معافیت‌ تحریم‌های فنی بازی جدید برای جبران عقب‌ماندگی غرب - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 60233
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۶:۲۲ |
سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا:

معافیت‌ تحریم‌های فنی بازی جدید برای جبران عقب‌ماندگی غرب

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با«رسالت» درخصوص مباحث جدیدی که ازسوی غربی‌ها در مذاکرات هسته‌ای مطرح‌شده تا ایران را تحت‌فشار قرار دهد، ازجمله کمبود زمان و معافیت تحریمی درحوزه فنی، بیان کرد: با فرازوفرودهایی که مذاکرات دوماهه جمهوری اسلامی ایران با 1+4 داشته امروز می‌توان گفت که به یک شرایط جدیدی رسیده‌ایم و آن ورود آمریکایی‌ها به این مباحث با بازی تکراری تعلیق برخی از تحریم‌هاست
معافیت‌ تحریم‌های فنی بازی جدید برای جبران عقب‌ماندگی غرب

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با«رسالت» درخصوص مباحث جدیدی که ازسوی غربی‌ها در مذاکرات هسته‌ای مطرح‌شده تا ایران را تحت‌فشار قرار دهد، ازجمله کمبود زمان و معافیت تحریمی درحوزه فنی، بیان کرد: با فرازوفرودهایی که مذاکرات دوماهه جمهوری اسلامی ایران با ۱+۴ داشته امروز می‌توان گفت که به یک شرایط جدیدی رسیده‌ایم و آن ورود آمریکایی‌ها به این مباحث با بازی تکراری تعلیق برخی از تحریم‌هاست.وی افزود: درگذشته نیز این تعلیق‌ها وجود داشته و در دوران ترامپ تداوم پیدا کرد و در دوره بایدن هم ادامه داشت؛ اما واقعیت امر این است که غربی‌ها در شرایط کنونی به این مسئله توجه دارند که ایران با تلاش در مسیرهای جدیدی که برای افزایش بهره‌مندی اقتصادی دارد، درحال نزدیک شدن به ثبات اقتصادی است و غرب نیز قصد دارد در مذاکرات بازارهای داخلی کشور را تحت تأثیر قرار دهد.
 غربی‌ها طوری عمل می‌کنند تا اقتصاد ایران را به مذاکرات گره بزنند
صدرالحسینی گفت: غرب قصد دارد با یک شوک که مشخص نیست چه زمانی شروع خواهد شد در ماه‌های آینده اقتصاد ایران را به فروپاشی وادار کند. این تعلیق‌ها نیز حداقلی‌ترین کاری است که در قالب رفع تحریم‌هایی که جمهوری اسلامی ایران با اسناد مستند به تیم مذاکره‌کننده طرف‌های مقابل واگذار کرده است، مطرح می‌کنند.
وی تصریح کرد که غربی‌ها در شرایط کنونی می‌خواهند با موضوع معافیت‌های تحریمی و موضوعاتی بسیار کوچک و بی‌ارزش 
جمهوری اسلامی ایران را  وادار به توافق کنند. اقدامی که هیچ‌گاه عملیاتی نخواهد شد.کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: آمریکا قصد دارد با آب‌نبات‌چوبی‌هایی که هیچ‌گونه ارزش اقتصادی برای کشور ندارد ضمن تبلیغات گسترده تلاش کنند این موضوع را یکی از دستاوردها و الطافشان به ایران نشان دهند.
صدرالحسینی اظهارکرد: درواقع این‌گونه اقدامات هیچ آورده‌ای برای جمهوری اسلامی ایران ندارد. البته مقامات ارشد کشور که به‌طور مستقیم پرونده هسته‌ای را مدیریت می‌کنند اظهارنظرهای دقیقی را در این رابطه داشته و عدم پذیرش را اعلام کرد‌ه‌اند.
وی گفت: البته این در شرایطی است که هنوز هیچ‌یک از مقامات آمریکایی مطالب خودشان را به‌طور مستقیم توسط اعضای ۱+۴ به اعضای دیگر اعلام نکردند و این موضوعی است که بیشتر در قالب سیاست‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی در جریان است. صدرالحسینی درانتها خاطرنشان می‌کند که آمریکا مایل است در آستانه شروع دور هشتم مذاکرات فضایی را ایجاد کند که عقب‌ماندگی‌های زمان‌های قبل خود را جبران کند. به همین دلیل این بازی‌ها را به راه می‌اندازد تا خودش را از مسائل پیش‌آمده در برجام مبرا کند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.