قانون قابل بازنگری است و مردم شریف ایران قانون پذیرند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 73338
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۶:۱۷ |
شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

قانون قابل بازنگری است و مردم شریف ایران قانون پذیرند

شهریار حیدری، نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» با اشاره به اینکه می‌توان قوانین  را اصلاح کرد، گفت: در ابتدا از مردم ولایت‌مدار در سراسر کشور که همواره حمایت خود نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب را نشان داده‌اند، تشکر می‌کنم. همچنین قدردان آنان که سهم و مسیر خود را از اخلالگران جدا کرده و محبت همیشگی خود را نسبت به انقلاب اسلامی بروز داده‌اند، هستیم. 
قانون قابل بازنگری است و مردم شریف ایران قانون پذیرند

گروه سیاسی
شهریار حیدری، نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» با اشاره به اینکه می‌توان قوانین  را اصلاح کرد، گفت: در ابتدا از مردم ولایت‌مدار در سراسر کشور که همواره حمایت خود نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب را نشان داده‌اند، تشکر می‌کنم. همچنین قدردان آنان که سهم و مسیر خود را از اخلالگران جدا کرده و محبت همیشگی خود را نسبت به انقلاب اسلامی بروز داده‌اند، هستیم. 

وی افزود: ماموران و مدافعان امنیت، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، سپاه و کلیه نهادهایی که در شرایط کنونی در راستای آرامش مردم و منطقه تلاش کرده‌اند نیز شایسته قدردانی و تشکر‌ هستند و بدین واسطه قدردانی خود را نسبت به این افراد نیز اعلام می‌دارم. نباید فراموش کنیم که اتفاقات اخیر وابسته به چند جریان است. نخست اجرای قانون است که نیروی انتظامی نیز به خوبی نسبت به وظیفه خود عمل کرد اما جریانی بر کشور‌ حاکم شد و متاسفانه خسارت‌های فراوانی به امکان عمومی به ویژه بانک‌ها را وارد کرد. 
وی افزود: قانون نوشته دست بشر است و ممکن است اشتباهاتی در آن وجود داشته باشد. بنابراین اگر‌ احساس می‌شود قانونی به مسائل اجتماعی آسیب می‌رساند، باید آن را اصلاح کرد. 
حیدری با بیان اینکه نیروی انتظامی مجری قانون است و در بروز اتفاقات اخیر، مقصر نیست، تصریح کرد: مبنای این قانون امر‌به معروف و نهی از منکر است و پایه‌های آن عفاف و حجاب است. 
نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب همچنین خاطرنشان کرد: ضرورت داشت از ابتدای این روند به جای نیروی انتظامی دستگاه‌های مربوطه و تخصصی به این حوزه ورود می‌کردند. چنانچه دستگاه تخصصی و در ارتباط به امر به معروف و نهی از منکر‌ به مسئله عفاف و حجاب ورود می‌کرد، نتایج بهتری کسب می‌شد. در روایات آمده است که امر به معروف و نهی از‌ منکر انجام شود اما با روی خوش و تذکر لسانی صورت بگیرد. 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ابراز‌ کرد: هنگامی که مسئله امر به معروف و نهی از منکر به عنوان قانون شناخته می‌شود باید متولی خاص خود را داشته باشد. نهادهایی همچون نهاد امر به معروف که مرجع‌ قانون و تصمیم گیرنده هستند، می‌بایست نسبت به این مسئله مسئول می‌بودند و در موضوعات عفاف و حجاب ورود می‌کردند. چنانچه فردی این در بازه دچار تخلف و تخطی می‌شد، آن وقت نیروی انتظامی وارد می‌شد و به جریان شکل‌ گرفته نظارت می‌کرد. 
وی ادامه داد: پلیس ابزار امر به معروف و نهی از منکر نیست، پلیس یک دستگاهی است برای تامین امنیت عمومی و در مواردی با ابزاری که دارد کنترل وضعیت را انجام می‌دهد اما در حال حاضر هم امر به معروف‌کننده و هم برخوردکننده است. اجرای این قانون در حال حاضر به مصالح و نفع کشور نیست و موجب تنش میان مردم و پلیس و همچنین سوءاستفاده مخالفان و معاندان پشت مرزها شده است. دراین راستا ضرورت دارد که این قانون اصلاح شود.
اصلاح و اجرای قانون، دو رکن مهم است
حیدری گفت: اصلاح و اجرا‌ دو رکن مهم است. اگر بنا به اصلاح است، مرجع قانون‌گذاری مشخص است و اگر بنا به اجرا است باید نهادی تخصصی ورود کند. نباید فراموش کرد که‌ امر به معروف مراحلی دارد و پیش‌نیاز آن تذکر لسانی، زبان اخلاق و منطق است. چنانچه فردی مبارزه و تخطی کرد، آن وقت باید نیروی انتظامی وارد شود. 
او یادآور شد: اغتشاشگران به اماکن و اموال عمومی آسیب بسیاری رسانده‌اند. آسیب به اموال عمومی به نوعی آسیب به مردم است. مطابق آخرین گزارش‌ها بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان به بانک‌های کشور خسارت وارد شده است. 
حیدری تاکید کرد: مطالبه گری مسیر متمایزی از اغتشاش دارد. بارها عنوان شده که تجمع، قانون دارد و وزارت کشور بارها آن‌ را ابراز و ابلاغ کرده است. چنانچه افراد احساس نیاز به مطالبه‌گری‌ می‌کنند، باید به مراجع قانونی مراجعه کنند و درخواست خود را پیرامون موضوعی مشخص عنوان کنند تا مجوز برای‌شان صادر شود. متاسفانه در جریان اتفاقات اخیر مشاهده کردیم که برخی به آنکه به مراجع قانونی مراجعه کرده‌ باشند، به خیابا‌ن‌ها آمدند و به اموال‌ عمومی آسیب رساندند.  
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جبران خسارت‌ها سخت و زمان‌بر است، گفت: منابع مالی بانک‌ها برای ساخت و ساز بسیار محدود است. متاسفانه به پشتوانه معاندین و تحرکات غیرقانونی، توقف در کارایی اجرایی شکل می‌گیرد و خدمت رسانی به مردم دچار مشکل می‌گردد. 
*پشتوانه نظام جمهوری اسلامی مردم هستند و معاندین نمی‌توانند‌ به پشتوانه نظام آسیب برسانند
او ضمن تاکید براینکه مردم نسبت به این تحرکات آگاه باشند، اظهارداشت: بصیرت و مراقبت اصلی اساسی است. نظام جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه مردم شکل گرفت و مردم در این راه عزیزترین‌های خود و فرزندان گرانقدر خود را از دست دادند. بنابراین به راحتی نمی‌توان به پایه‌های نظام و آرمان‌های مردم خدشه وارد کرد. 
حیدری با اشاره به تجمعات اخیر، بیان داشت: تجمع و اغتشاش به نظام و انقلاب اسلامی آسیب نمی‌رساند چراکه پایه‌های این نظام مردمی است و به سهولت خدشه‌دار‌ نمی‌شود. 
نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در پایان این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: امیدواریم افرادی که با ناآگاهی دست به چنین فعالیت‌هایی زدند، پشیمانی خود را ابراز و اعلام کنند. نظام جمهوری اسلامی ایران، نظام رأفت است. بی‌شک عطوفت اسلامی شامل‌ حال‌ کسانی می‌شود که ناآگاه وارد این جریانات شدند و اکنون پشیمانی خود را ابراز کرده‌اند. دستگاه قضا نیز نسبت به کسانی که به صورت عمدی به ماموران و مدافعان امنیتی کشور‌ آسیب رساندند، ورود خواهد کرد و اقدام قاطع را در دستور کار قرار خواهد داد. قانون محل بازنگری است و چنانچه نیاز به اصلاح قانون باشد، با ارائه لایحه از سوی دولت یا استسفاریه، بازنگری انجام خواهد شد. چنانچه نیاز به اصلاح نباشد و تنها اجرا نیازمند تغییر باشد، می‌بایست آن را‌به متولی تخصصی ارجاع داد. نباید فراموش کرد که مردم شریف‌ جمهوری اسلامی قانون پذیرند و قانون گریز نیستند. این مردم به آرمان‌های نظام و انقلاب اسلامی وفادارند و خون شهدا برای‌شان اهمیت فراوانی دارد.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.