هزینه سنگین ترور حاج قاسم برای آمریکا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 57795
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱:۳۳ |
آخرین وضعیت پرونده حقوقی سردار شهید سلیمانی بررسی شد

هزینه سنگین ترور حاج قاسم برای آمریکا

13 دی‌ماه، ساعت 1 و 20 دقیقه بامداد. تاریخ و ساعتی که هیچ‌گاه از ذهن‌ها فراموش نخواهد شد و خبری که پس از شنیدنش تنها آرزویی که داشتیم، تکذیب آن بود. هیچ‌کس نمی‌خواست باور کند مرد شب، سایه قدرت و سردار بزرگ ایران به شهادت رسیده و دشمن در اقدامی که ضعف و ترسش را نشان می‌داد، در کشوری ثالث او را به شهادت رسانده است.
هزینه سنگین ترور حاج قاسم برای آمریکا

گروه سیاسی
۱۳ دی‌ماه، ساعت ۱ و ۲۰ دقیقه بامداد. تاریخ و ساعتی که هیچ‌گاه از ذهن‌ها فراموش نخواهد شد و خبری که پس از شنیدنش تنها آرزویی که داشتیم، تکذیب آن بود. هیچ‌کس نمی‌خواست باور کند مرد شب، سایه قدرت و سردار بزرگ ایران به شهادت رسیده و دشمن در اقدامی که ضعف و ترسش را نشان می‌داد، در کشوری ثالث او را به شهادت رسانده است.
حال اما به سالگرد شهادتش رسیده‌ایم، ناباورانه همچنان درمورد این اتفاق قلم می‌زنیم. اما مسئله‌ای که این روزها بعد از چگونگی ترور سردار دل‌ها اهمیت دارد، وضعیت پیگیری پرونده ترور حاج قاسم در محاکم داخلی و خارجی است.
 پرونده حقوقی ترور حاج قاسم به کجا رسیده است؟
آن‌طور که فرهادی نیا، بازپرس ویژه پرونده ترور شهید سلیمانی آخرین وضعیت پیگیری پرونده در محاکم داخلی و خارجی را در همایش بررسی ابعاد حقوقی و بین‌المللی ترور شهید حاج قاسم سلیمانی تشریح کرده است اتفاقی که افتاده است، قتل عمد محسوب می‌شود و موضوع ترور از دو جهت کیفری و حقوقی قابل‌تعقیب است.
طبق گفته فرهادی نیا پیگیری‌ها در هر دو بعد انجام‌شده است. در بعد بین‌الملل قواعدی نقض شده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به قطعنامه‌ها و کنوانسیون‌های مختلف اشاره کرد. با توجه اینکه سردار سلیمانی نماینده ایران در عراق بودند، کنوانسیون خاصی وجود دارد مبنی بر کنوانسیون ۱۹۷۳ که از این ابعاد حمایت می‌کند.
فرهادی نیا در خصوص پیگیری ترور سردار سلیمانی در دادگاه‌های بین‌المللی گفته است: رجوع به دیوان بین‌المللی دادگستری نیاز به تأیید صلاحیت آن دادگاه از سوی ایران و ایالات‌متحده دارد. اما ایران و ایالات‌متحده عضو این مجمع نیستند. در رابطه با ایجاد دادگاه‌های خاص هم باید گفت این موضوع نیاز به همکاری‌های بین‌المللی دارد. اما بااین‌همه تنگناها پیگیری‌هایی وجود دارد.
او همچنین تأکید کرد که پیگیری در محاکم داخلی و کشور عراق به‌عنوان کشور محل وقوع جرم و همچنین محکومیت ایالات‌متحده قابل تحقق است و همچنین می‌توان از ظرفیت‌های سازمان ملل استفاده کرد که تمامی این اقدامات انجام‌شده است.
فرهادی نیا در خصوص پرونده تشکیل‌شده در دادسرا نیز گفت: این پرونده در بیش از ۴ هزار صفحه تنظیم‌شده و ۹ نیابت قضائی به سایر کشورها ارسال و ۱۲۴ متهم شناسایی و احضار از طریق ایمیل و دفتر حافظ منافع آمریکا و همچنین از طریق اعلان قرمز اینترپل انجام‌شده است و به‌زودی قرار جلب دادرسی در رابطه با بخشی از پرونده صادر خواهد شد.
اما مسئله این است که آمریکایی‌ها از اقدام خود تحت عنوان قتل هدفمند و دفاع مشروع یاد می‌کنند. به گفته فرهادی نیا
 دفاع مشروع در حالی است که یک حمله مسلحانه رخ بدهد اما در پرونده ترور هیچ مخاصمه‌ای صورت نگرفته است. این عبارات در حالی از سوی آمریکا مطرح می‌شود که هیچ پشتوانه حقوقی بین‌المللی ندارد. آمریکایی‌ها از قتل هدفمند استفاده می‌کنند درحالی‌که در هیچ سند قضائی بین‌المللی این عبارت وجود ندارد.
 زمان شکستن خطوط قرمز ایران گذشته است
هرچند مسیری که تاکنون پرونده حقوقی ترور حاج قاسم طی کرده است مشخص‌شده از طریق قوانین بین‌المللی نمی‌توانیم به نتیجه برسیم، اما می‌توانیم از آن به نحو دیگری استفاده کنیم. این رفتارها و تصمیمات همواره در تاریخ می‌ماند و می‌تواند نقشه راهی برای برخورد با کشوری مانند آمریکا باشد. کشوری که در تمام طول انقلاب تلاش کرده است با القای زور و قدرت پوشالی خود انقلاب را زمین بزند. زمانی که پس از ترور حاج قاسم در کشور عراق مقامات تروریست آمریکا بلافاصله اعتراف و اقرار کردند که ما این ترور را انجام داده‌ایم، مسائل بسیاری را روشن می‌کند. حتی پس از اعلام این خبر نیز آمریکا کاری کرد که جای ظالم و مظلوم و قاتل و شهید عوض شود.
بنابراین مهم است که مقامات مربوطه، پرونده حقوقی ترور حاج قاسم سلیمانی را جدی‌تر از قبل پیگیری کنند و با به نتیجه رساندن آن نشان دهند که جمهوری اسلامی ایران در برابر ظلم مقتدر می‌ایستد. درحال حاضر جمهوری اسلامی ایران پس از  اتمام دوره ریاست جمهوری روحانی، به طرف‌های مذاکره خطوط قرمز خود را نشان داد و ثابت کرد قرار نیست همیشه آن‌ها باشند که خطوط مذاکره را تعیین می‌کنند. همین مسیر باید در برخورد با عوامل ترور نیز تداوم یابد تا ابعاد مختلف قدرت ایران روزبه‌روز بیشتر شود. همین‌که شاهد ترور سردار سلیمانی و دانشمندان بسیاری از کشورمان توسط آمریکا و اسرائیل بودیم، نشان می‌دهد آن‌ها از قدرت موشکی، دفاعی و منطقه‌ای ایران هراس دارند. این هراس را در ترور و مذاکرات نشان داده‌اند و اکنون با فرسایشی کردن مذاکرات قصد رد کردن خطوط قرمز ایران رادارند. اما دیگر زمان شکستن خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران گذشته است.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.