بانک‌ها؛ عامل ایجاد حباب سکه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 61865
  پرینتخانه » اسلایدر, اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱ |
«رسالت» از وضعیت بازار طلا و سکه در آستانه نوروز گزارش می‌دهد

بانک‌ها؛ عامل ایجاد حباب سکه

به‌طور سنتی از اواسط بهمن‌ماه تا اواخر اسفندماه بازار طلای داخل به استقبال  شب عید می‌رود و این افزایش تقاضا باعث گرانی نسبی نرخ طلا و سکه می‌شود. اکنون نیز با توجه به‌قرار گرفتن در نیمه اسفندماه و روزهای پایانی سال، سطح معاملات و دادوستدها افزایش پیداکرده است.
بانک‌ها؛ عامل ایجاد حباب سکه

نفیسه امامی
به‌طور سنتی از اواسط بهمن‌ماه تا اواخر اسفندماه بازار طلای داخل به استقبال  شب عید می‌رود و این افزایش تقاضا باعث گرانی نسبی نرخ طلا و سکه می‌شود. اکنون نیز با توجه به‌قرار گرفتن در نیمه اسفندماه و روزهای پایانی سال، سطح معاملات و دادوستدها افزایش پیداکرده است.  فارغ از قرار گرفتن در روزهای آخر اسفندماه، با رسیدن ماه شعبان و مناسبت‌های آن‌که با برگزاری مراسم مختلف همراه است، تقاضا برای خرید انواع سکه و طلا در بازار بالا رفته است.  به نظر می‌رسد درصورتی‌که اتفاق خاصی در داخل یا خارج از کشور رخ ندهد، بازار خریدوفروش طلا با رشد تقاضا نسبت به دیگر ماه‌های سال مواجه شود. 
در هفته‌ای که گذشت و در آخرین معاملات بازارهای جهانی به دلیل بحران اوکراین و روسیه و همچنین افزایش قیمت نفت، قیمت هر اونس جهانی طلا با حدود ۴۲ دلار افزایش همراه بود و روز گذشته به ۹۷۰/۱دلار رسید. نکته قابل‌توجه این‌که قیمت طلای داخل متأثر از نرخ دلار است و چون در این مدت نرخ دلار رو به کاهش بوده و از ۲۷ هزار تومان به حدود
 ۲۵ هزار تومان رسیده شاهد افزایش بالای قیمت طلا در داخل نبوده‌ایم.
  افزایش طلای شب عید بیشتر به سکه اختصاص دارد
به‌طورمعمول افزایش طلا در آستانه شب عید بیشتر اختصاص به سکه پیدا می‌کند و کمتر بر قیمت طلای گرمی اثر می‌گذارد. روز شنبه ۱۴ اسفندماه و در اولین روز هفته هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۲,۰۳۵,۰۰۰ تومان، سکه بهار آزادی ۱۱,۹۰۱,۰۰۰ و سکه امامی۱۲,۰۱۲,۰۰۰ و نیم‌سکه ۶,۸۵۰,۰۰۰ و ربع‌سکه ۳,۸۸۰,۰۰۰ رسید.

 این در حالی است که قیمت هر گرم طلای
 ۱۸ عیار در روز پنج‌شنبه به ۱۱,۹۹۱,۰۰۰ تومان، سکه امامی  ۱۱,۹۷۲,۰۰۰ و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۱۱,۸۲۰,۰۰۰ ، نیم‌سکه ۶,۸۵۰,۰۰۰  و ربع‌سکه ۳,۸۷۰,۰۰۰ قیمت خورده بود.با نگاهی به قیمت‌ها در ابتدای اسفندماه متوجه روند صعودی قیمت‌ها می‌شویم. در دو هفته قبل هر گرم طلای ۱۸ عیار به  ۱۱,۷۳۰,۰۰۰ تومان، هر عدد سکه امامی به  ۱۱,۶۶۹,۰۰۰ ، سکه بهار آزادی به  ۱۱,۵۵۳,۰۰۰ ، نیم‌سکه به ۶,۶۰۰,۰۰۰ و ربع‌سکه به ۳,۶۶۵,۰۰۰ فروخته‌شده بود. 
 ممانعت بانک‌ها از تزریق سکه به بازار
علی فخر موحدی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «رسالت» با تشریح فضای بازار طلا و سکه در کشور بیان کرد: شرایط اقتصادی کشور انتظاری است. بخشی از فعالان اقتصادی در انتظار تعیین تکلیف برجام هستند. بخش دیگری هم که شامل مغازه‌داران و تولیدکنندگان طلا هستند به نوسانات بازار توجهی ندارند زیرا طلایی که می‌فروشند به‌سرعت باقیمت روز خرید می‌کنند و با همان نسبت به مشتری می‌فروشند. مصرف‌کنندگانی هم هستند که از منظر نوسان گیری به بازار می‌نگرند و شامل بورس بازان هستند که منتظر اتفاقات در آینده مانده‌اند. 

وی ادامه داد: ما اکنون در ماه شعبان قرارگرفته‌ایم و اعیاد مذهبی را در پیش روداریم. از سوی دیگر سال نوی شمسی هم در پیش روست و تقاضا برای خرید طلای کادویی و ازدواج را بیشتر کرده است. این در حالی است که توان خرید طلا توسط مردم کاهش پیداکرده است.
فخر موحدی حباب فعلی سکه را در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت: بیشترین حباب در میان انواع سکه به سکه‌های گرمی اختصاص دارد چون قیمت آن کمتر از سکه تمام، نیم و ربع است و به علت افزایش تقاضا برای خرید آن حباب سکه آن نیز بیشتر از سایر انواع سکه است و بانک هم آن را به بازار تزریق نمی‌کند. 
وی تصریح کرد: حباب سکه توسط سیستم‌های بانکی اعمال می‌شود. بانک رفاه و بانک مرکزی بر قیمت سکه اعمال‌نظر می‌کنند درحالی‌که
 در صورت تمایل بانک مرکزی، حباب سکه با فروش آن شکسته می‌شود؛ اما سیستم بانکی خواستار شکسته شدن این حباب نیست. 
وی با اشاره به این‌که در صورت عدم بروز اتفاق خاصی در کشور یا فضای بین‌الملل روند صعودی قیمت طلا ادامه نخواهد داشت، افزود: فعالان اقتصادی این نگرانی رادارند که در صورت امضای برجام حباب سکه می‌ترکد و برعکس در صورت عدم حصول توافق بیشتر بازارها با رشد قیمت‌ها مواجه خواهند شد. 
وی با اشاره به ایجاد جنگ میان روسیه و اوکراین و تأثیر آن بر قیمت جهانی اونس طلا گفت: بروز این جنگ اثر خود را بر روی نفت و طلا گذاشته است. از زمان آغاز درگیری‌ها، طلا از حدود ۱۷۵۰ دلار در هر انس به مرز ۲ هزار دلار رسیده است، اما اگر روسیه جنگی که آغاز کرده را خاتمه دهد، قیمت طلا به نرخ‌های قبل بازمی‌گردند. 
 جنگ باعث نوسان گیری در بازار طلا شد
وی اضافه کرد: جنگ پیش‌آمده باعث ایجاد نوسان گیری در بازار طلا شده است.

 در صورت تداوم بحران اوکراین، چین هم تایوان را تصرف خواهد کرد. با توجه به این‌که روسیه و چین از مصرف‌کنندگان عمده طلا و انرژی در دنیا هستند، قیمت‌ها بازهم رو به افزایش خواهد بود. دنیا بعد از شیوع کرونا در وضعیت حاد اقتصادی قرارگرفته است و اکنون نیاز به تبادلات اقتصادی دارد تا بتواند رکود دو سال قبل را جبران نماید. یکی از کالاهایی که می‌تواند این رکود را جبران کند، طلاست لذا دنیا به سمت انجام تبادلات در حوزه طلا حرکت می‌کند. 
این کارشناس اقتصادی با اشاره به چشم‌انداز بازار طلا تا پایان سال گفت: ما در دو هفته آینده به سال جدید وارد می‌شویم و بعدازآن به ماه رمضان می‌رسیم و در آن مقطع زمانی به‌طور سنتی بازار خریدوفروش طلا به آرامش می‌رسد. تعطیلات نوروز و ماه رمضان، تقاضا برای خرید طلا را کاهش می‌دهد، اما اگر با ادامه جنگ روسیه و اوکراین اتفاق خاصی مانند درگیری اتمی رخ دهد، محرکی برای ریسک گریزی در بازارهای دیگر به سمت خرید طلا و ارز خواهد بود. 
موحدی درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات و تأثیر آن بر قیمت طلا گفت: بازیگر اصلی بازار دولت است. دولت با محدودیت‌هایی  که در جابه‌جایی پولی در حساب‌های شخصی و خریدوفروش ملک ایجاد کرده بیشتر بازار را در اختیار گرفته است. درصورتی‌که در بودجه سال آینده ارز ۲۳ هزار تومان به تصویب برسد، به تورم بیشتر دامن خواهد زد. این اقدام باعث می‌شود بازارهایی که خود را به نرخ دلار ۲۳ هزار تومان نرسانده‌اند، صعود کنند و حداقل خود را به ۲۳ هزار تومان برسانند. بانک‌ها، بیمه‌ها، شرکت‌های پتروشیمی، فولادی و خودرویی‌ها اجازه پایین آمدن نرخ ارز را نمی‌دهند.  

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.