امدادرسانی به استان‌های جنوبی ادامه دارد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 57881
  پرینتخانه » اجتماعی, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۶:۰۹ |
رئیس‌جمهور وضع سیل‌زدگان استان‌های جنوبی را پیگیری کرد

امدادرسانی به استان‌های جنوبی ادامه دارد

بارندگی روزهای اخیر هرچند باعث خوشحالی مردم و ازجمله کشاورزان شده اما شدت آن به حدی بوده که سبب جاری شدن سیلاب و تخریب راه‌های ارتباطی و منازل شهری و روستایی شده است. بر این اساس رئیس‌جمهور، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو را به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور مأمور کرد تا ضمن بازدید از مناطق سیل‌زده استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان، گزارشی را از آخرین اقدامات صورت گرفته برای کمک و امدادرسانی به مردم در این استان‌ها ارائه کند.
امدادرسانی به استان‌های جنوبی ادامه دارد
گروه اجتماعی 
بارندگی روزهای اخیر هرچند باعث خوشحالی مردم و ازجمله کشاورزان شده اما شدت آن به حدی بوده که سبب جاری شدن سیلاب و تخریب راه‌های ارتباطی و منازل شهری و روستایی شده است. بر این اساس رئیس‌جمهور، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو را به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور مأمور کرد تا ضمن بازدید از مناطق سیل‌زده استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان، گزارشی را از آخرین اقدامات صورت گرفته برای کمک و امدادرسانی به مردم در این استان‌ها ارائه کند.
 رئیس مجلس نیز ضمن اشاره به وقوع سیل طی ۳ روز گذشته در استان‌های جنوبی، از کمیسیون‌های عمران و کشاورزی و دستگاه‌های اجرایی خواست تا نسبت به رفع آسیب‌های مردم در این شرایط اقدامات لازم را انجام دهند. همچنین نمایندگان مردم در خانه ملت «به دلیل تکرار حوادث خسارت‌بار اخیر به‌خاطر آب‌گرفتگی وسیع و گسترده در برخی مناطق شهری کشور و دلایل مسئولیت گریزی و پاسخگو نبودن شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در قبال این‌گونه رخدادها که مشکلات و آسیب‌های فراوانی برای مردم به همراه داشته»، 
با طرح تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور موافقت کردند.
باران سیل‌آسا از یکسو و نبود برنامه برای مهار آن، خسارت‌های جدی در حوزه‌های زیربنایی و کشاورزی وارد کرده که قرار است پس از برآورد نهایی اطلاع‌رسانی ‌شود. پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران، اعلام کرده، طی ۶ روز گذشته بیش از ۲۰ هزار نفر در ۱۷ استان به‌ویژه استان‌های جنوبی کشور متأثر از حوادث جوی شدند و مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس هم از جان باختن هشت نفر و مفقود شدن دو نفر دیگر در این سیلاب‌ها خبر داده است. خالدی روز سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه با تأکید برافزایش مصدومین و فوتی‌های سیل اخیر اضافه کرده که تعداد مجروحان سیلاب و بارندگی در استان‌های جنوبی به ۱۴ نفر رسیده است.  همزمان به اذعان کولیوند، امدادرسان‌ها فقط توانستند در روزهای اخیر ۲۳۳ واحد مسکونی را تخلیه آب و ۱۷۵ خودرو را نیز از برف و سیل نجات دهند.
اسکان اضطراری بیش از ۲۰۰ خانوار سیل‌زده هرمزگانی
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر هرمزگان خبر داده است که در پی بارندگی‌های چند روز اخیر بیش از ۲۰۰ خانوار در این استان اسکان اضطراری داده‌شده‌اند. 
همچنین خبرگزاری ایرنا گزارش داده است که شدت بارندگی در هرمزگان به حدی بوده که علاوه بر خانه‌های شهری و روستایی، راه‌های ارتباطی نیز تخریب‌شده و امین قصمی – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان از وارد آمدن خسارت ۱۷ میلیارد ریالی به تأسیسات آب‌رسانی سیریک در بارش روزهای اخیر خبر داده و تشریح کرده است: «در پی بارش‌های شدید در این منطقه، متأسفانه راه‌های دسترسی به محل خط انتقال ۴۰۰ میلی‌متری که دچار حادثه و خسارت شده مسدود است که در تلاش هستیم با بازگشایی معبر اکیپ تعمیرات در محل حضور یافته و در کمترین زمان ممکن نسبت به تعمیرات اقدام کنند.آب شهر سیریک نیز از شیرین سازی آب دریا تأمین می‌شود که با سرازیرشدن آب رودخانه‌های مجاور این شهر و گل‌آلود شدن آب دریا، تولید متوقف‌شده اما آب‌رسانی در جریان است.»
مهرداد حسن‌نیا، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان نیز اعلام کرده برق ۳۷ روستا و آب آشامیدنی ۲۵ روستا در هرمزگان به علت بارندگی‌های اخیر قطع‌شده و وسعت آب‌گرفتگی به‌ویژه در منطقه شهری میناب بیشتر از دیگر نقاط استان هرمزگان گزارش‌شده است. 
عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این‌که وقوع سیل خسارات فراوانی به مردم در استان هرمزگان وارد کرده، گفته انتظار می‌رود در اسرع وقت نسبت به تأمین خسارات و حمایت از مردم منطقه اقدام شود. 
به گزارش ایسنا، احمد مرادی در تذکری شفاهی در جلسه علنی روز گذشته مجلس، بیان کرده: طی چند روز گذشته شاهد بارش باران در اکثر استان‌های کشور به‌ویژه استان‌های جنوبی و استان هرمزگان بودیم. متأسفانه بارش شدید در استان هرمزگان خسارات زیادی به همراه داشته و سبب به راه افتادن سیل، قطعی برق و تلفن، تخریب راه‌های مواصلاتی و خسارت به کشاورزان شده است. وی در ادامه خاطرنشان کرده است: انتظار می‌رود تیمی از کمیسیون‌های عمران و کشاورزی مجلس بازدیدی از مناطق سیل‌زده به عمل‌آورده و نسبت به تأمین خسارات و حمایت و پشتیبانی از مردم این مناطق در اسرع وقت اقدام شود.
راهداری هرمزگان نیز تا لحظه تنظیم و نگارش این گزارش اعلام کرده است: ۲۹ راه اصلی و فرعی در هرمزگان دچار انسداد شده بود که با فروکش‌کردن سیلاب و تلاش اکیپ‌های راهداری، به‌تدریج این محورها در حال بازگشایی است. در حوزه شمال هرمزگان محور مسدودی وجود ندارد و در غرب هرمزگان نیز محور عسلویه – پارسیان نیز بازشده است. در محورهای روستایی بستک نیز راه‌ها بازشده است. در شرق هرمزگان با کاهش ورودی رودخانه‌ها، تلاش برای بازگشایی معابر در جریان است. 
آب‌گرفتگی هزار خانه در میناب
حدود یک هزار خانه در میناب دچار آب‌گرفتگی شده‌اند و به ده‌ها منزل مسکونی خساراتی واردشده است که بنابر اعلام هواشناسی هرمزگان در شهرستان میناب و تنها در مدت‌زمان 
سه ساعت بیش از ۲۰۰ میلی‌متر باران باریده است و دلیل اصلی وقوع سیل نیز همین بارش سیلابی بوده است و براین اساس، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان اعلام کرده، کار جمع‌بندی خسارات در حال انجام است. اما پس از وقوع بارش‌های سیل‌آسا، ضعف‌های زیرساختی و مدیریتی، بسیاری را به انتقاد واداشته و دراین‌بین، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با اشاره به بارندگی‌های شدید، مطرح کرده است: در بحث مدیریتی بازهم ضعف‌های گذشته هویدا شد و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم. 
احمد کناری نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که اگر مدت بارندگی و شدت آن بیشتر بود به‌طور حتم خسارات جبران‌ناپذیری برجای می‌ماند، بیان کرده: باید در بحث زیرساخت‌ها و شبکه‌سازی یکپارچه در بندرعباس فکر جدی به کاربست و چاره و درمان دائمی را جایگزین مرحم‌های موقتی و سست کنیم. 
بارندگی بیش از ۲۷۰میلی‌متری ۲ روز اخیر در میناب موجب شده که آب زیادی به سمت دریاچه سد استقلال وارد شود و مسئولان بعدازاین‌که سد به ذخیره مفید رسید دریچه‌های آن را باز کردند اما به‌واسطه این‌که در مسیر آن پل بسیج بر روی رودخانه ایجادشده و قدمت طولانی دارد به هنگام رهاسازی آب احتمال خطر وجود دارد. 
در استان سیستان و بلوچستان، درویش بلوچ‌نیا، شهردار کنارک واقع در جنوب این استان، بیان کرده است: «آب باران در ۸۰ درصد خانه‌های این شهر بندری نفوذ کرده و این خانه‌ها تا تخلیه کامل آب، قابل سکونت نیستند.»
فرماندار کنارک نیز با اشاره به این‌که شهر کنارک به‌واسطه خاک نفوذناپذیری که دارد نمی‌تواند بیش از پنج میلی‌متر آب را در خود جای دهد و درواقع زمین این شهر کشش لازم برای جذب بیش از ۳۵۰ میلی‌متر بارندگی چند روز اخیر را ندارد، افزوده: بسیاری از این محله‌های شهر دارای کوچه‌های باریک هستند و همین موضوع روند کمک‌رسانی را با کندی مواجه کرده است.
عبدالغفور هوت بابیان این‌که پنج مکان اسکان اضطراری با ظرفیت ۲۰۰۰ نفر در کنارک پیش‌بینی‌شده، خاطرنشان کرده است: اولویت با تخلیه آب از خانه‌ها و محلات دچار آب‌گرفتگی است تا مردم بتوانند به روند عادی زندگی خود برگردند چراکه بسیاری از مردم به هر دلیلی حاضر نیستند خانه‌های خود را ترک کنند و در مکان‌های اسکان اضطراری مستقر شوند. 
حسین درویشی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان فارس نیز، باتوجه به آنکه این استان بیشترین قربانی را داشته، اعلام کرده است: ۲ هزار و ۳۵۱ خانوار در ۲۴ شهرستان استان دچار حادثه شدند. او افزوده است، فقط در این استان پنج نفر در سیلاب و آب‌گرفتگی جان خود را از دست دادند و پنج نفر دیگر نیز مصدوم شدند.در استان کرمان هم، رضا فلاح، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر این استان مطرح کرده، به ۱۳۸ روستا در ۶ شهرستان امدادرسانی شده است.
|
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.