پرده‌برداری از دموکراسی آمریکایی! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 57888
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۶:۱۴ |

پرده‌برداری از دموکراسی آمریکایی!

 در سالگرد حمله به ساختمان کنگره آمریکا (کاپیتول) در واشنگتن نتایج دو نظرسنجی نشان می‌دهد که شهروندان ایالات‌متحده نظام دموکراسی کشورشان را در خطر می‌بینند. در حمله به کاپیتول پنج نفر، ازجمله یک افسر پلیس کشته شدند.
پرده‌برداری از دموکراسی آمریکایی!
گروه بین‌الملل 
 در سالگرد حمله به ساختمان کنگره آمریکا (کاپیتول) در واشنگتن نتایج دو نظرسنجی نشان می‌دهد که شهروندان ایالات‌متحده نظام دموکراسی کشورشان را در خطر می‌بینند. در حمله به کاپیتول پنج نفر، ازجمله یک افسر پلیس کشته شدند.
یکسال پس از حمله طرفداران دونالد ترامپ به کاپیتول در واشنگتن شهروندان ایالات‌متحده دموکراسی در این کشور را خطر می‌بینند.نتایج یک نظرسنجی شبکه«سی‌بی‌اس نیوز» که روز یک‌شنبه دوم ژانویه (۱۲ دی) منتشر شد نشان می‌دهد که دوسوم شهروندان دموکراسی در آمریکا را مورد «تهدید» می‌بینند. ازنظر آن‌ها، حمله به کاپیتول «نشانگر افزایش خشونت سیاسی» در این کشور است.کاپیتول ساختمان کنگره آمریکا و محل دو نهاد قانون‌گزار مجلس نمایندگان و سنای ایالات‌متحده در واشنگتن است.یک نظرسنجی دیگر که از سوی روزنامه «واشنگتن‌پست» با همکاری دانشگاه مریلند صورت گرفته می‌گوید که افتخار شهروندان آمریکا به نظام دموکراسی کشورشان تنزل کرده است. تنها ۵۴ درصد پرسش‌شوندگان اظهار داشته‌اند که به دموکراسی آمریکایی افتخار می‌کنند. این رقم در سال ۲۰۰۲ حدود ۹۰ درصد بوده است.دیگر نتایج این دو نظرسنجی نگرانی‌آور توصیف شده است. در نظرسنجی «سی‌بی‌اس»۲۸درصد پرسش‌شوندگان گفته‌اند که برای دفاع از نتایج انتخاباتی می‌توان دست به خشونت زد. در نظرسنجی «واشنگتن‌پست» ۳۴ درصد پرسش‌شوندگان معتقدند که روی آوردن به خشونت علیه دولت در برخی مواقع قابل توجیه است.نتایج نظرسنجی‌ها از شکاف عمیق در جامعه آمریکا حکایت می‌کنند. دوسوم رأی‌دهندگان به دونالد ترامپ معتقدند که رئیس‌جمهوری کنونی جو بایدن، به‌ناحق انتخاب‌شده و در انتخابات ۲۰۲۰ تقلب صورت گرفته است.دونالد ترامپ هنوز بر روی تقلب در انتخابات تأکید دارد، بی آن‌که شواهدی ارائه دهد.حدود ۶۰ درصد شهروندان آمریکا، که اکثریت آن‌ها را طرفداران جو بایدن تشکیل می‌دهند، معتقدند که دونالد ترامپ با رفتار و اظهارات خود، حمله به کاپیتول را تحریک کرد و مسئول خشونت‌هایی است که در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ صورت گرفت.اما در نظرسنجی «واشنگتن‌پست» ۸۳ درصد کسانی که به ترامپ رأی دادند این نظر را رد می‌کنند و ۲۶درصد تمام رأی‌دهندگان می‌گویند با کاندیداتوری مجدد دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ موافق هستند.در ششم ژانویه ۲۰۲۱ تعداد زیادی از طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره حمله کردند. در حمله مهاجمان به این ساختمان
 پنج نفر، ازجمله یک افسر پلیس کشته شدند.حمله به کاپیتول زمانی صورت گرفت که دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور پیشین آمریکا با «تقلب‌آمیز» دانستن انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر سال ۲۰۲۰ و عدم قبول شکست خود در این انتخابات از طرفدارانش خواست، به سمت ساختمان کنگره (کاپیتول) حرکت کنند. ترامپ اما بعدا در پیامی ویدئویی حمله به کنگره را «زننده» خواند و آن را محکوم کرد.
خانه‌ای که از پای‌بست ویران است 
واقعیت امر این است که انهدام زیرساخت‌های سیاسی، اجتماعی و امنیتی در آمریکا مرهون فعالیت‌های یک دولت خاص ( دولت ترامپ) در این کشور نبوده است. آنچه مسلم است این‌که ماهیت نظام سرمایه‌داری اساسا با آزادی و اصالت بخشی به شهروندان سنخیتی ندارد. حتی اگر در آینده‌ای نزدیک یا دور، خبری از فردی به نام ترامپ در معادلات سیاسی آمریکا نباشد، بحران‌های مزمن و دامنه‌داری در این کشور به وجود خواهد آمد. بنابراین، نباید انهدام دموکراسی در آمریکا را برگرفته از دوگانه جمهوری‌خواه – دموکرات دانست! هر دو حزب سنتی آمریکا در گذار از انسانیت ، از یکدیگر به‌کرات سبقت‌گرفته‌اند. در محاسبات هر دو حزب سنتی این کشور نیز اراده شهروندان در عمل محلی از اعراب ندارد.
دویچه وله 
|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.