مدیریت عرضه اوراق راهکار ادامه صعود بورس - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 76330
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰:۵۲ |
وضعیت بازار سرمایه در هفته آتی بررسی شد

مدیریت عرضه اوراق راهکار ادامه صعود بورس

در مطلب شماره گذشته با عنوان «بورس می تازد» به رشد بازار سرمایه در 2 هفته گذشته پرداختیم.برای بررسی وضعیت هفته های آینده و با توجه به اهمیت بالای بازار سرمایه در جذب نقدینگی سرگردان جامعه و به خدمت درآوردن آن برای تولید با احمد اشتیاقی یکی از کارشناسان ارشد بازار سرمایه به گفت‌وگو نشسته‌ایم:
مدیریت عرضه اوراق راهکار ادامه صعود بورس

گروه اقتصادی 
در مطلب شماره گذشته با عنوان «بورس می تازد» به رشد بازار سرمایه در ۲ هفته گذشته پرداختیم.برای بررسی وضعیت هفته های آینده و با توجه به اهمیت بالای بازار سرمایه در جذب نقدینگی سرگردان جامعه و به خدمت درآوردن آن برای تولید با احمد اشتیاقی یکی از کارشناسان ارشد بازار سرمایه به گفت‌وگو نشسته‌ایم:
 آقای اشتیاقی در ابتدای گفت‌وگو به باز پس گرفتن کانال‌های از دست رفته بپردازیم. از نظر شما چه عواملی رنگ سبز را با تابلوی بازار شیشه‌ای آشتی داد؟ 
به تازگی مشاهده کردیم که قیمت‌های جهانی و کامودیتی‌ها با افزایشی خوب مواجه شدند. به عبارت دیگر استارت رشد بازار در کنار بسته حمایتی ۱۰ بندی به سبب بازگشت نرخ کامودیتی‌ها زده شد. این موضوع به روند رو به مثبت بازار سرمایه کمک شایانی خواهد کرد. به نظر می‌رسد به موجب اتفاقات اخیر پیش آمده، بازار مثبتی را طی هفته جاری پیش رو داشته باشیم. در بسته
۱۰ بندی حمایت از بورس مؤلفه بیمه سهام را مشاهده کردیم که خوشبختانه از روز شنبه با کدهای اشخاص حقیقی قابل خریداری خواهد بود. این امر نیز به بهبود شرایط بازار کمک خواهد کرد چراکه سهام‌داران خرد را راضی به نگهداشت سهام‌شان خواهد کرد. نکته مهم در جریان بیمه سهام و اعتماد سهام‌داران خرد، اطلاع رسانی دقیق و درست پیرامون این موضوع است. دراین راستا ضرورت دارد تا اطلاع‌رسانی‌ها به درستی انجام شود. 
 منظور از اطلاع رسانی دقیق و درست نسبت به بیمه سهام چیست؟ 
ببینید بیمه سهام در شرایط حال حاضر نیازمند تبلیغات بیشتر است و به همین سبب  ضرورت دارد که با اطلاعات بیشتر همراه شود. به طورحتم این موضوع کمک کننده بازار خواهد بود. افزون براین به تزریق منابع صندوق‌های توسعه و تثبیت نیز کمک خواهد کرد و موجب میل ورود صندوق توسعه ملی به خرید سهم خواهد شد. شایان ذکر است تا بگوییم که معضل کمبود نقدینگی با ورود صندوق توسعه ملی و واریز منابع جدید صندوق توسعه و تثبیت حل و جبران خواهد شد. 
شرایط حال حاضر بازار از نظر شما چگونه است؟ 
بازار بورس کماکان جذاب است و از لحاظ سود آوری و نقطه P/E  که در آن قرار گرفته است، اهمیت دارد. همچنین از نگاه بنده حداقل شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد جای حرکت وجود خواهد داشت. با توجه به فضای کلی حاکم بر بازار P/E  منطقی بازار، ۶ می‌باشد. دلیل اینکه در شرایط کنونی بازار زیر P/E  منطقی که عدد ۶ می‌باشد، مورد معامله قرار می‌گیرد، کمبود نقدینگی بوده است. بازار سرمایه علی‌رغم ابهامات موجود و مسائل پیش آمده حال حاضر باید تا P/E  منطقی که عدد ۶ می‌باشد، رشد کند. 
ابهامات حال حاضر بازار چیست؟ و چه مؤلفه‌هایی اثرگذارند؟ 
باید بگوییم که نسبت به بودجه سال ۱۴۰۲ ابهاماتی وجود دارد. از طرفی دیگر اعمال شرایط  تحریمی و مسائل سیاسی همچون برجام موجب شد تا ابهامات بازار سرمایه برطرف نگردد و به عبارتی همچنان باقی بماند. از طرفی دیگر اختلاف دلارنیمایی با دلار آزاد نیز کم نیست. هرچند که دلار نیمایی طی هفته گذشته از ۲۷ هزار تومان به ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش پیدا کرد. افزون بر این برگشت نرخ کامودیتی‌ها موجب شد تا اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران افزایش پیدا کند. با وجود ابهامات عنوان شده اما خرید در شرایط فعلی بازار بورس بسیار جذابیت دارد و کلیت بازار سهام نیز جذاب است. 
 استنباط شما از روند بورس طی هفته جاری چیست؟ 
برداشتم این است که از روز شنبه تا مادامی که نرخ کامودیتی‌ها با کاهش جدید مواجه نشوند، روز‌های مثبتی را در پیش خواهیم داشت. عامل اثرگذار دیگر نرخ دلار نیمایی است. چنانچه دلار نیمایی بتواند روند افزایشی خود را ادامه دهد و فاصله خود را با دلار آزاد کاهش دهد، ماندگاری روزهای سبز را شاهد خواهیم بود. احساسم این است که دلار نیمایی به راحتی تا نرخ۳۰ هزار تومان قابل افزایش خواهد بود.
 اگر نرخ دلار آزاد نیز به کانال ۳۴ هزار تومان برسد و در همان‌ نقطه بماند و از طرفی دیگر نرخ دلار نیمایی به ۳۰ هزار تومان برسد، شاهد کمک به بازار بورس و ادامه روند مثبت بورس خواهیم بود. از نگاه بنده حق شاخص یک  میلیون و ۶۰۰ هزار واحد با P/E  منطقی ۵ و ۶ است. 
 نگرانی‌هایی که پیرامون نرخ کامودیتی‌ها وجود داشت، با افزایش نرخ قیمت‌های جهانی برطرف شده است؟ 
بله، نگرانی‌هایی که پیرامون نرخ کامودیتی‌ها وجود داشت، برطرف شده است. اگر در این میان نرخ دلار نیمایی به تدریج روند افزایشی طی کند، اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود. خوشبختانه از ناحیه بودجه ۱۴۰۲ فشاری بر شرکت‌ها وارد نیست و صحبت این است که حامل‌های انرژی ادامه دار باشد. با فرض تثبیت حامل‌های انرژی برای شرکت‌ها و اتفاقات حاضر می‌توانیم بر کاهش ابهامات و ثبات روند صعودی بازار سرمایه امیدوار باشیم.
 در پایان بگویید که بسته حمایتی ۱۰ بندی بورس را چطور می‌بینید و چه عواملی را نیاز حال حاضر بازار سرمایه می‌دانید؟ 
همانطور که در میانه گفت‌‌‌وگو گفته شد؛ تثبیت حامل‌های انرژی، اتفاقات اخیر پیش آمده با لحاظ بسته حمایتی ۱۰ بندی از بورس امری مثبت و حمایتی خواهد بود. نکته قابل ذکر یا بهتر است بگوییم تنها نگرانی حال حاضر پیرامون انتشار اوراق بدهی است. حجم انتشار اوراق بدهی و نرخ اوراق بدهی تنها نگرانی حال حاضر فعالان و آگاهان بازار سرمایه است. چنانچه این روند به خوبی مدیریت شود، دیگر نگرانی باقی نخواهد ماند. به طورمثال نرخ اسناد خزانه طی هفته‌های گذشته تا ۲۶ درصد بازده سالیانه افزایش نرخ داشت و طی هفته اخیر دچار روند کاهشی شد و به ۵/۲۵ کاهش پیدا کرد. اگر اسناد خزانه بازدهی کاهشی داشت باشد و تا بازدهی ۲۴ کاهش پیدا کند، خیال بازار راحت خواهد شد که از این ناحیه ریسک قابل توجهی وجود نخواهد داشت. در پایان این گفت‌وگو باید بگوییم که چنانچه بازار سرمایه احساس کند که از نواحی مختلف ریسکی شامل حالش نخواهد شد، به روند صعودی و تثبیت رشد خود ادامه خواهد داد. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.