ایران، ایستاده در برابر فشار غربی‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 57113
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۶:۱۸ |
آخرین اخبار از روند مذاکرات وین بررسی شد

ایران، ایستاده در برابر فشار غربی‌ها

جمعه هفته گذشته بود که دور هفتم مذاکرات میان کشورهای ۱+۴ و ایران متوقف شد. با به پایان رسیدن دور هفتم مذاکرات تحلیل‌های فراوانی ارائه‌شده و شرایط مختلفی  شرح داده شده  است.
ایران، ایستاده در برابر فشار غربی‌ها

حانیه مسجودی
جمعه هفته گذشته بود که دور هفتم مذاکرات میان کشورهای ۱+۴ و ایران متوقف شد. با به پایان رسیدن دور هفتم مذاکرات تحلیل‌های فراوانی ارائه‌شده و شرایط مختلفی  شرح داده شده  است.
آنچه از اظهارات و اقدامات طرف‌های مذاکره برمی‌آید، به نظر می‌رسد تروئیکای اروپایی به‌ویژه فرانسه در برابر پذیرش مواضع جمهوری اسلامی ایران برای احیای برجام مقاومت کردند و به گفته وزیرامورخارجه کشورمان رویکرد فرانسه غیر سازنده بوده است.
در همین راستا حسین امیر عبداللهیان در دیدار با همتای عراقی خود در تهران اخیراً بیان کرد که طرف فرانسوی در مذاکرات «بر نقش سازنده تمرکز و کمک کند.»
  آیا نقش آمریکا در مذاکرات پررنگ‌تر می‌شود؟
از طرفی طبق شواهد و اظهارات مطرح‌شده از سوی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، به نظر می‌رسد آمریکا در مذاکرات اخیر به‌صورت نانوشته برخی پیام‌ها را به داخل جلسه می‌فرستد و پاسخ‌های لازم را هم در این رابطه دریافت می‌کند. این مسئله را وزیرامورخارجه کشورمان نیز مطرح است. این مسئله دور از ذهن نیست که آمریکا برای تأثیرگذاری هرچه بیشتر بر روند مذاکرات هسته‌ای، مسیر سیاستی اروپایی‌ها را در دست گیرد. 
در روزهای اخیر نیز انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در توییتی با اعلام خبر ازسرگیری مذاکرات وین از دوشنبه و تأکید بر همکاری نزدیک با آمریکا نوشت: «مهم این است که سرعت بررسی مسائل کلیدی باقیمانده را افزایش دهیم و با همکاری نزدیک با آمریکا پیش برویم.»
آمریکایی‌ها تاکنون سعی داشتند مذاکرات هسته‌ای وین را از پشت پرده کنترل کنند و بر آن تأثیر بگذارند. در همین راستا فضای رسانه‌های بین‌المللی را علیه ایران کردند و مقامات اروپایی نیز علیرغم اینکه در مذاکرات برخی از بخش‌های سندهای پیشنهادی ارائه‌شده ایران را پذیرفتند، هم‌راستا با آمریکا قدم برمی‌دارند.
در همین بین فشار غربی‌ها علیه ایران، مجدداً به سمت فعالیت‌های هسته‌ای چرخید و حال آمریکا تمام توجهات را به فعالیت‌های هسته‌ای ایران جلب کرده است. اقدامی که برای فریب اذهان عمومی دنیا لازم است تاکسی به خروج یک‌جانبه و نقض برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران توسط آمریکا توجهی نشان ندهد.
تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران بر اساس مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود
سیاست آمریکا و اروپا تاکنون درروند مذاکرات، بزرگنمایی کاهش تعهدات برجامی ایران و فعالیت‌های هسته‌ای است. اقدامی که ازقضا طبق مفاد برجام صورت می‌گیرد. بااین‌حال که صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران بارها برای نهادهای بین‌المللی ثابت‌شده است اما در پس فشارهای کاذبی که اخیراً در این رابطه به وجود آمده است، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با “اسپوتنیک” اعلام کرد که تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران بر اساس توافقات، اساسنامه و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود.
در هفته‌های گذشته رسانه‌های اسرائيلی گزارشی درباره آماده شدن ایران برای غنی‌سازی ۹۰ درصد که صرفاً استفاده نظامی دارد منتشر کردند اما مقامات کشورمان بارها اعلام کردند باوجوداینکه می‌توانند به چنین سطحی برسند، قصد غنی‌سازی بالاتر از ۶۰ درصد ندارند.
 سفسطه درمورد فعالیت هسته‌ای ایران برای منحرف کردن اذهان از بدعهدی غربی‌هاست
اما نکته قابل‌توجه که می‌تواند فضاسازی غربی‌ها علیه ایران را اثبات کند، دامن زدن به همین مباحث و تأکید آن‌ها بر خطرناک بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در قانون مصوب مجلس شورای، راه بازگشت آن‌ها به برجام در مقابل توقف گام‌های کاهشی خود را باز گذاشته است. اما غربی‌ها یک‌بار هم‌روی خوش به این قانون نشان ندادند و همین مسئله نیت آن‌ها را آشکار می‌کند.
نیتی که موردپذیرش ایران نیست و خودشان نیز این مسئله را می‌دانند. امریکا تأکید دارد که ایران ابتدا به برجام بازگردد، گام‌های کاهشی خود را متوقف کند و تمام تعهداتش را انجام دهد. آن‌ها حتی جدای از مباحث هسته‌ای، محدودیت‌های موشکی و منطقه‌ای را نیز برای ایران اعلام کرده‌اند و درخواست‌های حداکثری آن‌ها برای امتیاز گیری کم نشده است.
  اهداف طرف‌های مذاکره؛ غرب، فرسایش و ایران مصمم‌تر از قبل 
این رویکرد نشان می‌دهد که غربی‌ها قصد تعامل سازنده ندارند و تنها هدف آن‌ها از تداوم مذاکرات، به کرسی نشاندن مواضع خودشان است. هرچند این قانون مذاکره است که طرفین برای امتیاز گیری بیشتر تلاش می‌کنند اما مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۴ باهدف بازگشت ایران و آمریکا به برجام نوعی دیگر از مذاکرات را آشکار می‌کند. مذاکراتی که قانون اصلی خود را نقض می‌کند و شاید دیگر نتوان نام آن را مذاکره نهاد.
این درحالی‌که مرحله دوم از دور هفتم مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۴ روز جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ (۱۷ دسامبر ۲۰۲۱) با برگزاری نشست چهارمین کمیسیون مشترک برجام و اعلام موضع طرف‌های حاضر در گفت‌وگوها به پایان رسید، دیپلمات‌های اتحادیه اروپا و روسیه در اظهارنظر جداگانه‌ای اعلام کردند که مذاکرات وین برای نجات برجام و توافق هسته‌ای از دوشنبه  ۶ دی‌ماه (۲۷ دسامبر) در وین از سر گرفته می‌شود.
بر اساس اعلام سرپرست تیم‌های مذاکره‌کننده؛ رسیدن به یک متن مشخص به‌عنوان مبنای توافق، مهم‌ترین دستاورد گفت‌وگوهای ایران با هیئت‌های انگلیس، آلمان، فرانسه، چین و روسیه بوده است؛ متنی که به دلیل کارشکنی و فشارهای رسانه‌ای طرف‌های غربی و تقلای ناتمام رژیم صهیونیستی دیرتر از پیش‌بینی‌ها به دست آمد، اما نشان داد که هیئت ایرانی در این دوره از گفت‌وگوها مصمم است تا به‌رغم فشارها و فضاسازی‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای، تحریم‌های غیرقانونی علیه ملت ایران را بردارد.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.