آتش نبرد شعله‌ور‌تر می‌شود؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 61482
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۶:۴۰ |
بلاروس از احتمال ورود به جنگ اوکراین خبر داد

آتش نبرد شعله‌ور‌تر می‌شود؟

 با ورود احتمالی بلاروس به نبرد اوکراین، شاهد گسترش دامنه  نبرد در این کشور خواهیم بود. در این میان، مقامات غربی ضمن تحریم دیپلماتیک و اقتصادی روسیه، امکان مذاکره بر سر توافقی که منتج به پایان نبرد شود را بسته‌اند. 
آتش نبرد شعله‌ور‌تر می‌شود؟

گروه بین‌الملل 
 با ورود احتمالی بلاروس به نبرد اوکراین، شاهد گسترش دامنه  نبرد در این کشور خواهیم بود. در این میان، مقامات غربی ضمن تحریم دیپلماتیک و اقتصادی روسیه، امکان مذاکره بر سر توافقی که منتج به پایان نبرد شود را بسته‌اند. 
 لوکاشنکو چه می‌گوید؟
«الکساندر لوکاشنکو» در واکنش به مداخله‌ در اوکراین و حمایت از عملیات نظامی ویژه روسیه در این کشور اروپایی تصریح کرد: ما در اوکراین سرباز و سلاح نداریم و شهروندان ما در اوکراین مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و این ممکن است ما را مجبور به انجام یک عملیات ویژه کند.
رئیس‌جمهور بلاروس در ادامه تصریح کرد:« از اوکراین می‌خواهم به دنبال سلاح هسته‌ای نباشد و با شرایط روسیه موافقت کند.اطلاعاتی که اوکراین درباره انبوهی از اجساد سربازان روسی تبلیغ می‌کند نادرست است».
رئیس‌جمهور بلاروس از کی‌یف دعوت کرد درصورتی‌که می‌خواهد موجودیت خود را به‌عنوان یک کشور حفظ کند، با روسیه وارد گفت‌وگو شود. لوکاشنکو گفته است که سیاست‌های غرب در خصوص تحریم روسیه، اوضاع را به‌سوی آغاز جنگ جهانی سوم می‌کشاند.
 واکنش ز
رئیس‌جمهور اوکراین که هنوز مشخص نیست دقیقا در کدام نقطه از کشورش به سر می‌برد، خطاب به بلاروسی‌ها اعلام کرد که خواهان صلح و مذاکره با روسیه است و آرزو کرد که کشورش دوباره امن شود.زلنسکی گفته شهرهای دیگر می‌تواند محلی برای مذاکرات باشد اما بلاروس نمی‌تواند محل مذاکرات درباره اوکراین باشد.
وی در این خصوص گفت که از پیشنهاد آغاز مذاکرات در بلاروس آگاه است و ادامه داد که اگر بلاروس یک‌طرف خصومت‌ها نبود و موضع خصمانه اتخاذ نمی‌کرد، کی‌یف با برگزاری مذاکرات در بلاروس موافقت می‌کرد.
رئیس‌جمهور اوکراین همچنین با متهم کردن ارتش روسیه تصریح کرد: «نیروهای اشغالگر در حال حمله به مناطق غیرنظامی هستند که در آنجا هیچ‌گونه زیرساخت نظامی وجود ندارد».
وی ابراز امیدواری کرد که بلاروس مستقل از روسیه تصمیم‌گیری کند و گفت: «امیدواریم که بلاروس همان کشور امنی که می‌شناسیم باشد و مستقل از روسیه تصمیم‌گیری کند».
 روایت چینی‌ها از بحران‌سازی غربی‌ها 
از سوی دیگر، سفارت چین در مسکو با بازنشر توییتی از «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه این کشور خواستار به خاطر سپردن این مسئله شد که ایالات‌متحده تهدید واقعی برای جهان است.به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، این سفارتخانه در توییتر خود با انتشار توییت این مقام چینی که در آن تصویری از فهرست کشورهای بمباران‌شده توسط ایالات‌متحده پس از جنگ جهانی دوم دیده می‌شود، نوشت: هرگز فراموش نکنید که چه کسی تهدید واقعی برای جهان است. این فهرست شامل بیش از ۲۰ کشور است که تقریبا یک‌سوم جمعیت جهان است.
ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، ایالات‌متحده را مسئول وضعیت فعلی اوکراین توصیف کرد و گفت: آمریکا باید از خود بپرسد که چه کسی تمامی این چیزها را آغاز کرد.وزیر خارجه چین هم در گفت‌وگو با همتای آلمانی خود تأکید کرد: چین با  تحریم‌های یک‌جانبه علیه روسیه در پی تحولات اوکراین مخالف است. به گفته وانگ یی عضو شورای دولتی چین، تحریم‌های یک‌جانبه مشکلات جدیدی ایجاد می‌کند و در روند حل‌وفصل سیاسی بحران کنونی (اوکراین و روسیه) تداخل ایجاد خواهد کرد. این مقام ارشد پکن گفت: چین از نزدیک در حال رصد وضعیت اوکراین است و از همه تلاش‌هایی که برای تسهیل اوضاع و حل‌وفصل سیاسی کمک می‌کند، حمایت می‌کند.
وزیر خارجه چین همچنین خواستار رفع نگرانی‌های امنیتی روسیه شد و تأکید کرد:در موضوع گسترش ناتو به سمت شرق، باید به اهداف امنیتی مشروع روسیه به‌درستی پرداخته شود. وانگ یی تأکید کرد: جنگ سرد مدت‌هاست که تمام‌شده و ناتو باید درباره خود تجدیدنظر کند.
صبح روز پنج‌شنبه گذشته  بود که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دنباس را صادر کرد. بعدازآن، جنگنده‌ها، توپخانه‌ها و سامانه‌های موشکی ارتش روسیه، مواضع نظامی مختلفی از شرق تا غرب و شمال تا جنوب اوکراین را هدف قراردادند.  
 با گذشت پنج  روز از عملیات در اوکراین، مقام‌های کرملین می‌گویند که آماده گفت‌‌وگو با اوکراین در خصوص نگرانی‌های امنیتی روسیه هستند اما طبق گزارش‌ها، مقام‌های اوکراینی ظاهرا گفت‌وگو با مقام‌های روس را رد کرده‌اند و در این میان تلاش می‌کنند تا روسیه را با کمک غرب و از طریق تحریم‌ها و قطع دسترسی به سامانه بین‌بانکی سوئیفت در جامعه بین‌المللی منزوی کنند. در بیانیه‌ای که سران کمیسیون اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس، کانادا و آمریکا منتشر کرده‌اند، آمده است آن‌ها متعهد شده‌اند اطمینان حاصل کنند که ارتباط برخی از بانک‌های روسیه‌ای با سامانه پیام‌رسان مالی سوئیفت قطع می‌شود. این طرف‌ها گفته‌اند علاوه بر این متعهد می‌شوند با انجام اقداماتی مانع استفاده بانک مرکزی روسیه از ذخایر بین‌المللی خود برای تضعیف آثار تحریم‌ها شوند.
 اصرار مرگبار غرب بر گسترش ناتو 
تحلیل منازعاتی که در شرق اوکراین ( در مناطقی مانند دونتسک و لوهانسک) یا مرز این کشور و روسیه صورت می‌گیرد، باید در سایه استناد به مفهومی به نام « گسترش ناتو به شرق» مورد واکاوی قرار گیرد. در اینجا لزوما ما با منازعه‌ای مرزی یا نظامی مواجه نیستیم، بلکه جنس منازعه عمیق و راهبردی است. مسکو معتقد است اگر در همین نقطه ، مقابل گسترش ناتو به شرق نایستد، در آینده‌ای نه‌چندان دور از سوی متحدان غرب در اطراف خود محاصره خواهد شد. قیود و قواعدی که میان اعضای پیمان آتلانتیک شمالی وجود دارد، این محاصره را سخت‌تر خواهد کرد.در صورت گسترش ناتو به شرق، روسیه هم قدرت بازدارندگی و هم قدرت اقدام خود را در برابر غرب تا حد زیادی از دست خواهد داد.بی‌دلیل نیست که ولادیمیر پوتین و همراهانش خواستار ارائه  تضمینی عینی و کامل از سوی غرب در خصوص «عدم عضویت اوکراین در ناتو » هستند.  تفسیر بحران اوکراین در قالب منازعه‌ای دوجانبه ( میان روسیه و اوکراین) ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین نگاه ممکن به این منازعه محسوب می‌شود. از سوی دیگر، نارضایتی دولت زلنسکی در کی‌یف درخصوص اقدامات تنش ساز یا مواضع تحریک‌کننده‌  کاخ سفید و لندن در قبال آنچه در اوکراین می‌گذرد، نشان می‌دهد که دولت اوکراین در این معادله به‌جای آنکه نقش یکی از طرف‌های منازعه را داشته باشد، نقش«مهره‌  بازی ناتو » را ایفا می‌کند. این بدترین و خطرناک‌ترین نوع ایفای نقش در یک منازعه‌  خطرناک محسوب می‌شود، زیرا یک‌مهره  بازی به‌راحتی می‌تواند قربانی گردانندگان آن شود! 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.