نبرد سرنوشت‌ساز در دونباس - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 64522
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۶:۱۷ |
تغییر تاکتیک روس‌ها در جنگ اوکراین

نبرد سرنوشت‌ساز در دونباس

جنگ در اوکراین وارد فاز تازه‌ای شده است. اخیرا فرماندهی نیروهای مسلح اوکراین تأکید کرد نشانه‌هایی را مشاهده کرده که نشان می‌دهد روسیه در حال آغاز یک حمله جدید در شرق اوکراین است. بر اساس این تحلیل با حمله جدید روسیه شدت حملات در بخش‌هایی از مناطق دونتسک و خارکیف افزایش خواهد یافت. فرماندهی نیروهای مسلح اوکراین که این مسئله را یک پست فیسبوکی اعلام کرده  و همچنین تأکید دارد  که نیروی اصلی نظامی روسیه بر کنترل مناطق دونتسک و لوهانسک متمرکزشده است. اکنون جنگ در دونباس به‌صورت علنی آغازشده است. 
نبرد سرنوشت‌ساز در دونباس

گروه بین‌الملل 
جنگ در اوکراین وارد فاز تازه‌ای شده است. اخیرا فرماندهی نیروهای مسلح اوکراین تأکید کرد نشانه‌هایی را مشاهده کرده که نشان می‌دهد روسیه در حال آغاز یک حمله جدید در شرق اوکراین است. بر اساس این تحلیل با حمله جدید روسیه شدت حملات در بخش‌هایی از مناطق دونتسک و خارکیف افزایش خواهد یافت. فرماندهی نیروهای مسلح اوکراین که این مسئله را یک پست فیسبوکی اعلام کرده  و همچنین تأکید دارد  که نیروی اصلی نظامی روسیه بر کنترل مناطق دونتسک و لوهانسک متمرکزشده است. اکنون جنگ در دونباس به‌صورت علنی آغازشده است. 
 هدف روسیه چیست؟
اصلی‌ترین هدف مسکو در حمله به شرق اوکراین تسخیر دونتسک و لوهانسک است .از سوی دیگر علی‌رغم برخی پیشرفت‌‌های نسبی حاصل‌شده طی هفته‌های گذشته و در جریان مذاکرات مستقیم مقامات روسی و اوکراینی، طرفین نتوانسته‌اند 
بر سر یک آتش‌بس موقت یا دائم در میدان جنگ به توافق برسند.در چنین شرایطی آغاز جنگ در منطقه دونباس،ترسیم مختصات جنگ را سخت‌تر و ماهیت آن را پیچیده‌تر خواهد ساخت. 
از سوی دیگر،روسیه در برخی اضلاع دیگرنیز تلاش می‌کنند تا سطح درگیری‌ها را کاهش نداده و حفظ کنند. هفتمین هفته جنگ اوکراین در حالی در جریان است که حملات سنگین نیروهای روسیه به شهر ماریوپول واقع در جنوب شرق این کشور باهدف کنترل بر آن، همچنان ادامه دارد و بیم آن می‌رود که این حملات تلفات سنگینی در طرف اوکراینی‌ها بر جاگذاشته باشد. علاوه بر ماریوپول هفت منطقه دیگر اوکراین نیز زیر حملات سنگین نیروهای روسیه بوده و به گفته  ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین تلاش‌ها برای مذاکره با طرف‌های روسی درباره برقراری آتش‌بس موقت باهدف فراهم آوری فرصتی برای تخلیه غیرنظامیان از مناطق درگیری بی‌نتیجه بوده است.یکی از اصلی‌ترین دلایل شکست مذاکرات آتش‌بس، مداخله غیرمستقیم واشنگتن و لندن دراین مذاکرات است. طی هفته‌های اخیر بسیاری ازتحلیلگران تأکید کرده‌اند که زلنسکی به‌عنوان رئیس‌جمهور اوکراین باید به‌عنوان شخصیتی مستقل« به نمایندگی از حاکمیتی مستقل» در مذاکرات حضور پیدا کند اما اکنون مذاکرات «روسی-اوکراینی» در عمل به مذاکرات « روسی-ناتویی» تبدیل‌شده است. طی روزهای اخیر مقامات آمریکایی و انگلیسی با افزایش حجم حمایت‌های نظامی خود از اوکراین  و حتی آموزش بخشی از نظامیان این کشور، اقدامات تحریک‌کننده بیشتری را باهدف طولانی‌تر شدن جنگ صورت داده‌اند. 
 سنگ‌اندازی غرب در مسیر پایان جنگ 
دولت بوریس جانسون در انگلیس و دولت بایدن در آمریکا حتی موافقت زلنسکی و مقامات اوکراینی در خصوص عدم عضویت این کشور در ناتو را برنمی‌تابند. استدلال مقامات آمریکایی و انگلیسی این است که با فرسایشی شدن جنگ، می‌توان روسیه را وادار به عقب‌نشینی کامل از اوکراین و حتی موافقت اجباری با عضویت این کشور در ناتو کرد. بااین‌حال رویکرد مقامات روسی چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.برخلاف آنچه سیاستمداران آمریکایی قلمداد می‌کنند، ژنرال‌ها و مقامات ارشد نظامی در ایالات‌متحده معتقدند که احتمالا روسیه با بهره‌گیری از تجربیات هفت هفته اخیر خود در شهرها و مناطق دیگر« که در بخشی از آن‌ها نیز نتوانست موفقیتی به دست بیاورد» تمرکز ویژه‌تری بر تسخیر شرق اوکراین خواهد کرد. درصورتی‌که دونتسک و لوهانسک در کنترل نیروهای روسی درآید، کی یف ناچار خواهد بود امتیازات بیشتری را جهت برقراری صلح دائم یا حتی موقت به مسکو بدهد. در این صورت لندن و واشنگتن قطعا حمایتی از «اوکراین بحران‌زده»نخواهند کرد.
 بازی ناتو با اعصاب اوکراینی‌ها 
از  ابتدای هزاره سوم میلادی  تاکنون، سران ناتو بارها وعده پیوستن اوکراین  به پیمان آتلانتیک شمالی را داده بودند. حتی در سال ۲۰۱۴ میلادی نیز دولت یانوکویچ در اوکراین با دخالت غرب سرنگون شد تا به‌اصطلاح، مسیر پیوستن این کشور به ناتو هموار شود. امروز اوکراینی‌ها بیش از هر زمان دیگری درک کرده‌اند که از آن‌ها به‌مثابه یک«طعمه استراتژیک» استفاده‌شده و اساسا ثبات سیاسی و قدرت نظامی در کی‌یف ، موضوعیتی برای اعضای ناتو ندارد.  بدیهی است که با توجه به تشدید درگیری‌ها در شرق اوکراین و ناکامی مذاکرات صلح میان مسکو و کی یف، چاره از جز تغییر ساختار و روش مذاکره میان طرفین وجود نخواهد داشت.البته نباید فراموش کرد که حتی اگر همین لحظه جنگ پایان یابد و مسکو و کی‌یف با یکدیگر به توافقی پایدار«در خصوص آتش‌بس دائم» دست پیدا کنند، اوکراین باید تا سال‌هایی طولانی  با عواقب و تبعات اقتصادی، سیاسی و راهبردی ناشی از وقوع جنگ دست‌وپنجه نرم کند…
 مداخله خطرناک غرب در جنگ اوکراین 
رندون لوئیس، وزیر ایرلند شمالی دولت انگلیس اعلام کرده است که این کشور تسلیحات بیشتری به اوکراین می‌فرستد. لوئیس که در شبکه  «بی‌بی‌سی» صحبت می‌کرد گفت: «به نظر می‌رسد حکومت پوتین دارد فشار بیشتری می‌آورد. ما هم هر چه در توان داریم برای پشتیبانی از اوکراین انجام می‌دهیم. ما تسلیحات تدافعی بیشتری خواهیم فرستاد، چنان‌که نخست‌وزیر که حدود یک هفته پیش در کی‌یف بود تا با رئیس‌جمهوری دیدار کند نیز گفته بود.» پیش‌بینی می‌‌شود که انگلیس سامانه ضدهوایی استورمر خواهد فرستاد. این سامانه
 ۱۳ تُنی، موشک‌های استاراستریک شلیک می‌کند که با آن‌ها می‌توان هلیکوپتر و هواپیما را سرنگون کرد.به گزارش روزنامه «سان» وزارت دفاع دو هفته پیش در دشت سالزبری، این تجهیزها را به اوکراینی‌ها نشان داده بود. سامانه استورمر ساخت شرکت «بی‌ای‌ئی سیستمز» است و برای عملیات به تنها سه نفر احتیاج دارد.
آمریکا نیز کمک‌های خود را افزایش می‌دهد. به گفته یک مقام ارشد نظامی آمریکا که با خبرنگاران صحبت کرد، پروازی که حاوی کمک امنیتی آمریکا بود  به اروپا رسید و هفت پرواز دیگر نیز ظرف ۲۴ ساعت آینده به اروپا می‌رسند. این بخشی از ۸۰۰ میلیون دلار بودجه اضافه‌ای است که هفته گذشته امضا شد.این مقام نگفت تجهیزاتی که قرار است به‌صورت زمینی به اوکراین منتقل شود چه زمانی خواهد رسید
 اما تأکید کرد که کار ارسال به‌سرعت انجام خواهد شد.ازجمله نگرانی‌های آمریکا این است که با توجه به حضور نداشتن نیروهای آمریکایی در اوکراین، این کشور راهی برای ردگیری این‌که تجهیزات گسترده ضدتانک و ضدهواپیما که به اوکراین می‌فرستد چگونه مورداستفاده قرار خواهد گرفت، ندارد!

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.