جانسون باید برود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 58441
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۶:۱۶ |
خشم شهروندان انگلیسی از نخست‌وزیر

جانسون باید برود

 افشای برخی اتفاقاتی که طی ماه‌های اول شیوع کرونا در انگلیس رخ داده است، فشارها بر بوریس جانسون نخست‌وزیر این کشور جهت استعفا از قدرت را افزایش داده و شرایط سختی را برای وی رقم‌زده است. «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس پس از افشاگری‌ها درباره آنکه یکی از مقام‌های ارشد دولت او در بحبوحه اولین قرنطینه کووید۱۹ با ارسال دعوت‌نامه‌ای از ده‌ها نفر از کارکنان دفتر نخست‌وزیری برای حضور در یک مراسم جشن دعوت به عمل‌آورده با رسوایی تازه‌ای روبه‌رو شده و فشارها بر او برای استعفا شدت گرفته است.
جانسون باید برود

گروه بین‌الملل  
 افشای برخی اتفاقاتی که طی ماه‌های اول شیوع کرونا در انگلیس رخ داده است، فشارها بر بوریس جانسون نخست‌وزیر این کشور جهت استعفا از قدرت را افزایش داده و شرایط سختی را برای وی رقم‌زده است. «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس پس از افشاگری‌ها درباره آنکه یکی از مقام‌های ارشد دولت او در بحبوحه اولین قرنطینه کووید۱۹ با ارسال دعوت‌نامه‌ای از ده‌ها نفر از کارکنان دفتر نخست‌وزیری برای حضور در یک مراسم جشن دعوت به عمل‌آورده با رسوایی تازه‌ای روبه‌رو شده و فشارها بر او برای استعفا شدت گرفته است.
 اصل ماجرا چه بود؟
«مارتین رینولدز» از دستیاران دفتر نخست‌وزیر انگلیس بیش از ۱۰۰ نفر از کارکنان مجموعه نخست‌وزیری را برای حضور در یک جشن می‌گساری در تاریخ ۲۰ مه ۲۰۲۰ باغ مجموعه «شماره ۱۰ خیابان داونینگ» (خانه و دفتر کار رسمی نخست‌وزیر انگلیس) دعوت کرده است. او در این ایمیل از دعوت‌شوندگان خواسته خودشان مشروبات الکلی خودشان را به مهمانی آورده و «بیشترین لذت را از هوای مطبوع و لذت‌بخش ببرند.»
طبق گزارش رسانه‌های انگلیس، در تاریخی که برای برگزاری این جشن اعلام‌شده، محدودیت‌های شدید و قرنطینه در انگلستان جاری بوده و حتی به مردن دستور داده شده بود از اجتماع بیش از ۲ نفر در اماکن سر باز نیز خودداری کنند.این افشاگری در ادامه مجموعه‌‌ای از رسوایی‌ها بر سر برگزاری جشن‌های غیرقانونی در داخل ساختمان نخست‌وزیری و اطراف آن صورت می‌گیرد. این رسوایی‌ها به خشم عمومی از اقدامات دولت جانسون منجر شده و کاهش مقبولیت حزب محافظه‌کار در نظرسنجی‌ها را به همراه داشته و اقدامات او در کسوت نخست‌وزیر را زیر ذره‌بین منتقدان قرار داده است.
 نظرسنجی‌ها در انگلیس چه می‌گوید؟
در ایمیلی که برای اولین بار وبگاه ITV آن را منتشر کرد رینولد خطاب به دعوت‌شوندگان نوشته است: «بعد از گذراندن دورانی پرمشغله، خوب است که بیشترین بهره را از این هوای مطبوع ببریم و امشب در باغ ساختمان شماره ۱۰، با حفظ فاصله اجتماعی نوشیدنی بخوریم. لطفاساعت ۶ عصر به ما ملحق شوید و نوشیدنی‌تان را همراه خودتان بیاورید.»
این افشاگری‌ها باعث افزایش خشم عمومی از سیاست‌ها و اقدامات جانسون شده که انتشار اولین گزارش درباره برگزاری جشن کریسمس در ساختمان نخست‌وزیری دسامبر سال گذشته جنجال‌های زیادی برانگیخته بود.در همین حال
۶۶ درصد از شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی جدید که توسط مرکز افکارسنجی «ساوانتا کمرس»انجام داده گفته‌اند که جانسون باید بعدازاین افشاگری از سمتش استعفا کند.
جانسون در هفته‌های اخیر خود را در چند جبهه با انتقادهایی مواجه دیده است، از بودجه بازسازی آپارتمان خود در خیابان داونینگ تا گزارش‌هایی مبنی بر این‌که او برای اطمینان از تخلیه حیوانات خانگی از کابل در جریان عقب‌نشینی پر هرج‌ومرج غرب در ماه آگوست از افغانستان دست داشته است.
 حزب محافظه‌کار در آستانه سقوط 
نظرسنجی مؤسسه «آپینیوم» برای روزنامه «آبزرور» حاکی از آن است که حمایت از حزب محافظه‌کار انگلیس که از زمان پیروزی قاطع در انتخابات ۲۰۱۹ در نظرسنجی‌ها پیشتاز بوده‌اند 
چهار درصد کاهش‌یافته و به ۳۲ درصد رسیده است، درحالی‌که حمایت از حزب مخالف یعنی کارگر به ۴۱ درصد افزایش‌یافته که بزرگ‌ترین پیشروی این حزب از سال ۲۰۱۴ است.
بر اساس این گزارش، رتبه‌بندی شخصی جانسون نیز در پایین‌ترین حد خود از زمان انتخابات قرارگرفته، به‌گونه‌ای که میزان محبوبیت او در منفی ۳۵ درصد بود که ۱۴ درصد نسبت به دو هفته قبل نیز کاهش داشت. 
«آدام دراموند» رئیس مؤسسه افکارسنجی آپینیوم درباره این تحقیق توضیح داد: «یافته‌های آخرین نظرسنجی ما مطمئناقابل‌توجه است زیرا با کاهش ویرانگر حمایت از محافظه‌کاران و سقوط محبوبیت نخست‌وزیر (جانسون) همراه است.»پیش‌ازاین نیز رسانه‌های انگلیسی گزارش داده بودند، در ۱۱ سرویس بهداشتی از ۱۲ مورد بررسی‌شده در ساختمان‌های پارلمان این کشور، ازجمله سرویس بهداشتی نزدیک به دفتر بوریس جانسون اثرات مصرف کوکائین کشف شده است.
 رسوایی‌هایی بدتر از برگزیت 
این رسوایی‌ها، همزمان با نارضایتی شدید شهروندان انگلیسی نسبت به شرایط پسابرگزیت در این کشور به وقوع پیوسته است. انتشار خبر استعفای دیوید فراست، وزیر برگزیت در دولت بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس واکنش‌های مختلفی را برانگیخت.جنی چپمن وزیر مشاور در دفتر کابینه که از حزب مخالف است، گفت: «دولت در آشوب است. کشور نیازمند رهبری است نه یک نخست‌وزیری که اعتماد نمایندگان و کابینه خود را ازدست‌داده است.»
وی گفت: «باید جلوی بوریس جانسون را بگیریم تا به ما بگوید برنامه‌اش برای چند هفته آینده چیست. او باید با رفع بن‌بست از پروتکل دوم به مردم ایرلند شمالی اطمینان بدهد.»نایجل فاراژ که هدایت یکی از کارزار‌های اصلی برگزیت را در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ میلادی 
بر عهده داشت در طعنه‌ای به عضویت جانسون در حزب محافظه‌کار است که حزب حاکم در انگلیس می‌باشد گفت: «دیوید فراست در حال ترک دولت است، زیرا یک محافظه‌کار واقعی و یک حامی برگزیت است؛ اما بوریس جانسون هیچ‌کدام از این‌ها نیست.»
جفری دونالدسون، رهبر حزب اتحادیه‌گرای دمکراتیک گفت: «این دولت درگیر مشاجرات داخلی شده و فراست به خاطر شماری از مسائل سرخورده شده است. برای دیوید اوضاع خوبی آرزو می‌کنیم. ما رابطه محکمی با وی و تیم وی داشتیم، اما این موجب طرح پرسش‌های جدی برای نخست‌وزیر و رویکرد وی به پروتکل ایرلند شمالی می‌شود.» دونالدسون افزود: نخست‌وزیر اکنون باید فورا تصمیم بگیرد که کدام‌یک مهم‌تر است‎؛ پروتکل ایرلند شمالی یا ثبات نهاد‌های سیاسی انگلیس.» روزنامه میل آن ساندی نوشت علت استعفای فراست «جهت‌گیری سیاسی» دولت جانسون بوده است.فراست که یکی از حامیان برگزیت بود هدایت تلاش‌های دولت انگلیس برای بازگشایی مذاکرات بر سر مفاد توافق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را بر عهده داشت.
کنار رفتن وی از دولت انگلیس تازه‌ترین شکست برای جانسون می‌باشد که اخیرا شاهد از دست رفتن یکی از کرسی‌های مهم حزب خود در انتخابات میان‌دوره‌ای بود.پروتکل ایرلند شمالی که در اکتبر سال ۲۰۲۰ به امضای نخست‌وزیر انگلیس ‏رسید بخشی از توافق‌نامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت ‏است که بر اساس آن لندن به‌طور رسمی در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ از اتحادیه ‏اروپا خارج شد. ‏بر اساس این پروتکل، نباید واردات کالا و خدمات از اتحادیه اروپا به ایرلند ‏شمالی مشمول تعرفه‌های گمرکی انگلیس شود و لندن ملزم به رعایت ‏قوانین اتحادیه اروپا درزمینه تجارت کالا و خدمات است که تعرفه گمرکی صفر درصدی را ‏برای واردات و صادرات کالا و خدمات در نظر گرفته است.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.