دولت باید روند اجرای قانون جهش تولید مسکن را ریل‌گذاری کند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 79590
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۶:۴۴ |
سید البرز حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

دولت باید روند اجرای قانون جهش تولید مسکن را ریل‌گذاری کند

سید البرز حسینی، نماینده مردم خدابنده  و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» با اشاره به ضرورت اجرای قانون جهش تولید و تامین از سوی بانک مرکزی بیان کرد: در شرایط حال حاضر یکی از ابر چالش‌های کشور‌، حوزه مسکن است. طی ۸ سال گذشته روند عملیاتی و کاری حوزه مسکن موفق نبوده است.
دولت باید روند اجرای قانون جهش تولید مسکن را ریل‌گذاری کند

گروه سیاسی 
سید البرز حسینی، نماینده مردم خدابنده  و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» با اشاره به ضرورت اجرای قانون جهش تولید و تامین از سوی بانک مرکزی بیان کرد: در شرایط حال حاضر یکی از ابر چالش‌های کشور‌، حوزه مسکن است. طی ۸ سال گذشته روند عملیاتی و کاری حوزه مسکن موفق نبوده است. مقصود این حرف زیر سئوال بردن دولت‌ها نیست بلکه اشاره به نوع کار و‌ نحوه نگاه به موضوع است. وی‌ افزود: همواره در دو حوزه روستایی‌ و شهری به ویژه کلان شهرها نیازمند طرح جامع بوده‌ایم. به منظور تعادل عرضه و تقاضا نیاز  به ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن داریم. حسینی تصریح کرد: به سبب ضرورت تعادل بخشی عرضه و تقاضا در بازار مسکن، مجلس یازدهم در بدو ورود خود قانون جهش تولید و تامین مسکن را در دستور کار خود قرار داد و به تصویب رساند. براین اساس طرحی آماده شد و در سه محور به تبیین وضعیت ساخت مسکن اعم از منابع مالی، تامین زمین و نهاده‌های ساختمانی پرداخت. نماینده مردم خدابنده در مجلس یازدهم همچنین خاطرنشان کرد: منابع مالی یکی از‌ موضوعات مهم این طرح بود که در ماده ۴
 قانون جهش تولید و تامین مسکن به آن پرداخته شد و مقرر شده تا مطابق تورم سالانه ۲۰ درصد به میزان اعتبار تخصیص داده شده اولیه اضافه شود. او متذکر شد: برای آنکه نقدینگی به درستی به بخش مسکن هدایت شود، صندوق ملی مسکن تدوین شد تا‌ سرمایه به درستی جهت دهی شود. وی یادآور شد: طرح جهش تولید و تامین مسکن طی ۴۸ نشست نهایی شد و به مرحله تصویب رسید. عهده دار تامین و درنظرگیری زمین وزارت راه بود که در حال حاضر حدود ۶۵ الی ۸۰ درصد زمین متقاضیان را تعیین تکلیف کرده‌ است. براین اساس مبرهن شده که در کدام نواحی دچار مشکل‌ هستیم و در کدام بخش‌ها زمین تامین شده است. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: در حوزه نها‌ده‌های ساختمانی با مشکلاتی رو به رو هستیم که به منظور چاره جویی‌شان وزارت صمت باید ورود پیدا کند و بستر ساخت مسکن را فراهم کند. متاسفانه عقب افتادگی در این حوزه را به سبب آشفتگی حوزه مسکن شاهد بودیم. اگرچه وزارت راه و شهرسازی متولی این امر‌ است اما‌به تنهایی قادر به پیش برد اهداف این طرح نخواهد بود. خوشبختانه در کشور توان فنی، مالی و علمی ساخت ۴ میلیون واحد مسکن وجود دارد. 
او ادامه داد: میان حوزه اقتصادی و تولید مسکن اختلاف نظری وجود دارد مبنی بر‌اینکه اگر پول به این حوزه تزریق شود، خلق‌ پول ایجاد خواهد شد و تورم افزایش پیدا خواهد کرد درحالی که این پول به سبب مکانیزم درنظر گرفته شده، تلفیقی از‌منابع برگشت اقساط مسکن مهر، بودجه‌های سنواتی، مسکن اولی‌ها، خیرین مسکن ساز و… با نرخ بهره صفر درصد در صندوق ملی مسکن است. 
عضو کمیسیون عمران مجلس اذعان داشت: خوشبختانه منابع مالی طرح قابل تامین است و اقتصاد کشور را رو به رشد خواهد برد و خلق پول ایجاد نخواهد کرد. ‌نماینده مردم خدابنده گفت: وزارت راه و شهر سازی به عنوان محوریت این موضوع، وزارتخانه‌های‌ مرتبط و سایر نهادها به ویژه در حوزه خدمات زیربنایی می‌بایست دست به دست هم دهند و طرح را پیش‌ ببرند. هرکدام از این نهادها، اهداف سازمانی دارند و حقی را برای خود متصورند. از این رو ضرورت دارد شخص
 رئیس جمهور فرمان اجرای کار را به دست بگیرد و محوریت موضوع را پیش ببرد. وی در پایان این گفت‌وگو اظهار کرد: ۳ میلیون نفر در کشور سن ازدواج‌شان گذشته و ۱۲ میلیون در شرف ازدواج هستند. افزون بر این حدود ۱۷ میلیون نفر بد مسکن و حاشیه نشین هستند. با‌بررسی این اعداد و ارقام ضرورت رسیدگی و حل چالش‌های‌ مسکن مبرهن می‌شود. دولت باید ریل گذاری کند و روند اجرایی کار را تسریع کند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.