اصلاح الگوی مصرف انرژی به تولید ثروت و رفاه منجر می‌شود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 60435
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۶:۰۸ |
علی‌اکبر علیزاده نماینده مردم دامغان در مجلس:

اصلاح الگوی مصرف انرژی به تولید ثروت و رفاه منجر می‌شود

علی‌اکبر علیزاده ،نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» به اهمیت اصلاح الگوی مصرف در میان مشترکین پرمصرف اشاره کرد و گفت: متأسفانه بنا به دلایل مختلف مصرف کشور در بحث انرژی خانگی در مقایسه با سایر کشورها اسراف گونه است.
اصلاح الگوی مصرف انرژی به تولید ثروت و رفاه منجر می‌شود

گروه اقتصادی
علی‌اکبر علیزاده ،نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» به اهمیت اصلاح الگوی مصرف در میان مشترکین پرمصرف اشاره کرد و گفت: متأسفانه بنا به دلایل مختلف مصرف کشور در بحث انرژی خانگی در مقایسه با سایر کشورها اسراف گونه است. طبیعتا با این رویکرد و تداوم رویه فعلی بعد از مدتی باید همه‌ تولید داخل را برای مصرف روزمره خودمان بگذاریم و این موضوع در بحث برق، آب ، گاز و بنزین نمود بیشتری دارد.وی ادامه داد: باید فکری برای مصارف انرژی کرد چراکه این رویکرد، عوارض جدی در آینده دارد. در حال حاضر به دلیل این وضعیت تعرفه‌گذاری موجود، مصرف‌کننده‌ای که به لحاظ مالی برخوردارتر است طبیعتا مصرف بیشتری می‌کند درحالی‌که همه باید براساس الگوی مصرف و به‌اندازه خودشان مصرف کنند. حتما در این رابطه باید مدیریتی داشته باشیم و این موضوع را سازماندهی کنیم تا اصل موضوع با عزم ملی همگانی حل شود. این نماینده مجلس تأکید کرد: لازم است در این رابطه همه به میدان بیایند و یکی از مهم‌ترین راهکارها بحث اصلاح قیمت پرمصرف‌ها است. مشترکی که مصرف بیشتری دارد باید پول بیشتری نیز پرداخت کند. در این رویکرد باید فرم متوسطی را برای همه در نظر بگیریم. طبیعتا اگر کسی بیشتر از میانگین الگوی مصرف استفاده کرد، باید قیمت برای او، غیر یارانه‌ای محاسبه گردد و با کسانی که در الگوی بهینه هستند، تعرفه متفاوتی داشته باشند چون این موضوع می‌تواند جلوی مصرف بیش‌ازحد را بگیرد . وی ادامه داد: در الگوی مصرف نیز باید اقداماتی ازجمله در نحوه گرم کردن خانه ، نوع لباس و نوع مصرف، تأمین زیرساخت‌های لازم مثل ساختمان‌سازی و رعایت استانداردها برای مصرف بهینه انرژی صورت بگیرد .  باید موضوع مصرف انرژی را در کلان مدت به‌عنوان یک امر ملی مدیریت کنیم. علیزاده با تأکید بر اینکه افزایش تعرفه پرمصرف‌ها اقدام صحیح و رو به جلویی است که از مصرف اسراف‌گونه انرژی جلوگیری می‌کند، افزود: این صرفه‌جویی به تولید ثروت و رفاه منجر می‌شود. بنابراین اصلاح قیمتی تعرفه پرمصرف‌ها، یکی از جدی‌ترین الزامات سیاست‌گذاری حوزه انرژی است.این نماینده مجلس در رابطه با اصلاح قیمت و تعرفه گذاری
پلکانی پرمصرف‌ها گفت: بحث اصلاح قیمت یکی از کارهایی است که باید انجام بگیرد. کسی که مصرف بیشتری از این موهبت الهی می‌کند، باید پاسخگوی استفاده خارج از عرف خود باشد. وی تأکید کرد: در دولت هم این موضوع مصوب شده و باید به‌صورت پلکانی اصلاح قیمت صورت بگیرد اما نکته مهم این است که این راهکار بلندمدت نیست بلکه قسمتی از راهکار است . سیستم گرمایش خانه‌ها، برق و آب و ساختمان‌سازی باید اصلاح شود و به سمت کاهش مصرف حرکت کند . لذا رفع مشکل یک عزم ملی می‌خواهد و همه باید پای‌کار بیایند اما قسمت مهم دیگر هم اصلاح قیمت‌ها است که مردم را به سمت استفاده درست از حامل‌های انرژی می‌برد.علیزاده خاطرنشان کرد: ما عقب‌ماندگی طولانی نسبت به همسایگان و کشورهایی با تکنولوژی بالاتر داریم که باید آن را جبران کنیم. ضمن اینکه باید منابعی که از تعرفه گذاری پلکانی و اصلاح قیمت‌ها به دست می‌آید را درزمینه همین تولیدات انرژی هزینه کنیم و درواقع نگاه درآمدی نداشته باشیم، بلکه باید اقدامات دانش‌بنیان را به‌سرعت پیش برد تا به نتیجه مثبت برسد.وی در پایان اضافه کرد: نباید با افزایش جمعیت بگوییم ضریب انرژی هم بالاتر می‌رود، بلکه برای حل این مشکل باید سرمایه‌گذاری کرد تا جلوی اسراف نیز گرفته شود .

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.