توسعه تجارت نیازمند اهتمام ویژه به ظرفیت‌های موجود است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 77508
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۶:۱۵ |
یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق:

توسعه تجارت نیازمند اهتمام ویژه به ظرفیت‌های موجود است

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» اظهار کرد: مثبت بودن درآمد تجاری هر کشور به معنای رونق درآمدهای ارزی حاصل از صادرات، توان تولیدی و رونق اقتصادی است. افزایش صادرات به معنای آن است که میزان کل توانایی اقتصادی، رشد کرده است.
توسعه تجارت نیازمند اهتمام ویژه به ظرفیت‌های موجود است

گروه اقتصادی 
یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» اظهار کرد: مثبت بودن درآمد تجاری هر کشور به معنای رونق درآمدهای ارزی حاصل از صادرات، توان تولیدی و رونق اقتصادی است. افزایش صادرات به معنای آن است که میزان کل توانایی اقتصادی، رشد کرده است. شایان ذکر است تا بگوییم که صادرات از منظر درآمد ارزی و قدرت رقابت در صحنه‌های جهانی و منطقه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنابراین هنگامی که یک کشور از حداکثر ظرفیت صحنه‌های جهانی و منطقه‌ای استفاده کند، نشان می‌دهد که در حالت مطلوب تولید، قیمت تمام شده کالا و خدمات پس از فروش خود قرار دارد و توانسته جایگزین کالای رقبای خود شود. وی افزود: رونق تولید علاوه بر درآمد ارزی نشاط اقتصادی را رقم خواهد. آماری که گمرکات کشور عنوان می‌کند، نشان از حجم تجارت خارجی ۷۰ میلیارد دلار رسیده است. این به معنای آن است که حجم صادرات و واردات به ۷۰ میلیارد دلار طی ۱۰ ماه گذشته رسیده است. این امر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد همراه بوده است. این مقدار رشد ناشی از مجموعه صادرات و واردات است هرچند که مقدار واردات‌مان بیش‌تر از میزان صادرت است اما تلاش‌ها بر این است تا تعادل میان صادرات و واردات شکل بگیرد. اکنون در حوزه در صادرات نفتی نیز پیشرفت داشته‌ایم. پیش از این حداقل صادرات‌مان ۳۰۰ هزار بشکه  بود و اکنون به یک میلیون و ۲۰۰ هزار رسیده است. آل اسحاق با اشاره به صادرات غیر نفتی تصریح کرد: فرآورده‌های پتروشیمی از جمله محصولات صادرات غیر نفتی است و کشورهای مقصدمان در ابتدا چین و سپس عراق، امارات و ترکیه است. کشورهای هدف این حوزه محدود است و عمده صادرات بخش غیر نفتی‌مان، فرآورده‌های پتروشیمی است که  علی رغم محاسبه جداگانه اما به حوزه نفت مربوط می‌شود. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق همچنین خاطرنشان کرد: در حوزه واردات عمده محصولات شامل نهاده‌های کشاورزی، ذرت، سویا، گندم و جو است. 
پس از نهاده‌های دامی، واردات موبایل مطرح است و کشورهای مبدأ نیز چین، امارات و ترکیه می‌باشد. کشورهای مبدأ واردات‌ نیز محدود است و گستردگی ندارد. وی متذکر است: خوشبختانه تلاش‌ها برای به تعادل رسیدن میزان واردات و صادرات انجام شده است. نباید فراموش کنیم که ظرفیت‌های فراوانی داریم. به طورمثال حجم تجارت ۱۵  کشور همسایه‌مان طی یک سال ۱۲۰۰ میلیارد دلار است، اگر این بازارها بهره بگیریم حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیارد را از آن خود خواهیم کرد. او ابراز کرد: ضرورت دارد تا یک درصد از تجارت جهانی را از آن خود کنیم که در حال حاضر تنها سه دهم درصد را داریم. خوشبختانه یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم، تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه است. به طورحتم این موضوع یک سیاست درست است و اگر عملیاتی شود و به تجارت برسیم، حجم تجارت عظیمی رقم خواهد خورد. به تازگی مجلس شورای اسلامی نیز تصویب کرد تا عضویت مان در سازمان همکاری شانگهای رسمی شود. بی‌شک این امر یک فرصت ارزنده و موجب تعامل حجم بالای تجارت خواهد شد. همچنین با کشورهای اروسیا با توجه به شرایط جدید پیش آمده و رویکرد نگاه به شرق می توانیم توسعه روابط اقتصادی را رقم بزنیم کما اینکه مقدمات فراهم شده است.
 آل اسحاق گفت: کشوری همچون عراق که در حال حاضر تعامل‌مان برقرار است، دومین هدف صادراتی کشور است. دورنمای این تعامل سالانه بیست میلیارد دلار است. هدف این است که در وهله نخست به حدود ۱۲ الی ۱۳ میلیارد دلار برسیم. اکنون میزان کلی این تعامل حدود ۸ میلیارد دلار است. او با اشاره به حوزه خدمات و کالا افزود: در حوزه انرژی اگر به درستی تنظیم امور کنیم، به سبب قیمت تمام شده‌مان فرصت بسیار خوبی رقم خواهد خورد چراکه حوزه گاز و برق کشور از تکنولوژی و خدمات فنی مهندسی خوبی برخوردار هستیم و به گفته وزارت نیرو می‌توانیم حدود ۱۵ میلیارد دلار طی یک سال صادرات انرژی داشته باشیم.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.