بازی ماکرون باجان اوکراینی‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 61960
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۶:۴۲ |
چرا کاخ الیزه از جنگ استقبال می‌کند؟

بازی ماکرون باجان اوکراینی‌ها

 امانوئل ماکرون، که در نامزدی او برای یک دوره پنج‌ساله دیگر تردیدی وجود نداشت، اما تاکنون از بیان آن خودداری کرده بود، سرانجام در نامه‌ای به فرانسویان تشریح کرد که ازچه‌رو خواستار حضور دوباره در قدرت  است. او در این نامه که در روزنامه‌های محلی فرانسه به چاپ خواهد رسید، مدعی شده است  «من نامزد [ریاست جمهوری] هستم تا از ارزش‌های [این کشور] که اختلال‌های جهانی آن‌ها را تهدید می‌کند دفاع کنم».
بازی ماکرون باجان اوکراینی‌ها

گروه بین‌الملل 
 امانوئل ماکرون، که در نامزدی او برای یک دوره پنج‌ساله دیگر تردیدی وجود نداشت، اما تاکنون از بیان آن خودداری کرده بود، سرانجام در نامه‌ای به فرانسویان تشریح کرد که ازچه‌رو خواستار حضور دوباره در قدرت  است. او در این نامه که در روزنامه‌های محلی فرانسه به چاپ خواهد رسید، مدعی شده است  «من نامزد [ریاست جمهوری] هستم تا از ارزش‌های [این کشور] که اختلال‌های جهانی آن‌ها را تهدید می‌کند دفاع کنم».
  انتخاب بین بد و بدتر 
به گزارش رادیو فرانسه، امانوئل ماکرون با بروز جنگ در اوکراین فرصت زیادی برای پرداختن به کارزار انتخاباتی ندارد، چراکه نخستین دور رأی‌گیری در روز ١٠ آوریل، تنها ٣٨ روز دیگر برگزار خواهد شد. او که همزمان با رهبری فرانسه، ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را نیز بر عهده دارد، با تهاجم روسیه به اوکراین بیش‌ازپیش درگیر مناسبات و منازعات بین‌المللی شده است. بااین‌حال، ازآنجاکه این نبردها      ‌یکی از نگرانی‌های اصلی فرانسویان به شمار می‌آید، تلاش او در این زمینه، بخشی از کارزار انتخاباتی او را نیز تشکیل می‌دهد.هرچند امانوئل ماکرون تا پیش از آغاز جنگ نیز در بسیاری از  نظرسنجی‌ها، بر دیگر نامزدها پیشی گرفته بود، بسیاری بر این باورند که آغاز جنگ جایگاه او را در افکار عمومی استوارتر کرده است. در آخرین نظرسنجی انجام‌گرفته درباره اعتماد به نامزدهای ریاست جمهوری برای هدایت امور در رویارویی با نتایج جنگ روسیه در اوکراین، نه‌تنها ۵٨ درصد پرسش شدگانامانوئل ماکرون را در صدر قرار داده‌اند، بلکه نظر مثبت به نامزدهای دیگر از ٣٠ درصد نیز کمتر است.
  شکاف در بین رقبای ماکرون 
تهاجم روسیه به اوکراین، جایگاه هر چهار نامزدی را که در نظرسنجی‌ها پس از امانوئل ماکرون جای گرفته‌اند متزلزل کرده است. مارین لوپن، نامزد «اجتماع ملی»، حزب راست افراطی فرانسه، از سال‌ها پیش نزدیک به روسیه و ولادیمیر پوتین شناخته می‌شد. نامزد دیگر راست افراطی، اریک زمور، نیز تا پیش‌ازاین تهاجم، موضعی حمایت گرا نسبت به پوتین اتخاذ کرده و تأکید می‌کرد که روسیه هرگز به اوکراین حمله نخواهد کرد. نامزد چپ رادیکال، ژان لوک ملانشون، نیز همین نظر را داشت و تنها چند روز پیش از حمله روسیه، هشدارها در این زمینه را هیاهوی آمریکا و جنجال بی‌پایه دانست و سوگند یادکرد که مسکو هرگز اوکراین را هدف حمله قرار نخواهد داد. واقعیت رویدادها، نادرستی این دیدگاه و باور را نشان داد و به اعتبار آنان زیان رساند. هرچند هر سه آن‌ها کوشش کردند اظهارات و مواضع خود را دراین‌باره تعدیل کنند، به نظر می‌رسد که افکار عمومی همان تصویر پردوام‌تر از آنان را در یاد خود حفظ کرده است.نامزد راست سنتی، والری پِکرس، هرچند خود در این زمینه گرایشی به روسیه و پوتین از خود نشان نداده بود، اما نزدیکی او به فرانسوا فیون، نامزد ناکام انتخابات پیشین ریاست جمهوری که تا همین چند روز پیش در هیئت‌مدیره دو شرکت بزرگ نفتی و پتروشیمی روسیه عضویت داشت، بر کارزار او اثر گذاشته است. او در نظرسنجی‌ها، همانند دیگر نامزدهای رقیب امانوئل ماکرون، در این زمینه فاقد تجربه کافی برای رویارویی با چنین موقعیت‌هایی ارزیابی می‌شود.
   استفاده ابزاری کاخ الیزه از جنگ اوکراین
اعلام نامزدی امانوئل ماکرون، به‌گفته یکی از مشاوران وی در کاخ الیزه، قرار بود زودتر از این و پیش از گشایش نمایشگاه کشاورزی پاریس انجام گیرد. اما آغاز جنگ این کار را به تأخیر انداخت. او در نامه خود به فرانسویان تأکید می‌کند که نمی‌تواند «به دلیل بروز بحران [جنگ در اوکراین] چنانکه باید به کارزار انتخاباتی» بپردازد.امانوئل ماکرون در این نامه اشاراتی نیز به دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود برای دومین دور ریاست جمهوری کرده است. او ازجمله با تأکید بر «بازیافتن تولید باکار» تلویحا به طرح اصلاح قانون بازنشستگی خود که در برابر اعتراضات گسترده سندیکاها و سپس شیوع کرونا ناتمام ماند و رها شد، نوشته است «باید بیشتر کار کرد و مالیات بر کار و تولید را کاهش داد». او تأکید می‌کند که باید «در بخش‌هایی مانند انرژی‌های تجدید پذیر، صنعت هسته‌ای، تولید باتری، کشاورزی، فناوری  دیجیتال و صنایع فضایی که آینده سازند، فرانسه را بر صدر نشاند و از آن‌یک کشور بزرگ پاسدار محیط‌زیست ساخت».
  خونبازی فرانسوی‌ها در اوکراین 
هرچند امانوئل ماکرون نسبت به دیگر نامزدها که از ماه‌ها پیش سرگرم کارزار انتخاباتی شده‌اند، دیر به میدان می‌آید، اما او نیز در هدایت امور کشور از غافله انتخابات عقب نماند و هر هنگام فرصتی یافت، در این زمینه نشانی به دست داد. او در اوایل ژانویه در گفت‌وگو با خوانندگان روزنامه «پاریزیَن» بی‌آنکه از نامزدی خود سخن بگوید، اظهار داشت «آیا من همچنان طرح‌ها و رویاهایی برای کشورمان دارم؟ بله. برای ابهام‌های دروغین جایی نیست. من مشتاق و راغب هستم». او در روز ١١ فوریه در گفت‌وگو با روزنامه «وست فرانس» گفت «به دلیل اوج همه‌گیری  کرونا» و «موقعیت بین‌المللی بسیار خطرناک» به این نامزدی «تا چند روز دیگر» فکر نمی‌کند.
دیگر نامزدهای ریاست جمهوری، خودداری وی را از اعلام نامزدی پیاپی موردانتقاد قرار می‌دادند، زیرا برای رقابت باکسی که مهم‌ترین حریف آنان در رأی‌گیری به شمار می‌آید، لازم بود که او نامزد این انتخابات باشد. کاری که اینک رسمیت یافته است و باید علی‌الاصول باب رقابت‌های جدی را بگشاید.بااین‌حال چنین به نظر می‌رسد که کارزاری چنان باید در پیش نخواهد بود. مهلت اعلام نامزدی و درواقع ارائه ۵٠٠ امضا  حمایت از آن روز جمعه ٤ مارس به پایان می‌رسد و شورای قانون اساسی اعلام خواهد کرد که چه نامزدهایی موفق به عبور از این سد شده‌اند.
درهرحال، رویکرد ماکرون در قبال جنگ اوکراین کاملا مشخص است: وی از استمرار نبرد در این کشور حمایت محض می‌کند .نزدیکان ماکرون معتقدند که پایان یافتن جنگ اوکراین، منجر به تمرکز افکار عمومی فرانسه بر روی ضعف‌ها و کاستی‌های شدید اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در داخل این کشور خواهد شد و این به سود رقبای رئیس‌جمهور فعلی فرانسه خواهد بود. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.