برای مبارزه با قاچاق دام نیازمند رونق واردات و صادرات هستیم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 64891
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۶:۰۲ |
احد آزادی‌خواه، رئیس کمیته دام کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:

برای مبارزه با قاچاق دام نیازمند رونق واردات و صادرات هستیم

احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر و رئیس کمیته دام کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» بیان داشت: مهم‌ترین معضل حال حاضر درزمینهٔ دام مبحث قاچاق آن است. علی‌رغم آنکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدامات بسیار مؤثری در این زمینه انجام داده اما چندان مؤثر واقع نشده است
برای مبارزه با قاچاق دام نیازمند رونق واردات و صادرات هستیم

گروه سیاسی
احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر و رئیس کمیته دام کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» بیان داشت: مهم‌ترین معضل حال حاضر درزمینهٔ دام مبحث قاچاق آن است. علی‌رغم آنکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدامات بسیار مؤثری در این زمینه انجام داده اما چندان مؤثر واقع نشده است. وی افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مدیریت دام را درون استانی ساخته و بدین ترتیب انتقال دام از یک شهر به شهر دیگر ممنوع شده است. باوجود اقدامات و قوانین وضع‌شده این ستاد اما همواره شاهد قاچاق دام هستیم. 
نماینده مردم ملایر در مجلس همچنین تصریح کرد: علت اصلی قاچاق دام، تفاوت قیمت و کسب سود است. سوداگران این زمینه با اطلاع بر اختلاف قیمت دام در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس همانند عمان و کویت دست به چنین اقدامی می‌زنند.
 این موضوع در کمیته دامپروری مجلس بررسی و مقرر شد تا صادرات دام انجام بپذیرد. رئیس کمیته دام کمیسیون کشاورزی همچنین خاطرنشان کرد: دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای ۳۰۰ هزار تن مجوز صادر و اقدامات لازم برای شروع صادرات نیز صورت گرفت. صادرات دام نتایج بسیار خوبی را برای بازار و مبارزه با قاچاق رقم زد اما نتیجه مطلوب کسب نشد. 
  عدم اطلاع از پلاک‌کوبی‌ها حضور سوداگران را پررنگ کرده است
آزادی‌خواه ادامه داد: مهم‌ترین دلیل نامطلوبی صادرات دام عدم اطلاع از پلاک‌کوبی‌ها بود.  مبنای آمار دام، پلاک‌کوبی است که متأسفانه در این زمینه بی‌نظمی‌های فراوانی وجود دارد. 
او متذکر شد: سازمان دامپزشکی اقدامات لازم برای ساماندهی پلاک‌کوبی‌ها‌ انجام داده ولی‌ به‌طورکامل این معضل حل نشده است. در شرایط کنونی پلاک‌کوبی اضافه می‌گردد اما‌ تعیین تکلیفی برای پلاک حذف‌شده، صورت نمی‌گیرد. عدم اطلاع از تکلیف پلاک حذف‌شده شرایط را نامساعد و آگاهی نسبت به موجودی دام‌ها در کشور و دام مازاد را غیرممکن می‌سازد. وی در پایان این گفت‌وگو اظهار کرد: عوامل ذکرشده موجب شد تا صادرات دام مقطعی و دیگر مجوزی در دستور کار نباشد و مجدد سوداگران درزمینهٔ قاچاق دام فعال شوند.
 کمیسیون کشاورزی درصدد است تا با همکاری دولت، پلاک‌کوبی‌ها به‌صورت جدی انجام و پیگیری شود. ورود دولت و اطلاع از میزان دام سبک و سنگین می‌‌تواند معضل حضور مجدد سوداگران را کاهش دهد. همچنین ضرورت دارد تا  بازار واردات و صادرات دام اعم از لاشه گوسفند و گوساله در کشور فعال گردد. بدین معنی که گوشت گرم به قیمت مناسب وارد و در ازای آن دام خود را به کشورهای متقاضی حاشیه خلیج‌فارس ارسال کنیم. به‌طورحتم چنین اقدامی می‌تواند موجب ارزآوری ارزنده برای کشور شود. 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.