حقیقت طرح‌های انتقال آب و سدسازی را نشان دهید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 66840
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۶:۴۶ |

حقیقت طرح‌های انتقال آب و سدسازی را نشان دهید

طی روزهای اخیر نیمی از کشور درگیر پدیده ریزگردها بوده است تا باری دیگر «آثار تجاوز به طبیعت» به انسان امروزی یادآوری شود، تجاوزی که سال‌هاست نفس بسیاری از هموطنان را گرفته و این‌بار به  پایتخت رسیده تا شاید مسئولین برای بحران آب به‌عنوان بزرگ‌ترین بحران کشور چاره‌اندیشی کنند. 
حقیقت طرح‌های انتقال آب و سدسازی را نشان دهید

الهام فریدونی
طی روزهای اخیر نیمی از کشور درگیر پدیده ریزگردها بوده است تا باری دیگر «آثار تجاوز به طبیعت» به انسان امروزی یادآوری شود، تجاوزی که سال‌هاست نفس بسیاری از هموطنان را گرفته و این‌بار به  پایتخت رسیده تا شاید مسئولین برای بحران آب به‌عنوان بزرگ‌ترین بحران کشور چاره‌اندیشی کنند. 
 هرچند تجربه سالیان گذشته نشان داده است که گردوخاک و زمین تشنه هم، تغییری در رویه تصمیم‌گیران ایجاد نمی‌کند و اگر تغییری هم حاصل شود، بخشی از اعتبارات ملی تحت عناوین «توسعه»، «مقابله با ریزگرد» یا «تأمین آب شرب» نصیب رانت‌خواران می‌شود و به درمان زخم‌های طبیعت کمکی نمی‌کند و چه‌بسا که این زخم‌ها عمیق‌تر می‌شود.  فراموش نکنیم که اعتراضات مردم خوزستان، اصفهان و چهارمحال و بختیاری به «بحران آب و شیوه مدیریت آن» نه‌تنها به اقدامی درخور و توقف پروژه‌های سازه محور منجر نشد، بلکه به افزایش اعتبارات سدسازی و انتقال آب در بودجه ۱۴۰۱ منتهی شد. واقعیت آن است که منافع عده‌ای سال‌هاست در گروی اجرای این پروژه‌هاست و هرگز اجازه نخواهند داد تا حقیقت، شفاف و روشن در ذهن مسئولان شکل بگیرد. 
بحران آب که معیشت و حیات مردم را به خطر انداخته است جز با توقف پروژه‌های برهم زننده‌ نظم و نظام طبیعت و بازگرداندن رودخانه‌ به کارکرد حقیقی‌اش در کنار  حفاظت واقعی و نه شعاری از جنگل‌ها و احیاء زاگرس و هیرکانی رفع نمی‌شود.
 آیا مسئولان ما به چنین بینشی می‌رسند و اراده‌ای برای حل بحران وجود دارد؟ 
حتی در صورت تحقق این موضوع، این پرسش به میان می‌آید که مجری کیست؟ بنگاه واگذاری«سازمان جنگل‌ها و مراتع سابق»و مدیرانش که پرونده‌های تخلفشان گوش فلک را کر کرده ولی همچنان «ایستاده در وقاحت» جلودارند؟! بی‌تردید تا درک بحران آب و بسترسازی برای حل آن فاصله‌ است اما نابودی طبیعت و سخت شدن حیات در این سرزمین ایجاب می‌کند که ویرانگران و مسببان این امر به مردم معرفی شوند تا اگر دردی هم درمان نشد، دستکم از تجاوز بیشتر به طبیعت و نابودی دیگر استان‌ها جلوگیری شود.
در یک‌کلام، وقت برانداختن نقاب‌هاست، وقت نشان‌دادن حقیقت طرح‌های انتقال آب و سدسازی فرارسیده و وقت معرفی بانیان آن‌ها به مردم است. 
و این حقیقتی غیرقابل‌انکار است که بخشی از تخریب سرزمینی که سال‌هاست به نام توسعه رخ‌داده حاصل مداخله‌ نمایندگان مجلس در استان‌ها بوده است. پس موعد آن است که سهم و نقش افراد در این ویرانی‌ها مشخص شود چراکه کمتر پروژه‌ای را می‌توان یافت که رد پای نمایندگان در آن نباشد، بخش اعظم پروژه‌های انتقال آب و سدسازی‌هایی که سال‌هاست روزگار هموطنانمان در خوزستان را سیاه کرده و در کمین اصفهان، مازندران و  بسیاری از استان‌ها نشسته‌ حاصل مداخله‌ نابه‌جای نمایندگان بوده است. نمونه‌ بارز آن تلاش‌های نماینده‌ای است که بدون رضایت حوضه‌ مبدأ «برابر قوانین بین‌المللی انتقال آب» به دنبال انتقال آب مازندران و تکرار تجربه تلخ خوزستان است.این نماینده، سنگ طرحی را به سینه می‌زند که مجوزهای آن به شکلی مبهم صادر و علی‌رغم این‌که مدت اعتبار مجوز پایان‌یافته به اجرای سد فینسک همت گماشته است.این‌همه اصرار برای تحقق پروژه‌های انتقال آب به سمنان،استانی که از پرمصرف‌ترین‌های کشور به شمار می‌رود برای چیست؟ آن‌همه کارخانه‌ ناموزون با اقلیم کویر که نه مطابق آمایش سرزمین و صرفابراساس نفوذ‌های سیاسی در آنجا احداث شد کم بود که حالا نوبت به ویرانی مازندران و به‌تبع آن خشک‌شدن جنگل‌های هیرکانی رسیده است؟ چرا باید  پروژه‌ای بدون مجوز و ارزیابی و آمایش سرزمین و بدون توجه به این‌که منطقه حفاظت‌شده است و بدون جلب رضایت مردم منطقه و روستانشینان اجرایی شود؟ 
یکی که خود را با سد غیرقانونی زارم رود مشغول کرده‌، سدی فاقد مجوز  که به علت تخلفات عدیده توسط دادستان استان متوقف‌شده، اما با تلاش‌های وصف‌ناپذیر به‌منظور اجرای این سد غیرقانونی و غیرضروری، ویرانی صدها هکتار از جنگل‌های هیرکانی را نمایندگی می‌کند، چگونه می‌تواند حریف نمایندگان سمنان شود و به نابودی مازندران و انتقال آب این استان نه بگوید؟!
یا آن‌هایی که مشغول حمایت از طرح متوقف‌شده‌ پتروشیمی میانکاله هستند، طرحی که تشت رسوایی دستگاه‌‌های متولی حفاظت و صیانت از منابع ملی کشور و متولیان امر واگذاری را از سر بام انداخت و بر مطالبات همیشه به‌حق کنشگران محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور مهر تأییدی زد تا یک‌بار دیگر به مقامات عالی‌رتبه کشور نسبت به وضعیت طرح‌ها و پروژه‌ها و مجوزهای صادره هشدار دهند. 
بنابراین توقف طرح پتروشیمی میانکاله حقانیت فعالان طبیعت و دغدغه‌مندان واقعی این سرزمین است و برخی مسئولین باید بدانند که پروژه‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای چون سد منحوس فینسک و غیره را نمی‌توانند به شکلی غیرقانونی و با تکیه‌بر قدرت سیاسی به‌پیش ببرند، چراکه نام آن‌ها برای همیشه به‌عنوان نابودگران این سرزمین ثبت خواهد شد.

نویسنده : الهام فریدونی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.