دولت در حال تحقق خودکفایی گندم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 73530
  پرینتخانه » اجتماعی, اسلایدر, اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۱ |
«رسالت» عملکرد یک ساله دولت در بخش کشاورزی را بررسی می کند

دولت در حال تحقق خودکفایی گندم

یکی از حوزه هایی که برای کشور بسیار حیاتی و مهم بوده وضعیت کشاورزی است، اهمیت کشاورزی بعد از جنگ روسیه و اوکراین دوچندان شده و کشاورزی را جزو صنایع بسیار استراتژیک قرار داده است، در سال های آینده به علت موضوع مهم آب، فرونشست و کمبود غذا در دنیا مسئله کشاورزی شاید به یک موضوع استراتژیک برای همه کشورها تبدیل خواهد شد.
دولت در حال تحقق خودکفایی گندم

یکی از حوزه هایی که برای کشور بسیار حیاتی و مهم بوده وضعیت کشاورزی است، اهمیت کشاورزی بعد از جنگ روسیه و اوکراین دوچندان شده و کشاورزی را جزو صنایع بسیار استراتژیک قرار داده است، در سال های آینده به علت موضوع مهم آب، فرونشست و کمبود غذا در دنیا مسئله کشاورزی شاید به یک موضوع استراتژیک برای همه کشورها تبدیل خواهد شد.
 چرا کشاورزی مهم است؟
بهره های اقتصادی از بحث کشاورزی در دنیا می تواند توجه ویژه تری را به این صنعت استراتژیک جلب کند، برآوردها نشان می دهد کشاورزی ۷ تریلیون دلار به اقتصاد  آمریکا کمک  کرده و دومین منبع اشتغال در جهان است. 
یکی از عوامل مهم اهمیت کشاورزی برای تجارت و جامعه، خروجی آن است  از تولید مواد خام گرفته تا کمک به زنجیره تامین جهانی و توسعه اقتصادی.مواد خام هسته اصلی اقتصاد جهانی هستند. بدون دسترسی به مواد خام، تولیدکنندگان نمی توانند محصولی تولید کنند. مواد خام غیر کشاورزی شامل فولاد، مواد معدنی و زغال سنگ است. با این حال، بسیاری از مواد خام از کشاورزی به دست می آیند – از چوب برای مصالح ساختمانی گرفته تا گیاهان برای طعم دادن به غذا. به عنوان مثال، ذرت برای تولید مواد غذایی استفاده می شود و به عنوان پایه ای برای اتانول، عمل می کند. مثال دیگر رزین ها هستند: محصولات گیاهی مورد استفاده در کاربردهای مختلف صنعتی مانند چسب ها، پوشش ها و رنگ های مورد استفاده در ساخت و ساز.
  نیازمند استراتژی همه جانبه برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی واردات و صادرات کالاهایی مانند محصولات کشاورزی نیازمند روش های حمل و نقل مانند حمل و نقل دریایی و ریلی  است.  در کشاورزی روز دنیا توسعه زیرساخت پرسرعت یکی از عوامل مهم توسعه  صنعت کشاورزی است، به عنوان مثال تاخیر در حمل و نقل محصولات کشاورزی از بندر لس آنجلس می تواند مشکلاتی را در چین ایجاد کند و بالعکس و  زنجیره تامین جهانی را تحت تاثیر قرار دهد. طبق گفته انجمن سویا ایالت آیووا آمریکا، فروش محصولات سویا از آیووا در سال ۲۰۲۱ به دلیل عوامل مختلف از جمله تاخیر در حمل و نقل محصولات در آمریکای جنوبی به شدت افزایش یافت. در این مثال، آیووا از دیدگاه رقابتی سود برد. با این حال، تأخیر در حمل و نقل محصولات می‌تواند برای مناطقی که در انتظار حمل هستند مضر باشد، در دسترس بودن محصولات در قفسه‌های فروشگاه‌ها را محدود کند و بر معیشت تأثیر بگذارد.
 وضعیت کشاورزی ایران چگونه است؟
کشاورزی در دولت قبل با چالش های مختلفی روبه رو بود از ممنوع کردن کشت دوم برنج در استان های شمالی که باعث افزایش شدید قیمت برنج شد تا بی توجهی به رویکرد خودکفایی در گندم که ضررهای زیادی به صنعت کشاورزی زد، اما دولت سیزدهم از ابتدای امر سعی کرد تا به اصلاح رویکردهای غلط گذشته پرداخته و امور مثبت را نیز ادامه دهد.
یکی از دستاوردهای وزارت کشاورزی کمک به دولت برای حذف ارز ترجیحی بود به نحوی که تولیدکنندگان محصولات کشاورزی به چالش نرخ خوراک برنخورده و بتوانند فضا را مدیریت کنند، در گزارش قبل به آن به صورت مفصل پرداخته و وضعیت امنیت غذایی را بررسی کردیم،  در این گزارش وضعیت کشاورزی کشور و خدمت دهی به کشاورزان بررسی می شود.
طبق گفته وزیر کشاورزی ۱۰۷ هزار دامدار برای دریافت تسهیلات خرید نهاده های دامی در خرداد ماه ثبت نام کرده که چیزی نزدیک به  ۲۱ هزار نفر از متقاضیان، این تسهیلات را دریافت کرده اند، اما در هفته های اخیر وزارت کشاورزی یک دستاورد دیگر را ثبت کرده و با پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان، مجموع پرداخت‌ها به کشاورزان گندمکار کشور را به ۸۳ هزار میلیارد تومان رسانده و توانست
 ۶۰ درصد افزایش خرید گندم را ثبت کند۵۱۰ هزار کشاورز ایرانی امسال به دولت گندم تحویل دادند که این کشاورزان تقریباً یک خانواده و جامعه ۲ میلیون نفری را تشکیل می‌دهند.استان خوزستان با یک میلیون و ۳۶۱ هزار تن گندم، گلستان با بیش از ۷۵۸ هزار تن، کردستان با ۶۱۹ هزار تن، فارس با حدود ۵۰۰ هزار تن و کرمانشاه با ۴۷۳ هزار تن، رتبه‌های اول تا پنجم بین استان‌های کشور در تحویل گندم به دولت را به خود اختصاص داده‌اند.
طبق استراتژی جدید دولت در بخش کشاورزی، ایران خودکفایی گندم در سال آینده را هدف گرفته و علت اصلی آن نیز تهدیدات غذایی در دنیا و احتمال افسارگسیخته شدن قیمت گندم در سال آینده است، در سال گذشته خرید گندم از کشاورزان ۴.۵ میلیون تن بوده که امسال با افزایش ۶۰ درصدی به ۷.۵ میلیون تن رسیده است که این افزایش قابل توجه است.
 نگاه دولت به لزوم تغییر الگوی کشت
امروز بیش از هر روز دیگر کشاورزی ایران نیاز به تغییر در الگوی کشت دارد، ایران درگیر مشکلاتی چون کم آبی، فرونشست و مسائل متعدد محیط زیستی است و تنها چاره کار تغییر سریع الگوی کشت کشاورزی است، وزیر کشاورزی درباره این موضوع گفته است: بحث الگوی کشت بر اساس قانون ۱۴۰۱ به‌روزرسانی و آماده شده است و روز چهارشنبه رسماً این ابلاغ را برای استان‌های کشور در برنامه‌ای با حضور روسای سازمان‌ها انجام می‌دهیم و امیدواریم این حرکت بتواند، یک اتفاق مطلوب را در تولید کشت مطابق با شرایط اکولوژیک و اقلیمی در کشور به وجود آورد.
دولت سیزدهم تا به اینجای کار اقدامات موفقی را در توسعه پایدار صنعت کشاورزی انجام داده است که ادامه روند فوق می تواند امنیت غذایی را برای ایران به ارمغان بیاورد، امنیت غذایی یکی از مولفه های امنیت بوده و احتمالا در آینده درگیر چالش امنیت غذایی خواهد شد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.