند. از سوي ديگر، اميرکبير بااين‌همه اقدامات مؤثر و تاريخ‌ساز، تنها سه سال صدراعظم بوده است.
صرف‌نظر ازآنچه در ۶ سال گذشته بر کشور رفته است، دو سال زمان کمي نيست. دولت اگر با حرکت جهادي و نيت الهي به اولويت‌بندي و حل مسائل کشور بپردازد، همکاري و حمايت همه‌جانبه آحاد ملت را نيز به همراه خواهد داشت و در پايان دوره با دعاي خير مردم بدرقه خواهد شد، ان‌شاءالله.

نویسنده : سيدمحمد بحرينيان |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.