کاهش فرار مالیاتی با تجمیع سامانه‌های‌ سازمان مالیاتی میسر خواهد شد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 64758
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۵:۵۹ |
میرهادی رهگشای کارشناس‌ اقتصادی:

کاهش فرار مالیاتی با تجمیع سامانه‌های‌ سازمان مالیاتی میسر خواهد شد

مطابق پیگیری‌های انجام‌شده از سوی وزارت اقتصاد مقررشده تا پایان خردادماه سامانه‌های مربوط به مالیات بر ارزش‌افزوده، بحث ارزیابی عملکرد، مالیات مربوط به اشخاص و شرکت‌ها و سامانه ۱۶۹ مکرر که مربوط به اطلاعات سایر نهادها است، تجمیع شوند.
کاهش فرار مالیاتی با تجمیع سامانه‌های‌ سازمان مالیاتی میسر خواهد شد

گروه اقتصادی
مطابق پیگیری‌های انجام‌شده از سوی وزارت اقتصاد مقررشده تا پایان خردادماه سامانه‌های مربوط به مالیات بر ارزش‌افزوده، بحث ارزیابی عملکرد، مالیات مربوط به اشخاص و شرکت‌ها و سامانه ۱۶۹ مکرر که مربوط به اطلاعات سایر نهادها است، تجمیع شوند.
با‌ تجمیع سامانه‌ها مشخص خواهد شد که افراد در کل نظام مالیاتی ما چقدر مالیات پرداخت کرده‌اند، چقدر مالیات معوق دارند یا بدهی دارند. این تصمیم به دلیل نابسامانی در نظام اطلاعات مالیاتی کشور اخذ و بنا شده تا با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان نسبت به ایجاد یک سیستم اطلاعاتی فراتر از سیستم‌های موجود اقدام و تمامی اطلاعات را در یک سامانه تجمیع شود. حال‌ پرسش این است که تجمیع سامانه‌های سازمان مالیاتی تا پایان خرداد فرارهای مالیاتی را کاهش خواهد داد؟ «رسالت» در بررسی این موضوع با میرهادی رهگشای، کارشناس‌ مسائل اقتصادی به گفت‌وگو پرداخت. 
میرهادی رهگشای، کارشناس اقتصادی درتشریح تجمیع سامانه‌های مالیاتی تا پایان خردادماه و کاهش فرار‌ مالیاتی اظهار داشت: باتوجه به قوانین فعلی مالیاتی که نقد بسیاری هم بر آن وارد است، پایه‌های‌ مالیاتی می‌بایست افزایش و فرار مالیاتی کاهش یابد. وی‌ افزود: چنانچه کلیه کسانی که مطابق قوانین فعلی مشمول مالیات هستند، مالیات خود را پرداخت و در انجام آن کوتاهی نکنند 
۱۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد دولت افزایش خواهد داشت. لازم به ذکراست تا بگوییم برای حرکت به‌سوی‌ کاهش فرار‌ مالیاتی گام نخست هوشمند ساختن اطلاعات مالیاتی است. 
رهگشای تصریح کرد: دولت و سازمان امور مالیاتی می‌بایست اطلاعات مالیاتی را هوشمند سازند تا‌ هر فرد، نهاد و شرکت‌هایی که مشمول مالیات هستند مبرهن و معلقاتشان قابل‌دسترسی باشد. به‌طورحتم هوشمندسازی‌ این حوزه یکی از‌ مهم‌ترین راهکارهای جلوگیری از‌ فرار مالیاتی است. 
  کاهش فرار مالیاتی سبب افزایش درآمد دولت خواهد شد
کارشناس مسائل اقتصادی همچنین خاطرنشان کرد: گام دوم برای کاهش فرار مالیاتی نظارت سیستمی بر‌گردش‌ ریال و کلیه نقل‌ و انتقالات است. چنانچه کلیه نقل و انتقالات در وجه حقیقی و حقوقی مبرهن باشد، سازمان امور مالیاتی می‌تواند اهداف خود را جدی‌تر پیش ببرد. این راهکار مستلزم کمک بانک مرکزی و بانک‌ها است. 
او در پایان این گفت‌وگو گفت: دولت می‌بایست هزینه‌های‌ جاری خود را از‌ محل درآمد پایدار مالیاتی تأمین کند. چنانچه این اتفاق به‌درستی صورت نگیرد، شاهد تورم خواهیم بود. متأسفانه طی چندساله گذشته تأمین هزینه‌های‌ جاری از محلی غیر از درآمد پایدار مالیاتی تأمین و تورم مزمن بر‌اقتصاد تحمیل‌ شد. بنابراین هرآنقدر که درآمدهای مالیاتی افزایش و فرار مالیاتی کاهش یابد، درآمد دولت برای تأمین هزینه‌های جاری بیشتر خواهد شد. 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.