عدم توافق،حادثه‌ای رقم نخواهدزد اما‌ توافق موجب تسهیل و توسعه بیشتر‌ خواهد شد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 71245
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۶:۱۲ |
یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک ایران و عراق:

عدم توافق،حادثه‌ای رقم نخواهدزد اما‌ توافق موجب تسهیل و توسعه بیشتر‌ خواهد شد

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: احیای برجام از دو منظر اثباتی و سلبی حائز اهمیت است. از منظر سلبی‌ چنانچه مذاکرات برجام با توافق همراه نشود، اتفاق خاصی شکل نمی‌گیرد و همواره مطابق ادوار گذشته، جمهوری اسلامی ایران به پیشبرد اهداف خود ادامه می‌دهد.
عدم توافق،حادثه‌ای رقم نخواهدزد اما‌ توافق موجب تسهیل و توسعه بیشتر‌ خواهد شد

گروه سیاسی 
یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: احیای برجام از دو منظر اثباتی و سلبی حائز اهمیت است. از منظر سلبی‌ چنانچه مذاکرات برجام با توافق همراه نشود، اتفاق خاصی شکل نمی‌گیرد و همواره مطابق ادوار گذشته، جمهوری اسلامی ایران به پیشبرد اهداف خود ادامه می‌دهد. وی افزود: از روزهای ابتدایی انقلاب اسلامی تا زمان دولت دونالد ترامپ همواره با تحریم‌های حداکثری مواجه بوده‌ایم. بنابراین عدم توافق در وضعیت فعلی، حادثه غیر‌منتظره‌‌ای را‌ رقم نخواهد نزد و تنها ممکن است بازارها  را از منظر‌ روانی دچار تحرکات کند.  آل اسحاق تصریح کرد: رویکرد دولت سیزدهم عدم اتصال برجام به مباحث اقتصادی و معیشتی مردم است. از‌ ابتدای روی کار آمدن دولت فعلی، اهداف در نظر گرفته‌شده بی آنکه به مسیر‌ برجام منتهی شوند، راه خود را طی کرده و به نتیجه رسیده‌اند. بی‌شک در شرایط کنونی نیز اعمال تحریم‌ها در رویکرد دولت سیزدهم تغییر ایجاد نخواهد کرد هرچند که دیگر اتفاق و تحریم جدیدی اعمال نخواهد شد چراکه سخت‌ترین و پرفشارترین تحریم‌های خود را اعمال کرده‌اند. رئیس اتاق مشترک ایران و عراق‌ همچنین خاطرنشان کرد: از‌ منظر اثباتی احیای برجام و اتمام نتیجه مذاکرات با حاصل شدن توافق، شرایط پس از‌ تحریمی متفاوتی را رقم خواهد زد. به طورحتم فرصت‌های جدیدی برای شرکت‌ها، واحدهای صنفی و فعالان اقتصادی شکل خواهد گرفت و تعاملات تجاری بیشتری رقم خواهد خورد. او متذکر شد: افزایش همکاری‌ها در سطح بین‌المللی ازجمله نتایج مثبت توافق در مذاکرات برجام خواهد بود. در حوزه‌های صادرات کالا ضمن آنکه رشد تجاری چشمگیری داشتیم اما به سبب ایران هراسی شکل‌گرفته ناشی از‌ گفتمان‌های رقبا، کشورها در حوزه خرید کالاهای ایرانی کمی محتاط عمل‌ می‌کردند. به طورحتم با اعمال توافق در مذاکرات برجام این موضوع نیز حل خواهد شد و چالش‌های موجود بر سر راه صادرات از بین خواهد رفت. وی یادآور شد: تاکنون به دلیل اعمال تحریم‌ها در برخی زمینه‌ها، هزینه‌هایی بیش از حد معمول پرداخت می‌کردیم. به طورمثال در حوزه حمل‌ونقل بهای بیشتری را به سبب اعمال تحریم‌ها پرداخت می‌کردیم. همچنین بخش‌های بیمه‌ای و ارتباطات بانکی کشور نیز با مشکلات متعددی روبه‌رو بود که پس از توافق، از حجمشان کاسته خواهد شد و ارتباطات بانکی نیز تسهیل خواهند یافت. دارایی‌هایی در خارج کشور‌ همچون کره، چین، هند و عراق داریم که به سبب تحریم‌ها قادر به استفاده و جابه‌جایی آن‌ها نیستیم و به طورحتم توافق در مذاکرات موجب تسهیل درروند استفاده از‌ منابع، دارایی‌ها و ذخایر کشور خواهد شد. 
آل اسحاق در پایان این گفت‌وگو ابراز‌کرد که در شرایط کنونی معاملات نفتی به خوبی در حال انجام است اما پس از توافق در برجام، امکانات و شرایط توسعه بیش از‌ پیش خواهد شد.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.