غمی به‌شدت آتش به عمق اقیانوس - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 57878
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۶:۰۸ |
مروری بر سانحه آتش‌سوزی کشتی سانچی به مناسب سالگرد آن

غمی به‌شدت آتش به عمق اقیانوس

دی‌ماه، ماهی که حوادث تلخی را در آن تجربه کرده‌ایم. ماهی که با ناباورانه‌ترین اخبار سپری شد و حال به سالگرد هرکدام از آن‌ها رسیده‌ایم، از ترور سردار دل‌ها گرفته تا حادثه تلخ نفتکش سانچی. این گزارش به مناسبت سالگرد سانحه نفتکش سانچی تنظیم می‌شود تا ادای احترامی به سوختگان میان آب‌های اقیانوس باشد.
غمی به‌شدت آتش به عمق اقیانوس

حانیه مسجودی
دی‌ماه، ماهی که حوادث تلخی را در آن تجربه کرده‌ایم. ماهی که با ناباورانه‌ترین اخبار سپری شد و حال به سالگرد هرکدام از آن‌ها رسیده‌ایم، از ترور سردار دل‌ها گرفته تا حادثه تلخ نفتکش سانچی. این گزارش به مناسبت سالگرد سانحه نفتکش سانچی تنظیم می‌شود تا ادای احترامی به سوختگان میان آب‌های اقیانوس باشد.
۱۶ دی، سالگرد حادثه تلخ نفتکش ایرانی سانچی است. در این روز، نفتکش سانچی همراه با خدمه آن، در دل آب و میان آتش سوخت. این کشتی بعد از
 ۹ روز سوختن در آتش، غرق شد و از بین ۳۲ شهید، پیکر ۲۹ شهید هرگز پیدا نشد. حادثه‌ای تلخ که در هرلحظه رخداد آن، چشم و دل تمام مردم ایران روشن و امیدوار بود که خبری از نجات دادن خدمه کشتی شنیده شود.غم بزرگی که ما را در بهتی بزرگ‌تر فروبرد. بهتی به اعماق آتش در میان اقیانوس!
*خانواده‌هایی که مدعی زنده‌بودن عزیزانشان بودند
حال به پنجمین سالگرد حادثه نفتکش سانچی رسیده‌ایم و آن روزها را فراموش نمی‌کنیم. روزهایی که اخبار ضدونقیضی درمورد زنده‌بودن یا نبودن برخی از خدمه این نفتکش و تماس‌های آن‌ها با خانواده‌هایشان به گوش می‌رسید. آن زمان پس از گذشت چند ماه از این حادثه برخی از خانواده‌هایی که پیکر عزیزان خود  را تحویل نگرفته بودند ادعاهای گوناگونی مبنی بر امکان زنده‌بودن برخی از افراد مطرح کردند. ازجمله ادعاهای مطرح‌شده از سوی خانواده‌ها در این خصوص مبحث تماس‌های دریافتی از خدمه کشتی حادثه‌دیده سانچی بود. خانواده‌های معترض مدعی بودند که بعد از وقوع این حادثه، خدمه نفتکش سانچی تماس‌هایی را از کشورهای جنوب شرقی آسیا با آن‌ها داشته‌اند.
اکنون به سال ۹۸ رجوع می‌کنیم. طی روزهای گذشته در آذرماه این سال، اخباری مبنی بر ثبت شکایت برخی از خانواده‌های خدمه سانچی در دادگاه فدرال آمریکا علیه سه فرد حقیقی و حقوقی، بار دیگر موضوع امکان زنده‌بودن خدمه کشتی در رسانه‌ها را داغ کرد و فردی با اعلام این موضوع که وکیل این خانواده‌هاست ادعاهایی را مطرح ساخت، ازجمله استناد به تماس‌هایی که با خانواده‌ها از کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا گرفته شده است.
وکیل این خانواده‌ها که در کشور آمریکا حضور داشت گفته است: «شاکیان این پرونده می‌گویند اسنادی در اختیاردارند که نشان می‌دهد تا ساعت‌ها بعدازاین حادثه، خدمه کشتی تماس‌هایی با شرکت ملی نفتکش داشته‌اند که به اعتقاد آن‌ها این موضوع نیز احتمال کشته شدن همه سرنشینان در ساعت نخست حادثه را از بین می‌برد.»
آیا خدمه نفتکش سانچی با خانواده‌های خود تماس داشته و زنده بوده‌اند؟
اما کاپیتان شهرام فرحبد، مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران دراین‌باره ضمن تشریح جزئیات حادثه سانچی پس از حدود ۲ سال از به وقوع پیوستن این حادثه به خبرگزاری برنا گفته بود که در تاریخ ۶ ژانویه  سال ۲۰۱۸ میلادی کشتی ایرانی سانچی  پس از برخورد با کشتی چینی کریستال که حامل بار فله بود، در ۳۰۰ مایلی بند شانگهای چین دچار حریق و آتش‌سوزی شد و پس از گذشت ۸ روز در عمق ۱۱۵ متری دریا غرق شد. در این حادثه متأسفانه تمامی خدمه کشتی که ۳۲ نفر بودند جان خود را از دست دادند، ۳۰ نفر از خدمه ایرانی و ۲ نفر نیز تبعه کشور بنگلادش بودند.
این مقام مسئول بابیان این‌که آن چیزی که به خانواده‌ها اعلام شده نتیجه کارشناسی دقیق و پیچیده است، عنوان کرده بود که تمامی نتایج منتشرشده که در اختیار خانواده‌ها و افکار عمومی قرار گرفته است بر اساس کار کارشناسی شده که به‌صورت دقیق است نه بر اساس یافته‌های فردی. این نتایج پس از تجمیع نظرات کارشناسی از سوی کارشناسان و متخصصان حاضر به سمع و نظر خانواده‌های جان‌باختگان رسیده است.
کاپیتان فرحبد همچنین با توضیح بیشتر این مسئله، گفته بود: برای مثال در امر غواصی آب‌های عمیق برای یافتن پیکر و یا احتمال این‌که این عزیزان زنده هستند زبده‌ترین و خبره‌ترین نیروها به کار گرفته شد که با صراحت می‌توان گفت نیرویی بهتر از این نیروها را نداشته‌ایم، در خصوص شبیه‌سازی حادثه نیز بهترین افراد با در اختیار داشتن امکانات و تجهیزات از روز اول انجام عملیات شبیه‌سازی حضورداشته‌اند که طی بازه‌ای چندماهه با سنجیدن شرایط و انجام عملیات شبیه‌سازی نتایج خود را اعلام کرده‌اند، متأسفانه نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که هیچ فردی زنده نیست.
خسارت بیمه‌ای به ۲۲ خانواده حادثه نفتکش سانچی پرداخت شده است
حال ۵ سال از آن حادثه، از آن روزهای غم‌بار و سوختن عزیزانمان در آب می‌گذرد. هیچ فردی زنده از آن نفتکش  نیست. آن‌طور که تاکنون اثبات‌شده خسارت بیمه‌ای به تعدادی از خانواده‌های داغ‌دیده پرداخت شده است و سایرین از دریافت آن امتناع کرده‌اند.
پرداخت خسارت بیمه‌ای بر اساس قوانین داخلی و قوانین بیمه بین‌المللی مستلزم طی کردن مراحل قانونی و اخذ گواهی انحصار وراثت برای رعایت حقوق تمام بازماندگان است.
 طبق آخرین اخبار در سال ۹۸ خسارت به ۲۲ خانواده از مجموع ۳۲ خانواده که این مراحل را انجام داده‌اند، به‌صورت کامل و در قالب پرداخت ارزی انجام‌شده که رقم پرداختی تا به این لحظه حدود ۲/۵ میلیون دلار است. 
همچنین شرکت ملی نفتکش نیز به هرکدام از این خانواده‌ها در روزهای اول سانحه مبلغ ۶۰ الی ۷۰ میلیون تومان جهت انجام مراسمات و به‌عنوان هبه پرداخت کرده است. هرچند مابقی خانواده‌ها روند پیگیری را انجام نداده‌اند و تابه‌حال نیز اقدام به دریافت غرامت نکرده‌اند.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.