بازی بایدن با اعصاب اوکراینی‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 57886
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۶:۱۳ |
کاخ سفید مواضع شفافی در خصوص بحران کی یف ندارد

بازی بایدن با اعصاب اوکراینی‌ها

 جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا در تماس تلفنی با همتای اوکراینی‌اش ولودیمیر زلنسکی، به او اطمینان داد که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، با «پاسخ شدید» واشنگتن و متحدانش روبه‌رو خواهد شد. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید پس‌ازاین گفت‌وگوی تلفنی گفت: «پرزیدنت بایدن به‌روشنی اعلام کرده است که اگر روسیه بخواهد بیش از این به اوکراین دست‌یازی کند، ایالات‌متحده و متحدانش به‌شدت پاسخ خواهند داد.»
بازی بایدن با اعصاب اوکراینی‌ها

گروه بین‌الملل 
 جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا در تماس تلفنی با همتای اوکراینی‌اش ولودیمیر زلنسکی، به او اطمینان داد که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، با «پاسخ شدید» واشنگتن و متحدانش روبه‌رو خواهد شد.
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید پس‌ازاین گفت‌وگوی تلفنی گفت: «پرزیدنت بایدن به‌روشنی اعلام کرده است که اگر روسیه بخواهد بیش از این به اوکراین دست‌یازی کند، ایالات‌متحده و متحدانش به‌شدت پاسخ خواهند داد.»
تهدیدات آمریکا علیه روسیه 
به گزارش یورونیوز، او همچنین گفت که بایدن از تلاش‌های دیپلماتیک، ازجمله گفت‌وگوهای برنامه‌ریزی‌شده برای ۹ تا ۱۰ ژانویه در ژنو بین مقامات بلندپایه آمریکا و روسیه حمایت کرده است.جو بایدن که در روزهای اخیر هشدارهای بیشتری به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه داده و همزمان خواستار «کاهش تنش» شده است، روز پنج‌شنبه طی یک مصاحبه تلفنی با همتای روسی‌اش درباره حمله به اوکراین هشدار داده بود.
جو بایدن روز جمعه گفت: «من برای رئیس‌جمهور پوتین روشن کردم که تحریم‌های سختی را (علیه روسیه) اعمال کرده و حضور خود در اروپا و در میان متحدانمان در ناتو را افزایش خواهیم داد.»
ولودیمیر زلنسکی بلافاصله پس از مصاحبه تلفنی با جو بایدن گفت که اوکراین از «حمایت بی‌دریغ» آمریکا در بحبوحه تنش با روسیه «قدردانی» می‌کند! 
زلنسکی در صفحه توییتر خود نوشت: «ما از حمایت بی‌دریغ (آمریکا) از اوکراین قدردانی می‌کنیم. ما از اقدامات مشترک اوکراین، آمریکا و شرکای آمریکا برای حفظ صلح در اروپا و جلوگیری از بدتر شدن اوضاع صحبت کردیم.»
کی‌یف، واشنگتن و متحدان غربی آن‌ها، روسیه را متهم می‌کنند که در ماه‌های اخیر شمار نیروهای بیشتری را در پشت مرزهای شرقی اوکراین مستقر کرده و با افزایش تحرکات نظامی، قصد تعدی دوباره به خاک همسایه‌اش را دارد، اما مسکو این اتهام را رد می‌کند.
چشمان بسته اوکراینی‌ها 
جملات بیان‌شده از سوی رئیس‌جمهور اوکراین نشان می‌دهد که وی قصد ندارد چشمان خود را بر روی واقعیات جاری در نظام بین‌الملل ازجمله بازی ابزاری واشنگتن با کی یف بازگرداند. اوکراینی‌ها به‌صورت خودخواسته، به مهره بازی ناتو در مواجهه با کاخ کرملین تبدیل‌شده‌اند
 بدون آنکه چشم‌اندازی از آینده تاریک خود در هرگونه نبرد احتمالی با مسکو داشته باشند. بهتر است زلنسکی سرنوشت ساکاشویلی در نبرد سال ۲۰۰۸ میلادی را یک‌بار مرور کند.
 میان ماجراجویی گرجی‌ها و اوکراینی‌ها در ۲ دهه ابتدایی هزاره سوم تفاوت چندانی وجود ندارد و نتیجه هر دو این اقدامات تحریک‌آمیز یکسان است. جو بایدن، ماکرون، اولاف شولتس و دیگر مقامات غرب درنهایت پس از استفاده ابزاری از دولت اوکراین، دولت زلنسکی را نیز قربانی مطامع و اهداف توسعه‌طلبانه خود خواهند کرد و درنهایت نه خبری از دولت غرب‌گرا در اوکراین خواهد بود و نه خبری از گسترش ناتو به شرق!
از سوی دیگر، بر همگان مسجل است که در صورت آغاز جنگ روسیه و اوکراین، درنهایت آمریکا و دیگر اعضای ناتو حاضر به درگیری مستقیم با مسکو نخواهند بود زیرا در این صورت، خاک این کشورها نیز به محل منازعه تبدیل خواهد شد. بااین‌حال پروشنکو رئیس‌جمهوری اوکراین اصرار دارد که در صورت وقوع منازعه، آمریکا و اتحادیه اروپا به‌صورت کامل از این کشور حمایت می‌کنند! این‌یک تصور باطل است. بهتر است رئیس‌جمهور اوکراین به این سؤال مهم پاسخ دهد که چرا با وجود گذشت هفت سال از کودتای آمریکا و اروپا درکی یف، صاحبان غربی دولت اوکراین حاضر نشده‌اند این کشور را به عضویت ناتو یا حتی اتحادیه اروپا درآورند. 
 نتیجه بازی مداخله‌جویانه غرب 
سال ۲۰۱۴ ،نقطه آشکارساز بازی خطرناک غرب در اوکراین بود.  وقوع درگیری‌های خونین در اوکراین و از دست رفتن کنترل این کشور توسط یانوکوویچ و تبدیل‌شدن کی یف به کانونی از آتش و خون، نتیجه این بازی مداخله‌جویانه بود.هیچ‌گاه در طول دوران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابقه نداشت مقامات روسی به‌صراحت از تقابل نظامی با اروپا در صورت گسترش ناتو به شرق سخن به میان آورند اما این اتفاق هم‌اکنون افتاده است. تغییر نقشه امنیتی و استراتژیک اروپا براثر مواجهه مستقیم با روسیه کابوسی است که یادآوری آن سران ناتو و اتحادیه اروپا را آشفته می‌سازد. درصورت وقوع هرگونه نبردی میان روسیه و اوکراین، قطعا بازی به سود اروپای واحد، ناتو و آمریکا تمام نخواهد شد.
 در این معادله، اوکراین به اصلی‌ترین قربانی بازی نامتوازن اروپا، آمریکا تبدیل‌شده و باید تا سال‌ها هزینه‌های این نبرد را تحمل کند. از سال۲۰۱۴ تاکنون، اوکراین از آمریکا و اعضای اروپایی ناتو خواسته است این کشور را به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی بپذیرند اما این خواسته آن‌ها به‌هیچ‌عنوان محقق نشده است. در حقیقت واشنگتن و کشورهای اروپایی از این‌که ناچار شوند بابت عضویت اوکراین در ناتو، هزینه‌های هرگونه نبرد احتمالی با مسکو را بپردازند، وحشت‌زده هستند.بااین‌حال درصورتی‌که نبردی میان
 کی یف و مسکو درگیرد، هم اوکراین و هم حامیان غربی آن بازنده میدان خواهند بود. در این معادله، سهم اوکراین از شکست در برابر غرب بیشتر خواهد بود. پیام‌های متناقض کاخ سفید خطاب به روسیه و اوکراین، منجر به سردرگمی کی یف و طرفداران آمریکا در این کشور شده است. گرچه طی هفته‌های گذشته، مقامات آمریکایی به‌عنوان یکی از طرف‌های مولد بحران در مرز روسیه و اوکراین ایفای نقش کرده‌اند اما کاخ سفید تأکید دارد حتی در صورت وقوع نبرد میان طرفین، نیروی نظامی به این منطقه اعزام نخواهد کرد.در این میان، مشخص نیست که منظور دقیق آمریکا از «واکنش شدید» به نبرد احتمالی روسیه علیه اوکراین چیست! خود مقامات کاخ سفید و حتی نزدیکان بایدن نیز معنای سخن وی را تاکنون نفهمیده‌اند! 

|
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.