بازتاب تنش روسیه و اوکراین در قیمت جهانی نفت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 61687
  پرینتخانه » اقتصادی, بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۶:۵۴ |
هر بشکه نفت از مرز 110 دلار عبور کرد

بازتاب تنش روسیه و اوکراین در قیمت جهانی نفت

قیمت نفت رکوردهای چندساله خود را شکسته و بعد از گذشت  هفت سال سه‌رقمی شده است. پیش‌بینی‌ها پیش از آغاز جنگ روسیه با اوکراین حاکی از افزایش قیمت نفت به بالای 100 دلار بود و حالا در هفتمین روز حمله روسیه به اوکراین، قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی انرژی مجددا افزایش‌یافته است وبهای هر بشکه نفت برنت به ۱۱۳ دلار رسیده که بالاترین نرخ در هفت سال گذشته است.
بازتاب تنش روسیه و اوکراین در قیمت جهانی نفت

نفیسه امامی 
قیمت نفت رکوردهای چندساله خود را شکسته و بعد از گذشت  هفت سال سه‌رقمی شده است. پیش‌بینی‌ها پیش از آغاز جنگ روسیه با اوکراین حاکی از افزایش قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار بود و حالا در هفتمین روز حمله روسیه به اوکراین، قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی انرژی مجددا افزایش‌یافته است وبهای هر بشکه نفت برنت به ۱۱۳ دلار رسیده که بالاترین نرخ در هفت سال گذشته است.
 این افزایش حتی پس‌ازآن اتفاق افتاد که اعضای آژانس بین‌المللی انرژی با آزادسازی ۶۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر اضطراری موافقت کردند، اما باوجوداین تصمیم، افزایش قیمت‌ها در بازار نفت ادامه یافت.
با حمله روسیه به اوکراین قیمت نفت خام به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید به‌طوری‌که قیمت نفت خام در روزهای ابتدایی آغاز درگیری به ۱۰۳ دلار در هر بشکه رسید و رشدی حدودا ۵ درصدی در یک روز را تجربه کرد. با تشدید حمله روسیه به شهرهای مختلف اوکراین و تنش میان غرب و مسکو، قیمت هر بشکه نفت برنت در معاملات بازارهای جهانی به ۱۰۶ دلار در هر بشکه قیمت خورد. با تداوم درگیری و جنگ میان این دو کشور قیمت نفت برنت به۱۱۰ دلار و در ادامه به ۱۱۳ دلار جهش پیدا کرد. 
با افزایش تقاضای جهانی نفت و ازسرگیری فعالیت‌های صنعتی پس از کرونا، عرضه نفت در شرایط فعلی جوابگوی تقاضا نیست و بحران اوکراین نیز به وخامت اوضاع افزوده است. روسیه یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان است که روزانه بین ۴ تا ۵ میلیون بشکه نفت صادر می‌کند و اختلال در عرضه نفت روسیه می‌تواند به افزایش بیشتر قیمت نفت هم منجر شود.
بهای نفت در حالی افزایش‌یافته است که دولت‌های غربی با چشم‌انداز بروز تورم و تبعات اقتصادی و سیاسی آن مواجه هستند و افزایش بهای نفت می‌تواند این روند را تشدید کند.
 نقش سفته بازان در بازار نفت
محمد قمصری، مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، درباره تداوم رشد قیمت نفت و عبور از مرز ۱۱۰ دلار به «رسالت» گفت: بازار نفت در شرایط خاص و ویژه‌ای به سر می‌برد و نمی‌توان پیش‌بینی زیادی از روندی که طی می‌کند ارائه داد. در هفته قبل بعد از زده شدن شیپور جنگ قیمت نفت به ۱۰۰ دلار رسید اما بعدازآن افت قیمت پیدا کرد. بازار نگران تأمین انرژی در فصل سرما و قطع و یا کاهش عرضه به اروپا است و این موضوعات افزایش قیمت نفت را تقویت می‌کند. در شرایط فعلی بیشتر سفته‌بازان از وضع موجود سوءاستفاده می‌کنند و سعی دارند بازار را در جهاتی که مدنظر دارند هدایت کنند.
قمصری با اشاره به آزادسازی ذخایر نفت توسط اعضای آژانس بین‌المللی انرژی گفت: یکی از راهکارهای مؤثر در کنترل قیمت نفت، آزادسازی ذخایر اضطراری است. اکنون بازار مترصد دریافت این ذخایر است و چنانچه عرضه ۶۰ میلیون بشکه‌ای به بازار رخ دهد در کنترل قیمت‌ها مؤثر خواهد بود اما اگر به این حرف عمل نشود ممکن است بازار به این مسئله واکنش نشان دهد و مجددا قیمت‌ها بالا بروند. 
وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد صرف عرضه و تقاضای بازار نمی‌تواند موجب قیمت‌گذاری به حدود
 ۱۳۰ دلار در هر بشکه شود. باید به عملکرد سفته‌بازان توجه شود که به بازارها جهت می‌دهند. بازار توان مواجهه با چنین ارقامی را ندارد. 
قمصری درباره عملکرد اوپک پلاس در شرایطی که روسیه به‌عنوان یکی از اعضای قدرتمند آن درگیر جنگ شده است، گفت: در شرایط موجود بعید می‌دانم که روسیه علاقه‌مند به کاهش میزان فروش نفت خود باشد بنابراین تلاش می‌کند که قیمت نفت افزایش پیدا کند زیرا نفت این کشور هم تحریم نشده است. 
مدیر سابق شرکت ملی نفت درباره حضور ایران در بازار فروش نفت گفت: ایران همواره به‌عنوان یکی از پتانسیل‌های بازار نفت درنظر گرفته‌شده و نگاه بازار به کشور ما به‌عنوان یکی از مؤلفه‌ها برای تثبیت وکنترل قیمت‌هاست. 
 بستر افزایش قیمت نفت فراهم است
جهانبخش امینی، کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با «رسالت» درباره چشم‌انداز قیمت نفت در آینده گفت: در حدود ۱۲ سال قبل ما تجربه رسیدن هر بشکه نفت به ۱۱۰ دلار را داشتیم که برای ماه‌های متمادی این نرخ تداوم داشت درحالی‌که در آن زمان هزینه اکتشاف، حمل‌ونقل و پالایش نفت نسبت به زمان حال به‌مراتب کمتر بود بنابراین با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، رسیدن قیمت فعلی نفت به
 ۱۱۰ دلار پیشرفت زیادی محسوب نمی‌شود. 
وی ادامه داد: بعد از مقطعی که قیمت نفت صعود زیادی پیدا کرد به دلایل مختلفی ازجمله تضعیف خاورمیانه، نفت از منابع فسیلی تولید شد که با افزایش هزینه‌ها همراه بود و به‌رغم این موضوع قیمت دلار به ۵۰ دلار رسید. 
امینی با اشاره به جنگ میان اوکراین و روسیه و احیای صنایع در پساکرونا به‌عنوان عوامل مهم در رشد قیمت نفت گفت: با آغاز تنش‌ها میان روسیه و اوکراین،نفت به حدود ۱۰۰ دلار رسید و با احتمال تداوم جنگ روند رو به افزایش قیمت‌ها ادامه‌دار شده است. 
وی تصریح کرد: گمانه‌زنی‌ها مبنی بر رسیدن قیمت نفت به ۱۳۰ دلار خیلی دور از ذهن نیست زیرا زمینه‌ها برای افزایش قیمت نفت فراهم است و افزایش قیمت‌های جانبی درروند افزایشی نفت کمک‌کننده است. 
امینی درباره نزول شدید قیمت نفت بعد از صعود فعلی گفت: ما درگذشته تجربه رسیدن قیمت نفت به ۱۱۰ دلار و افت آن به ۴۰ دلار را داشتیم مانند نوساناتی که در بازارهای طلا و ارز به وجود آمد و بازار آن‌ها با رکود مواجه  گردید. پیش‌بینی می‌شود کشورهای خریدار نفت باقیمت‌های فعلی ذخایرشان را تأمین کنند و بعدازاین برهه با رکود خرید و احتمال افت قیمت‌ها مواجه شویم. 

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.