ضرورت جذب سرمایه‌های خارج از کشور - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 57800
  پرینتخانه » اقتصادی, بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱:۳۵ |

ضرورت جذب سرمایه‌های خارج از کشور

بسیاری از کشورهای پیشرفته همواره پذیرای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در کشور برای رونق اقتصادی‌شان هستند و همواره از آن استقبال کرده‌اند. کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست اما به دلیل وجود شرایط تحریمی امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی با محدودیت‌هایی روبه‌روست. 
ضرورت جذب سرمایه‌های خارج از کشور

سیدمهدی مرتضوی
بسیاری از کشورهای پیشرفته همواره پذیرای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در کشور برای رونق اقتصادی‌شان هستند و همواره از آن استقبال کرده‌اند. کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست اما به دلیل وجود شرایط تحریمی امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی با محدودیت‌هایی روبه‌روست. 
یکی از منابع مهمی که کشورمان می‌تواند از آن برای سرمایه‌گذاری در داخل بهره‌مند شود، جذب سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور است که البته نیازمند جذب اعتماد از طریق مسئولان و سیاست‌گذاران کشور برای حضور سرمایه‌های این افراد است. 
در شرایطی که جذب سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور در داخل به‌طور مستمر فراهم شود و سهولت درراه اندازی بنگاه‌های اقتصادی تضمین‌شده باشد بی‌شک بسیاری از هم‌میهنان ایرانی با میل و رغبت فراوان اقدام به این کار می‌کنند. سرمایه مالی و دانش گسترده ایرانیان مقیم خارج، بخشی از منبع بالقوه و ارزشمند توسعه کشور است که در جهت رونق تولید و اشتغال ایران باید از آن بهره جست. 
رئیس‌جمهور نیز چندی‌است از جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور استقبال کرده‌ودر همین راستا دولت می‌تواند اقدام به جذب سرمایه‌های خارجی از طریق بالا بردن سطح کارآمدی و مدیریت اقتصادی و اعلام اهداف خود درسیاست خارجی کند.
 ایجاد حس اعتماد در ایرانیان خارج از کشور
فرزاد گرامی، مشاور سرمایه‌گذاری وزیر اقتصاد در همین ارتباط در گفت‌وگو با «رسالت» بیان کرد: میزان سرمایه ایرانیان خارج از کشور بیش از ۴ هزار میلیارد دلار پیش‌بینی می‌شود که در حدود ۱۵ برابر متوسط تولید ناخالص ملی کشور و نزدیک به ۴ برابر کل درآمد‌های نفتی ایران در طول یكصد سال گذشته است که جذب درصدی از سرمایه ایرانیان خارج از کشور می‌تواند محرک بخش‌های مختلف اقتصاد ایران باشد.
وی اضافه کرد: برای درک بهتر این میزان سرمایه یادآور می‌شویم که چین با ۵/۵ هزار میلیارد دلار، ژاپن با ۱/۴هزار میلیارد دلار و سوئیس با ۱ هزار میلیارد دلار، دارای بیشترین ذخایر ارزی در بین کشورهای جهان هستند.
مشاور سرمایه‌گذاری وزیر اقتصاد تصریح کرد: در سال گذشته میلادی بیش از ۸۰ میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی در کشور چین از محل چینی‌های خارج از کشور انجام‌گرفته که ۱۰ درصد از کل میزان جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین محسوب می‌گردد.
گرامی با اشاره به حضور ایرانیان خارج از کشور اظهار کرد: به‌طور رسمی، حدود ۴ میلیون ایرانی در خارج از کشور شناسایی‌شده‌اند و احتمال دارد این عدد به بیش از
 ۶ میلیون نیز برسد.
عضو کارگروه اقتصادی و بازرگانی شورای‌عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور درباره سهم قابل‌توجه حضور ایرانیان در خارج از کشور گفت: بر اساس آمارهای وزارت امور خارجه، ۴۹ درصد از ایرانیان مقیم خارج از کشور در آمریکا و کانادا، ۲۶ درصد در اروپا، ۱۴/۵ درصد در کشورهای عربی و آفریقایی و ۱۰/۵ درصد در سایر کشورهای آسیا و اقیانوسیه زندگی می‌کنند. 
گرامی با اشاره به‌ضرورت جذب سرمایه‌گذاری ایرانیان مقیم خارج گفت: ایجاد و تقویت حس اعتماد در ایرانیان خارج از کشور از مهم‌ترین مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی است که لازم است دولت سیزدهم در سیاست‌گذاری‌های خود توجه ویژه‌ای به آن نشان دهد.
مشاور ارشد فراکسیون حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مجلس درباره موانع حضور سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور گفت: در کنار لزوم فراهم‌سازی فضای روانی و جلب اعتماد ایرانیان دارای سرمایه و تخصص مقیم خارج از کشور، از موانع اصلی جذب این سرمایه‌ها، می‌توان به تأمین مبانی حقوقی سرمایه‌گذاری‌های خارجی و به رسمیت شناخته شدن حقوق مالکیت، به‌ویژه ماده ۹۸۹ قانون مدنی و همچنین اصلاح ساختار‌های مالی، پول‌شویی و شفافیت‌های مالیاتی اشاره نمود که همگی ریشه داخلی دارد.
 گرامی با اشاره به این‌که جذب سرمایه‌گذاران ایرانی تأثیر به سزایی بر ورود سرمایه‌گذاران غیرایرانی دارد ادامه داد: در صورت اجرایی شدن تصمیمات مهم و اقدامات عملیاتی در خصوص مشارکت ایرانیان مهاجردر فعالیت‌های اقتصادی ایران و ایجاد فضای ثبات و امنیت برای ایشان، قطعازمینه برای ورود مؤثر و وسیع سرمایه‌گذاران غیرایرانی نیز فراهم خواهد شد.
وی اظهار کرد: با فعال شدن شورای‌عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور، به‌ویژه تشکیل ۲ کارگروه اقتصادی و بازرگانی و کارگروه حقوقی و قضای، می‌توان هرچه سریع‌تر موانع پیش روی جذب سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور را مرتفع نمود و شاهد رشد میزان سرمایه‌گذاری‌ها در طرح‌های داخل کشور بود، که البته این موضوع مستلزم دغدغه‌مندی و تلاش شبانه‌روزی مسئولین امر است.

نویسنده : سیدمهدی مرتضوی |
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.