اولتیماتوم جدید مسکو به ناتو - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 64292
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۶:۴۱ |
سوئد و فنلاند عضو پیمان آتلانتیک شمالی خواهند شد

اولتیماتوم جدید مسکو به ناتو

 یک مقام بلندپایه روسیه، به‌شدت نسبت به پیامدهای عضویت احتمالی فنلاند و سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هشدار داد. در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین، تمایل سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو افزایش یافته است.   دمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه هشدار داد که در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، روسیه نیز باید سیاست دفاعی خود را تقویت کند چراکه «دیگر نمی‌توان در مورد وضعیت عاری از سلاح هسته‌ای در منطقه بالتیک صحبت کرد و تعادل باید برقرار شود.»
اولتیماتوم جدید مسکو به ناتو

گروه‌بین‌الملل 
 یک مقام بلندپایه روسیه، به‌شدت نسبت به پیامدهای عضویت احتمالی فنلاند و سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هشدار داد. در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین، تمایل سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو افزایش یافته است.   دمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه هشدار داد که در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، روسیه نیز باید سیاست دفاعی خود را تقویت کند چراکه «دیگر نمی‌توان در مورد وضعیت عاری از سلاح هسته‌ای در منطقه بالتیک صحبت کرد و تعادل باید برقرار شود.»
 به گزارش دویچه وله، مدودف تأکید کرده که اگر سوئد و فنلاند به ناتو ملحق شوند، نیروهای پدافند زمینی و هوایی روسیه باید «به‌طورجدی تقویت شوند»و همچنین «نیروهای دریایی قابل‌توجهی»نیز باید از سوی مسکو در خلیج فنلاند مستقر شوند.او با اشاره به مردم سوئد و فنلاند افزود: «هیچ فرد عاقلی نمی‌تواند آرزوی افزایش تنش در مرزهای خود و استقرار موشک‌های اسکندر و مافوق صوت و کشتی‌های مجهز به سلاح هسته‌ای را در نزدیکی خانه خود داشته باشد.»
 بررسی مزایا و معایب عضویت احتمالی فنلاند در ناتو
بر اساس گزارشی که دولت فنلاند در مورد سیاست خارجی و امنیتی به پارلمان این کشور ارائه داد 
در صورت درخواست فنلاند برای عضویت در ناتو روسیه تلاش‌های پردامنه‌ای را برای نفوذ و تأثیرگذاری در این کشور انجام خواهد داد.این گزارش که از سوی وزرای کشور، دفاع و امور خارجه فنلاند تهیه شده، تأکید می‌کند که پیش‌بینی تلاش‌های روسیه برای اعمال‌نفوذ در فنلاند، دشوار است؛ بااین‌حال بخشی از این خطرهای امنیتی به ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک بین فنلاند و روسیه مربوط می‌شود که طولانی‌ترین مرز مشترک یک کشور اروپایی با روسیه به شمار می‌رود. گزارش دولت فنلاند همچنین مزایا و معایب عضویت احتمالی فنلاند در ناتو را تشریح کرده است. در همین خصوص، قرار است تا این گزارش هفته آینده در مجلس فنلاند موردبحث و بررسی قرار گیرد.مهم‌ترین پیامد عضویت احتمالی فنلاند در ناتو، این است که این کشور نیز مشمول «اصل دفاع جمعی و مشترک» مندرج در ماده ۵ ناتو قرار می‌گیرد.  بر اساس این ماده،«طرف‌های حاضر در این پیمان توافق می‌کنند که حمله مسلحانه به یک یا چند کشور عضو در اروپا یا آمریکای شمالی حمله علیه تمامی آن‌ها تلقی شود» و چنانچه یکی از اعضای ائتلاف موردحمله قرار گیرد، ناتو باید«اقدام لازم ازجمله استفاده از نیروی مسلح را برای بازگرداندن و حفظ امنیت منطقه آتلانتیک شمالی»انجام دهد.
 گسترش مرزهای ناتو 
عضویت احتمالی فنلاند در ناتو همچنین مرزهای این ائتلاف را نیز به طرز محسوسی گسترش می‌دهد و ازجمله، مرز زمینی ناتو با روسیه را به «دو برابر»افزایش خواهد داد.گفتنی است که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، یکی از مهم‌ترین دلایل صدور فرمان حمله نظامی به اوکراین را تمایل این کشور به عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی عنوان کرده و گسترش حضور ناتو در نزدیک مرزهای خود را یک تهدید ارزیابی می‌کند.
سوئد و فنلاند در سال‌های اخیر به ناتو نزدیک‌تر شدند به‌طوری‌که این دو کشور در اواخر مارس ۲۰۲۲ در رزمایش بزرگ ناتو در نروژ شرکت کردند.هر دو کشور اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که بدون عضویت در ناتو نمی‌توان در شرایط اضطراری روی حمایت کامل نظامی سایر کشورهای غربی حساب کرد. نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها در سوئد و فنلاند نیز حاکی از روند افزایشی موافقت مردم این کشورها با عضویت در ناتو است.ازجمله بر اساس نظرسنجی ایستگاه رادیویی Yle فنلاند که در اواسط ماه مارس، بعد از حمله روسیه به اوکراین انجام‌گرفته، ۶۲ درصد از پاسخ‌دهندگان موافق عضویت کشورشان در ناتو هستند.
درهرحال، تصمیم جنجالی دولت‌های سوئد و فنلاند مبنی بر پیوستن به ناتو، با واکنشی سخت و هشداردهنده از سوی مقامات روسی مواجه شده است. درحالی‌که مقامات روسی به دو کشور سوئد و فنلاند در خصوص عضویت در ناتو « که منجر به تسلط آتلانتیکی‌ها بر خاک روسیه می‌شود» هشدار داده‌اند، اکنون شاهد تصمیم رسمی دولت سوئد مبنی بر پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی هستیم.همین مسئله می‌تواند بحران تازه‌ای را میان روسیه و اروپا رقم بزند، حتی اگر جنگ اوکراین در همین لحظه با انعقاد صلحی دائمی میان طرفین به پایان برسد. نخست‌وزیر سوئد اعلام کرد که کشورش در ماه ژوئن(خرداد-تیر) رسما درخواست خود را برای پیوستن به سازمان نظامی پیمان آتلانتیک شمالی ارائه خواهد کرد.
 تنش‌هایی که افزایش می‌یابد 
روزنامه انگلیسی تایمزاخیرا در گزارشی به نقل از مقام‌هایی که نخواستند نامشان فاش شود، خبر داده بود، فنلاند و سوئد در تدارک برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هستند و این موضوع تا تابستان سال جاری انجام می‌شود. ماگدالنا اندرسون نخست‌وزیر سوئد نیز اعلام کرده است که استکهلم در ماه ژوئن درخواست خود برای عضویت در ناتو را به دبیرخانه این سازمان تحویل خواهد داد. طبق  گزارش تایمز، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که طی نشست هفته گذشته وزرای خارجه ناتو که با حضور وزرای خارجه سوئد و فنلاند برگزار شد، عضویت این دو کشور واقع در اروپای شمالی در ناتو «موضوع گفت‌و‌گو و محور چندین نشست» بوده است.«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه اخیرا هشدار داده که الحاق فنلاند و سوئد به ناتو می‌تواند پیامدهای سیاسی و نظامی داشته باشد. فنلاند و سوئد هر دو از سال ۱۹۹۰ میلادی با ناتو همکاری داشتند اما هرگز عضو این سازمان نبودند. حالا در صورت پیوستن این دو کشور، تعداد اعضای این ائتلاف از ۳۰ به ۳۲ عضو افزایش می‌یابد.بااین‌حال، هنوز تعداد زیادی از سوئدی‌ها در خصوص پیوستن به ناتو تردید دارند! همین مسئله در آینده می‌تواند به پاشنه آشیل امنیتی-سیاسی در استکهلم تبدیل شود. مدتی پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین تلویزیون دولتی سوئد یک نظرسنجی در مورد پیوستن کشورشان به ناتو برگزار کرد که طبق آن بیش از ۴۱ درصد از شرکت‌کنندگان موافق، ۳۵ درصد مخالف بودند. ۲۴ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نیز رأی ممتنع دادند.سؤال اصلی اینجاست که آیا در صورت تحقق صلح در اوکراین، از تعداد سوئدی‌های متقاضی عضویت درناتو کاسته نخواهد شد؟! پاسخ این سؤال مثبت است اما عضویت دائم سوئد در ناتو راهی را برای بازگشت از این مسیر پرتنش باقی نخواهد گذاشت.برخی سیاستمداران سوئدی نسبت به آثار و تبعات غیرقابل‌کنترل و تنش‌آفرین پیوستن به ناتو هشدار داده‌اند. 

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.