بازی بایدن با آتش - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 60309
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۶:۳۵ |
اعزام نخستین گروه نظامیان آمریکا به اروپا

بازی بایدن با آتش

 فرماندهی اروپایی ارتش آمریکا اعلام کرد که نخستین یگان از نیروهای آمریکایی برای تقویت متحدان ناتو در اروپای شرقی و آلمان در بحبوحه استقرار نظامی روسیه در مرز اوکراین، وارد آلمان شد.سخنگوی این فرماندهی در بیانیه‌ای گفت: «سربازان سپاه هجدهم هوابرد آمریکا وارد ویسبادن شده‌اند» و افزود: «آن‌ها در آنجا یک ستاد مشترک عملیات برای پشتیبانی از هزار و ۷۰۰ چترباز آمریکایی که قرار است به لهستان اعزام شوند، تشکیل خواهند داد.»
بازی بایدن با آتش

گروه  بین‌الملل
 فرماندهی اروپایی ارتش آمریکا اعلام کرد که نخستین یگان از نیروهای آمریکایی برای تقویت متحدان ناتو در اروپای شرقی و آلمان در بحبوحه استقرار نظامی روسیه در مرز اوکراین، وارد آلمان شد.سخنگوی این فرماندهی در بیانیه‌ای گفت: «سربازان سپاه هجدهم هوابرد آمریکا وارد ویسبادن شده‌اند» و افزود: «آن‌ها در آنجا یک ستاد مشترک عملیات برای پشتیبانی از هزار و ۷۰۰ چترباز آمریکایی که قرار است به لهستان اعزام شوند، تشکیل خواهند داد.»
در این بیانیه آمده است: «این‌ها نخستین گروه از ۲ هزار سربازی هستند که پس از اعلام پنتاگون مبنی بر گسیل نیروهای بیشتر از ایالات‌متحده به اروپا برای حمایت از متحدان ما در ناتو، وارد اروپا می‌شوند».
به گزارش یورونیوز روز چهارشنبه‌ گذشته ، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دستور اعزام نزدیک به ۳ هزار نیروی نظامی بیشتر به لهستان و رومانی را صادر کرد تا در صورت سرایت احتمالی بحران اوکراین به اروپای شرقی از کشورهای این منطقه محافظت کنند.به گفته پنتاگون، یک اسکادران رزمی متشکل از حدود هزار سرباز آمریکایی مستقر در شهر ویلسک آلمان به رومانی و حدود هزار و ۷۰۰ نظامی دیگر، عمدتا از لشکر ۸۲ هوابرد فورت‌براگ در کارولینای شمالی، به لهستان اعزام خواهند شد.علاوه بر این، ۳۰۰ نفر دیگر از نیروهای نظامی قرار است از فورت‌براگ به آلمان منتقل شوند.وزارت دفاع لهستان نیز این خبر را تأیید کرده است.
  تجهیزات نظامی آمریکا به لهستان رسید
وزارت دفاع لهستان اعلام کرد که تجهیزات نظامی ارسالی آمریکا به لهستان برای تقویت مرزهای شرقی ناتو در برابر حمله احتمالی روسیه به مرز اوکراین، وارد این کشور شده است.ماریوژ بلاژاک، وزیر دفاع لهستان عصر پنج شنبه اعلام کرد که یک «گروه پیش‌قراول» از قبل وارد لهستان شده است.
او در توییتر با انتشار عکس‌هایی از سربازان در حال تخلیه تجهیزات از یک هواپیمای ترابری سی ۱۳۰ هرکولس نوشت: «این یک نشانه واضح از همبستگی متحدان است.»
شبکه تلویزیون خصوصی تی‌وی‌ان۲۴ نیز تصاویری از تخلیه دو هواپیمای آمریکایی در فرودگاه رژسوف یسیونکا در جنوب لهستان نشان داد. این شبکه گزارش داد که تاکنون
 ۶ هواپیمای آمریکایی در لهستان فرود آمده‌اند.ارتش ایالات‌متحده در حال حاضر حدود ۴ هزار و ۵۰۰ سرباز در لهستان در چارچوب همکاری ناتو و روابط دوجانبه دارد که عمدتاً در غرب کشور به‌صورت چرخشی مستقر هستند.خبرگزاری رویترز نیز  به نقل از برخی منابع نظامی نوشت که انتظار می‌رود نخستین نیروهای ارتش آمریکا وارد لهستان شوند. این منابع که به دلیل ماهیت حساس ورود نیروها خواستند نامشان فاش نشود، به رویترز گفته‌اند که این برنامه بسته به شرایط امنیتی و تدارکاتی ممکن است تغییر کند.
  رزمایش در اوکراین 
سربازان ارتش اوکراین نیز همزمان با ادامه ارسال کمک‌های نظامی غرب، با موشک‌های آمریکایی چند رزمایش برگزار کردند.
آن‌ها در پایگاه نظامی یاووریف در غرب اوکراین با استفاده از موشک‌های ضدتانک، پرتابگرها و دیگر جنگ‌افزارهایی که ایالات‌متحده در قالب بخشی از بسته امنیتی ۲۰۰ میلیون دلاری تحویل کی‌یف داده، آموزش دیدند. احتمالا اوکراین در این پیمان بین‌المللی است، اما هرگونه اتهام برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین را رد می‌کند.
آندری بستیوک، سخنگوی ستاد کل ارتش اوکراین گفت: «این سلاح‌ها به توقف خودروهای نظامی کمک می‌کنند، به آن‌ها آسیب می‌رسانند و در محیط شهری به ما اجازه می‌دهند ساختمان‌هایی را که دشمن در آن پنهان شده‌، تخریب کنیم».
الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین گفت که انتظار می‌رود هواپیمای حامل سلاح‌های آمریکایی به‌زودی به این کشور برسد.
  روسیه پاسخ می‌دهد 
در مقابل،  روسیه و متحدانش در حال رصد دقیق اوضاع هستند.  ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تکلیف خود را با گسترش ناتو به شرق و حمله ارتش اوکراین به مناطق شرقی این کشور (که طرفداران روسیه در آن‌ها مستقر هستند) مشخص کرده است. برگزاری مانور نظامی اخیر هزاران نیروی ارتش روسیه در مرزهای اوکراین نیز نشان‌دهنده عزم مسکو جهت پاسخ‌دهی به ماجراجویی‌های کی‌یف و اصلی‌ترین حامی آن یعنی واشنگتن است. در مقابل، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرده است حتی در صورت درگیری نظامی، حاضر به اعزام نیروی نظامی به اوکراین (در نبرد با روسیه) نیست.ادعایی که با اعزام نیروهای آمریکایی به اوکراین در تعارض و تناقض قرار دارد. کی‌یف از زمان کودتای سال ۲۰۱۴ به بازی مستقیم در زمین ناتو، اتحادیه اروپایی و آمریکا ادامه داده و تابع مطلق و بی‌اراده غرب در مواجهه با مسکو بوده است. به‌راستی چه اتفاقی در اوکراین رخ داده است و در مرزهای این کشور با روسیه چه می‌گذرد؟ 
  نگرانی اوکراینی‌ها از تکرار ماجرای گرجستان 
مقامات اوکراینی‌ها نگران تکرار ماجرای شکست گرجستان در قبال خود هستند. ماه آگوست سال ۲۰۰۸ میلادی، میخائیل ساکاشویلی، رئیس‌جمهور وقت گرجستان با تصور اینکه از حمایت مطلق غرب و ناتو در منازعه با مسکو برخوردار است، به تصرف مناطق خودمختار (طرفدار روسیه) در کشورش دست زد. در مواجهه با این موضوع، روس‌ها وارد نبرد مستقیم با گرجستان شدند و این کشور را به‌صورت کامل محاصره کردند. کار به‌جایی رسید که نیروهای روس تا ۳۰ کیلومتری تفلیس پیشروی کردند و در آستانه تسخیر این شهر قرار گرفتند. بااین‌حال درنهایت، با عقب‌نشینی کامل دولت ساکاشویلی، این جنگ کوتاه به اتمام رسید. پس از رسیدن به صلحی ناپایدار و پایان درگیری‌ها، دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور وقت روسیه در نطقی تلویزیونی، استقلال جمهوری‌های اوستیای جنوبی و آبخازیا را اعلام کرد و دومای روسیه نیز رأی به استقلال این ۲ منطقه داد. در مقابل، اعضای اتحادیه اروپایی و ناتو، به‌ویژه دولت آمریکا که محرک گرجی‌ها در تقابل با مسکو بودند، جملگی به صدور بیانیه‌های شدیداللحن اکتفا کرده و صرفا از پذیرش رسمی استقلال آبخازیا و اوستیای جنوبی امتناع کردند! درنتیجه این جنگ، گرجستان یک میلیارد دلار خسارت دید و تا سال‌ها شاهد کاهش رشد اقتصادی این کشور بودیم. به نظر می‌رسد اکنون تاریخ در حال تکرار است! 
 آنچه امروز در «دونتسک» و دیگر مناطق شرق و جنوب شرق اوکراین می‌گذرد، به‌وضوح بیانگر تکرار یک خطای استراتژیک از سوی ناتو و مهره بازی این مجموعه یعنی کی‌یف است. درحالی‌که آمریکا تلاش می‌کند کشورهای غرب را برای حمایت از ایده موهوم حمله احتمالی روسیه به اوکراین پشت سر خود جمع کند اما رسانه‌ها از اختلاف‌نظر برلین با واشنگتن دراین‌باره خبر می‌دهند. میان ماجراجویی گرجی‌ها و اوکراینی‌ها در ۲ دهه ابتدایی هزاره سوم تفاوت چندانی وجود ندارد و نتیجه هر دو این اقدامات تحریک‌آمیز یکسان است. جو بایدن، ماکرون، اولاف شولتس و دیگر مقامات غرب درنهایت پس از استفاده ابزاری از دولت اوکراین، دولت زلنسکی را نیز قربانی مطامع و اهداف توسعه‌طلبانه خود خواهند کرد .

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.