بازار طلا با‌ قابلیت نقدشوندگی دشوار جای خود را به خرید سهام شرکت‌های معدنی می‌دهد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 65074
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۶:۵۳ |
گزارش «رسالت» از معایب و مزایای سرمایه‌گذاری در بازار طلا

بازار طلا با‌ قابلیت نقدشوندگی دشوار جای خود را به خرید سهام شرکت‌های معدنی می‌دهد

با توجه به اینکه طلا در طول تاریخ همواره بهترین واحد پول جهانی بوده و درحال حاضر بازار سرمایه به‌عنوان یک بازار پرسود همپای بازار طلا گام برمی‌دارد، پرسش این است که سرمایه‌گذاری در بازار طلا سودآورتر است یا سهام شرکت‌های معدنی طلا و خرید‌شان اولویت دارد؟ 
بازار طلا با‌ قابلیت نقدشوندگی دشوار جای خود را به خرید سهام شرکت‌های معدنی می‌دهد

گروه اقتصادی 
با توجه به اینکه طلا در طول تاریخ همواره بهترین واحد پول جهانی بوده و درحال حاضر بازار سرمایه به‌عنوان یک بازار پرسود همپای بازار طلا گام برمی‌دارد، پرسش این است که سرمایه‌گذاری در بازار طلا سودآورتر است یا سهام شرکت‌های معدنی طلا و خرید‌شان اولویت دارد؟ 
یک کارشناس بازارهای موازی درباره سرمایه‌گذاری در بازار طلا چنین عنوان کرد که ولتر نویسنده فرانسوی به بهترین شکل ارزش طلا را نمایان می‌سازد جایی که می‌گوید پول‌های کاغذی روزی به ارزش ذاتی خود یعنی صفر خواهند رسید. 
وی با اشاره به این‌که فلز طلا در عین ارزشمندی چندین عیب و ایراد دارد که قابل رفع شدن نیست، اذعان داشت: نخست اینکه طلا جریان نقدی ندارد، یعنی سودی مشخص سالانه به سرمایه‌گذار نمی‌دهد. دوم اینکه ارزش‌افزوده‌ای ایجاد نمی‌کند و نکته سوم هم اینکه این فلز گرانبها توانایی اجرای مسئولیت اجتماعی را ندارد. 
بازار طلا علی‌رغم ارزش مالی بسیار زیاد اما جریان نقدینگی آسانی ندارد و به همین خاطر‌نمی‌توان آن را یک بازار پرسود و درعین‌حال قابل توصیه به عموم دانست. فرابورس ایران  روز   چهارشنبه مورخ ۲۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ شاهد عرضه اولیه شرکت پویازرکان آق دره با نماد فزر بود. این نماد عنوان اولین معدن طلای بازار سرمایه در میان سهام‌ها و در بازار فروش قرار گرفت. 
علی احمدی نیری، عضو هیئت‌مدیره شرکت پویا زرکان آق‌دره در معارفه اولین معدن طلای بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها ۱۱۲ هکتار از۳ هزار و ۶۰۰ هکتار محدوده معدن آق دره فعالیت می‌کند، گفت: دو محدوده معدنی دیگر هم در اختیار شرکت و در حال اکتشاف است.
وی در بررسی ترازنامه مقایسه‌ای این مجموعه گفت: نکته بسیار مهم در ترازنامه افزایش جمع دارایی‌ها در ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۰ نسبت به ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ است که از ۸۶۰۰ میلیارد ریال به ۹۲۷۷ میلیارد ریال رسیده‌است.
عضو هیئت‌مدیره شرکت پویا زرکان آق دره موضوع مهمی درخصوص سود خالص را مطرح کرد و گفت: این شرکت به‌طور مرتب در حال تولید شمش است و اگر فروش انجام نشود شرکت نمی‌تواند سود خالص شناسایی کند.
کارشناسان بازارهای موازی براین باورند که به دلیل عدم قابلیت نقدشوندگی آسان بازار طلا، سرمایه‌گذاری در این حوزه قابل‌اجرا نیست اما ارزش مالی بسیار زیادی دارد. به همین خاطر توصیه می‌کنند تا‌ مردم با خرید سهام شرکت‌های معدنی طلا سرمایه‌گذاری مفید و درعین‌حال با قابلیت نقدشوندگی آسان داشته باشند. 
«رسالت» در بررسی بیشتر این موضوع به گفت‌وگو با مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه پرداخت. 
 بازار طلا پر ریسک و بازار بورس در سال جاری وضعیت مطلوبی دارد
مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه در تشریح اینکه سرمایه‌گذاری در بازار طلا سودآورتر است یا سهام شرکت‌های معدنی طلا و خرید‌شان اولویت دارد، بیان کرد: به‌طورکلی طی چندسال اخیر بازارهای مالی به‌سوی جریان‌های سودمحور هدایت‌شده‌اند. 
وی افزود: یکی از بازارهای سودمحور حال حاضر بازار بورس است و به همین خاطر مردم به‌جای سایر سرمایه‌گذاری‌ها به این‌سو گرایش پیداکرده و به سمت سهامی  می‌روند که در فصل برگزاری مجامع پرسود و حرف برای گفتن دارند. 
صفاری تصریح کرد: با نزدیک شدن به فصل برگزاری مجامع، شاخص کل بورس توأم با رشد و مثبت‌تر خواهد شد. بنابراین پیش‌بینی‌ می‌گردد شاخص یک میلیون و ۸۰۰ هزار‌واحد تا پایان تیرماه دیده شود. 
این کارشناس بازار سرمایه همچنین خاطرنشان کرد: گرویدن مردم به سمت بازارهای سودمحور، برگزاری فصل مجامع و مثبت‌تر شدن شاخص کل بورس نقطه قوتی برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی است. اگر بخواهیم بازار طلا و بازار شرکت‌های معدنی طلا را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم که علی‌رغم ارزشمندی طلا اما این بازار ثبات کافی برای نقدشوندگی را ندارند و بهتر از اکنون‌که وضعیت بازار بورس مطلوب است، از سهام شرکت‌های معدنی بهره برد.  
او در پایان این گفت‌وگو گفت: بی‌شک بهره‌گیری لازم از شرکت‌های معدنی طلا یکی از سرمایه‌گذاری‌های‌ ارزشمند و در سالی که بورس رشد و جریان خوبی را به همراه دارد، برای مردم مثمر ثمر خواهد بود. 

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.