جدال تمام‌عیار در آمریکا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 59225
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۶:۵۲ |
آیا ترامپ امسال برای همیشه تمام می‌شود؟

جدال تمام‌عیار در آمریکا

 دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با حضور در مراسم گردهمایی گسترده‌ طرفداران خود در ایالت آریزونا تأکید کرد که قصد دارد رهبری جمهوری‌خواهان را در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سال 2022( سال جاری میلادی) بر عهده بگیرد. ترامپ تأکید کرده است که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 عملا از بایدن شکست نخورده و اعلام شکست وی از رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، مرهون عملکرد لابی‌های کثیف قدرت در ایالات‌متحده بوده است.
جدال تمام‌عیار در آمریکا

گروه بین‌الملل 
 دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با حضور در مراسم گردهمایی گسترده‌ طرفداران خود در ایالت آریزونا تأکید کرد که قصد دارد رهبری جمهوری‌خواهان را در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۲۲( سال جاری میلادی) بر عهده بگیرد. ترامپ تأکید کرده است که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ عملا از بایدن شکست نخورده و اعلام شکست وی از رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، مرهون عملکرد لابی‌های کثیف قدرت در ایالات‌متحده بوده است.
 بااهمیت‌ترین انتخابات برای جمهوری‌خواهان 
آنچه مسلم است این که انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره‌ امسال برای ترامپ نسبت به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ نیز بااهمیت‌تر است. اگر رئیس‌جمهور سابق آمریکا در این انتخابات نتواند به اهداف از پیش تعیین‌شده‌ خود ازجمله بازپس‌گیری اکثریت مجلس نمایندگان و سنا از دموکرات‌ها و واگذاری قدرت به جمهوری‌خواهان برسد، به یک بازنده‌ مطلق در ایالات‌متحده تبدیل خواهد شد و می‌توان تاریخ‌مصرف وی را برای رهبری حزب جمهوری‌خواه یا نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ پایان یافته دانست.اخیرا  روزنامه «دیلی میل» گزارشی درباره نظرسنجی شرکت تحقیقاتی «ردفیلد و ویلتون استراتژیس» که دفتر مرکزی آن در لندن قرار دارد درباره میزان محبوبیت جو بایدن دموکرات و 
دونالد ترامپ جمهوری‌خواه منتشر کرد.طبق نظرسنجی شرکت تحقیقاتی «ردفیلد و ویلتون استراتژیس»اگر همین امروز در آمریکا انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، دونالد ترامپ پیروز خواهد شد.
به روایت نتیجه این نظرسنجی، در صورت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در حال حاضر ترامپ با اختلاف ۶ درصدی از جو بایدن او را شکست خواهد داد.طبق این نظرسنجی، ۴۴ درصد از آمریکایی‌ها به دونالد ترامپ رأی خواهند داد و سهم بایدن از آرای آمریکایی‌ها ۳۸ درصد خواهد شد.البته ۱۲ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی این شرکت تحقیقاتی انگلیسی گفتند که آن‌ها نمی‌دانند به چه کسی رأی خواهند داد.
ترامپ در نظرسنجی جدید «ردفیلد و ویلتون استراتژیس» در قیاس با نظرسنجی قبلی که اوایل ماه جاری میلادی اتخاذ شد با افزایش دودرصدی میزان آرا مواجه شده و میزان آرای بایدن، اما در هر دو نظرسنجی ثابت مانده است.طبق گزارش روزنامه «دیلی میل» جو بایدن از تابستان سال جاری و با توجه به «خروج فاجعه‌بار آمریکااز افغانستان در نظرسنجی‌ها با مشکل روبه‌رو شده است و محبوبیت او همچنان زیر ۵۰ درصد است و آمریکایی‌ها عملکرد او در قبال کووید (ویروس کرونا)، اقتصاد، مهاجرت و جرم و جنایت ناراضی هستند.»
 ترامپ دست‌بردار نیست 
ازجمله موضوعات قابل‌توجه در نظرسنجی جدید در آمریکا میزان حمایت رأی‌دهندگان دموکرات و جمهوری‌خواه به رئیس‌جمهور کنونی و سابق این کشور است.
طبق این نظرسنجی، ۸۷ درصد از حامیان دونالد ترامپ اعلام کرده‌اند که همچنان از این نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می‌کنند و ۷۵ درصد از طرفداران بایدن هم گفته‌اند که به این نامزد دموکرات رأی می‌دهند.نتیجه این نظرسنجی در شرایطی منتشر شده که اخیرا بایدن ۷۹ ساله در یک مصاحبه اعلام کرد که حضور ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ احتمال نامزدی او برای این رقابت را بیشتر خواهد کرد.
آنچه مسلم است این‌که پیروزی یا شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره‌ ۲۰۲۰ به نام ترامپ نوشته خواهد شد. در این معادله، پیروزی جمهوری‌خواهان قطعا موقعیت ترامپ را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ به‌عنوان نامزد نهایی جمهوری‌خواهان تقویت خواهد کرد و شکست جمهوری‌خواهان به معنای پایان تاریخ مصرف سیاسی رئیس‌جمهور سابق آمریکا می‌باشد. ازاین‌رو طرفداران و مخالفان ترامپ هر دو در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره حضور گسترده‌ای خواهند داشت . 
زمزمه‌ بحران‌های جدید در آمریکا 
حتی برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره ، می‌تواند به بستری برای بروز بحران‌های جدید در ایالات‌متحده تبدیل شود. بسیاری از طرفداران رئیس‌جمهور سابق آمریکا که اتفاقا در جریان شورش ششم ژانویه‌ ۲۰۲۱ در کنگره‌ این کشور نیز نقش پررنگی ایفا کرده بودند، آماده‌اند تا انتقام شکست خود را از بایدن و دموکرات‌ها بگیرند. درصورتی‌که این خواسته‌ آن‌ها به هر دلیلی تحقق پیدا نکند، شاهد بروز بحران‌های داخلی و شورش‌های خیابانی تازه‌ای در ایالات‌متحده خواهیم بود. 
طی ماه‌های گذشته، برخی ژنرال‌ها و مقامات امنیتی آمریکا نیز در خصوص تشدید بحران‌های داخلی در این کشور هشدار داده و تحرکات طرفداران ترامپ را غیرقابل‌پیش‌بینی و خطرناک دانسته‌اند. گروه‌هایی مانند « کیوانان»و« پسران مغرور» اصلی‌ترین جریان‌های حامی ترامپ را در سرتاسر ایالات‌متحده تشکیل می‌دهند. گروه‌هایی که قدرت تخریب خیابانی و داخلی  زیادی دارند. 
از سوی دیگر، اگر جمهوری‌خواهان به رهبری ترامپ بتوانند کنترل مجلس نمایندگان و سنا را در دست‌گیرند، احتمال بازگشت رئیس‌جمهور سابق آمریکا  به کاخ سفید( در سال ۲۰۲۴)  قوت خواهد گرفت. همین مسئله بار دیگر منجر به اتحاد بیشتر طرفداران و مخالفان بازگشت ترامپ از یکسو و حتی کناره‌گیری احتمالی جوبایدن و جایگزینی کامالا هریس در کاخ سفید خواهد شد. ازاین‌رو پیروزی یا شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، مولد تحولات ایجابی و آرامش بخشی در داخل ایالات‌متحده نخواهد بود. 
نظرسنجی‌ها چه می‌گوید؟
میانگین نظرسنجی‌های سال ۲۰۲۱ در آمریکا نشان می‌دهد که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا سال جدید میلادی را در حالی آغاز کرده است که پنج درصد از دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق این کشور و بزرگ‌ترین رقیب خود ازنظر میزان محبوبیت عقب‌تر است.به گزارش نیوز ویک، بایدن ۷۹ ساله و کاخ سفید بارها اعلام کرده‌اند که رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد در انتخابات سال ۲۰۲۴ بار دیگر نامزد شود. اگرچه ترامپ ۷۵ ساله بارها به نامزدی مجدد خود در انتخابات سال ۲۰۲۴ به‌عنوان کاندید حزب جمهوری‌خواه اشاره کرده اما تاکنون به‌صورت رسمی نامزدی خود را اعلام نکرده است.
بااین‌حال نتایج آخرین نظرسنجی نشان می‌دهد که در صورت نامزد شدن، ترامپ در جایگاه خوبی برای شکست بایدن در انتخابات قرار دارد.پایگاه «رییل کلییر پالتیکس» میانگینی از نظرسنجی‌های سال ۲۰۲۱ در خصوص میزان محبوبیت بایدن و ترامپ را ارائه داده  که بر اساس آن ترامپ ۴/۸ درصد جلوتر از بایدن است.حدود ۴۶ درصد از مردم آمریکا از رئیس‌جمهوری سابق این کشور و حدود ۲/۴۱ درصد از رئیس‌جمهوری کنونی حمایت می‌کنند.

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.