بازی دوباره سناتور دموکرات در زمین آیپک - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 60607
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۶:۵۹ |

بازی دوباره سناتور دموکرات در زمین آیپک

گروه بین‌الملل  نام باب منندز برای کسانی که تحولات مذاکرات هسته‌ای را در بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ رصد می‌کردند، بسیار آشناست! او یک سناتور دموکرات و البته از اصلی‌ترین مخالفان توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود. منندز در طول مدت حضور خود در مجلس سنا، پا به‌پای سناتورهای جمهوری‌خواه در مخالفت با برجام پیش‌آمده […]

بازی دوباره سناتور دموکرات در زمین آیپک

گروه بین‌الملل
 نام باب منندز برای کسانی که تحولات مذاکرات هسته‌ای را در بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ رصد می‌کردند، بسیار آشناست! او یک سناتور دموکرات و البته از اصلی‌ترین مخالفان توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود. منندز در طول مدت حضور خود در مجلس سنا، پا به‌پای سناتورهای جمهوری‌خواه در مخالفت با برجام پیش‌آمده و حتی در مواردی، به سردسته‌ آن‌ها در تقابل با توافق هسته‌ای تبدیل‌شده است. مواضع ضد ایرانی سخت منندز سبب شده است تا او به‌عنوان یک سناتور دموکرات، موردحمایت مطلق لابی آیپک در آمریکا قرار گیرد. حتی کار به‌جایی رسید که حدود ۵ سال قبل و پس از افشای رسوایی مالی منندز ( که قاعدتا باید موجب کناره‌گیری و استعفای وی از قدرت می‌شد )، لابی آیپک مانع از تحقق این مسئله شد! 
اخیرا ، درحالی‌که مذاکرات هسته‌ای در وین وارد فاز تعیین‌کننده و مهمی شده است ، منندز بار دیگر درصدد است نقش ضد برجامی خود را به سود لابی آیپک ایفا کند. او در این مسیر، همراهی مطلق و مستمری با سناتورهایی مانند تد کروز،تام کاتن و لیندسی گراهام دارد. این  سناتور دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، با ابراز مخالفت جدی با احیای برجام، از دولت بایدن خواست سیاستی جدی و جدید برای مقابله با برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی در پیش بگیرد و مانع حمایت تهران از گروه‌های مقاومت  در منطقه شود!
 منندز چرا دوباره به صحنه آمده است؟
منندز شامگاه سه‌شنبه ۱۲ بهمن در سنای آمریکا تأکید کرد که در زمان اوباما نیز با توافق هسته‌ای مخالف بود. او گفت: «ما اینک چه چیزی را می‌خواهیم نجات دهیم؟ برای تغییر رفتار ایران، باید از تهدید معتبر نظامی به‌روشنی سخن گفت و به این اکتفا نکرد که بگوییم تمام گزینه‌ها روی میز است.»
نشریه نیویورک‌تایمز روز سه‌شنیه اول فوریه از قول مقامات دولت بایدن مدعی شد  که طرفین ظاهرا در آستانه‌ احیای برجام هستند اما این ایران است که باید تصمیم بگیرد «آماده‌ محدود کردن برنامه‌ هسته‌ای هست یا خیر».
این اظهارات منندز در حالی صورت می‌گیرد که وی بارها مخالفت خود را با خروج یک‌جانبه‌ دولت آمریکا ( دولت ترامپ) از برجام اعلام کرده است. درهرحال، بسیاری از تحلیلگران آمریکایی نیز اظهارات و مواضع منندز راغیرواقعی و بر اساس تعلقات سیاسی وی به لابی آیپک می‌دانند. همین مسئله سبب شده است تا نقشه راه برجامی ترسیم‌شده از سوی منندز حتی از سوی هم‌قطاران دموکرات وی نیز مورد استقبال قرار نگیرد.در جریان بررسی توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ ( در سنای آمریکا) نیز باب منندز علی‌رغم تعهدی که به لابی آیپک در خصوص همراه کردن حداقل ۲۰ سناتور دموکرات علیه برجام صورت داده بود، توانست درمجموع خود و سه سناتور دیگر را در این خصوص مجاب کند. 
 نقش کنگره در تحولات برجام 
کنگره آمریکا که اتفاقا اکثریت آن در دست دموکرات‌هاست، برای دفرمه کردن برجام و بسط تعهدات کشورمان در این توافق رسما خیز برداشته است. اخیرا سناتور دموکرات ایالت مریلند، بنجامین کاردین اعلام کرد که در کنگره آمریکا تقریبا اتفاق‌نظر وجود دارد که «الزامات (تعهدات) ایران چنانکه در توافق اتمی۲۰۱۵ با این کشور آمده باید تقویت شود؛ زیرا شرایط از آن هنگام تاکنون تغییر کرده است و پاسخ مناسب می‌طلبد.»
او در این زمینه از یک سو به بندهای موسوم به «غروب آفتاب» یا «بندهای زوال‌پذیر» اشاره کرد که براساس آن‌ها، محدودیت‌های برقرارشده برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران پس از دوره تعیین‌شده، برداشته می‌شود. بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا خواستار دائمی کردن محدودیت‌ها در این زمینه هستند؛ البته طرح این خواسته، در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ نیز مسبوق به سابقه بوده است! برخی اعضای مجلس سنای آمریکا نیز طی روزهای اخیر تأکید کرده‌اند که برای احیای توافق هسته‌ای، لازم است محدودیت‌ها و تعهداتی نیز در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای به ایران تحمیل شود!
همان‌گونه که مشاهده می‌شود، هدف کنگره از طرح این مواضع، تأثیرگذاری سلبی در مذاکرات وین ( به ضرر منافع ایران در توافق هسته‌ای ) می‌باشد. در مقابل، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که صرفا بر  «خروجی واحد» رفتار آمریکا در پروسه‌ رفع تحریم‌ها توجه می‌کند و اختلافات داخلی در این کشور اهمیتی برای جمهوری اسلامی ایران ندارد. به عبارت بهتر، ایران عملا به‌طرف غربی هشدار داده است که از دوگانه سازی میان کنگره و کاخ سفید در مذاکرات بپرهیزد. واقعیت امر این است که میان بازی کاخ سفید در مذاکرات وین و شانتاژ اخیر کنگره، ارتباطی مستقیم وجود دارد؛ به عبارت بهتر، کاخ سفید و سنای آمریکا در حال تکمیل یک پازل مشترک در تقابل با کشورمان هستند. تفکیک بازی این دو از یکدیگر،یک خطای محاسباتی بزرگ محسوب می‌شود که نباید به آن تن داد.در این معادله، باب منندز نقش پررنگی را ایفا می‌کند .به نظر می‌رسد این نقش‌آفرینی طی روزهای آتی پررنگ‌تر خواهد شد. 
 موضوعی که منندز می‌داند 
باب منندز و همراهانش قطعا به‌وضوح می‌دانند که اعمال تغییر بازدارنده  در متن برجام و موضوعات مورد مذاکره، مصداق عینی تغییر اصل توافق هسته‌ای و تبدیل آن به توافقی خواهد شد که درگذشته، حال و آینده موردپذیرش جمهوری اسلامی ایران نبوده و نخواهد بود.ضمن آنکه اگر امروز تغییری در برجام صورت گیرد، این تغییر قطعا به سود طرفی که از برجام به‌صورت یک جانبه خارج‌شده است ( آمریکا) نخواهد بود! واشنگتن و تروئیکای اروپایی در این معادله طرف بدهکار هستند نه طرف طلبکار! در این میان، مقامات آمریکایی و اروپایی به‌جای تمرکز بر ماهیت و محتوای موضوع، درصددند شاکله توافق هسته‌ای را حفظ کرده و درعین‌حال، محتوای آن را تغییر دهند. 
آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه ایالات‌متحده و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی این کشور، قبلا تمایل خود را برای دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران (از طریق حذف بند غروب آفتاب) آشکار کرده‌اند. بااین‌حال آن‌ها به‌وضوح دریافته‌اند که دیگر چاره‌ای جز پذیرش بسیاری از واقعیات موجود در قبال تحولات جاری در منطقه و روابط بین‌الملل را ندارند! درهرحال، ورود هدفمند کنگره به معادلات برجام و مذاکرات وین به‌وضوح نشان می‌دهد که مقامات آمریکایی در حال به‌کارگیری آخرین حربه‌های خود در این خصوص می‌باشند.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.