اصلاح یارانه‌های پنهان انرژی با تعرفه گذاری پلکانی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 56740
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۶:۲۴ |
پرویز محمدنژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد:

اصلاح یارانه‌های پنهان انرژی با تعرفه گذاری پلکانی

پرویز محمدنژاد قاضی محله، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «رسالت»، بابیان این‌که هم‌تراز نبودن تولید و مصرف موجب بروز مشکلات در کشور در حوزه انرژی شده است، گفت: ما درزمینهٔ برق تراز منفی 15 هزار مگاواتی داریم. اگر همین امروز بخواهیم تولید برق را برای جبران این کمبود شروع کنیم، نیاز به 200 هزار میلیارد تومان داریم. واقعیت این است که نمی‌توانیم چنین بودجه‌ای را برای وزارت نیرو اختصاص دهیم. از سوی دیگر، رسیدن به این سطح از تولید در کوتاه‌مدت عملی نیست و یک کار درازمدت است. 
اصلاح یارانه‌های پنهان انرژی با تعرفه گذاری پلکانی

گروه اقتصادی
پرویز محمدنژاد قاضی محله، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «رسالت»، بابیان این‌که هم‌تراز نبودن تولید و مصرف موجب بروز مشکلات در کشور در حوزه انرژی شده است، گفت: ما درزمینهٔ برق تراز منفی ۱۵ هزار مگاواتی داریم. اگر همین امروز بخواهیم تولید برق را برای جبران این کمبود شروع کنیم، نیاز به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان داریم. واقعیت این است که نمی‌توانیم چنین بودجه‌ای را برای وزارت نیرو اختصاص دهیم. از سوی دیگر، رسیدن به این سطح از تولید در کوتاه‌مدت عملی نیست و یک کار درازمدت است. 
وی تصریح کرد: در حال حاضر، میزان تولید گاز در کشور ما حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب است. تقریبا چیزی بیشتر از ۷۰۰ میلیون مترمکعب در بخش خانگی مصرف داریم که نمی‌توانیم از سوخت جایگزین برای آن استفاده کنیم. حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب نیز در نیروگاه‌های برق مصرف می‌شود. معادل ۵۰ میلیون مترمکعب هم بخش صنعتی مصرف دارد و میزان درخواست کشور ما برای گاز، بالغ‌بر ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب است. بنابراین، ما در حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب کمبود تولید داریم. این شکاف به معنی خاموشی برق در تابستان و نداشتن گاز در زمستان است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره رفع این مشکل گفت: اگر همین امروز شروع به تولید برای جبران این کمبود بکنیم، سه یا چهار سال آینده به نتیجه می‌رسیم. از طرف دیگر، هرساله شاهد رشد در مصرف هستیم که در حوزه گاز رشد ۸ درصدی و در حوزه‌ برق هم رشد بین ۶ تا ۸ درصدی را داریم. 
محمدنژاد تأکید کرد: چاره‌ای جز این نداریم که مدیریت مصرف را در دستور کار داشته باشیم. در حوزه خانگی، صنعتی، ادارات و سازمان‌ها باید به سمت مدیریت مصرف حرکت کنیم. دومین کار این است که از همه امکانات کشور استفاده کنیم. برای اینکه خاموشی برق نداشته باشیم، باید به فکر سوخت جایگزین باشیم. 
نماینده مردم لنگرود در مجلس در مورد تعرفه گذاری پلکانی و اصلاح قیمتی نیز گفت: واقعیت این است که مدیریت مصرف مستقیم به الگوی مصرف وصل می‌شود. سال‌های سال در جدول الگوی مصرف تغییری ایجاد نشده بود اما طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق کشور که مراحل نهایی‌اش را گذرانده است، تحولی در این زمینه ایجاد می‌کند. تلاش کرده‌ایم، دهک بالای جامعه که تمکن مالی زیادی دارند و پرداخت بیشتر هزینه‌ها، مشکلی برایشان به وجود نمی‌آورد، تحت کنترل درآیند. این دهک باید به سمت نرمال کردن مصرفش حرکت کند. اگر این کار را نمی‌کند، وزارت نیرو باید از کنتورهای هوشمند استفاده کند.  محمدنژاد تأکید کرد که از طریق این طرح تلاش کرده‌ایم طبقات مستضعف که نیازمند هستند تقریباً به‌صورت مجانی برق را مصرف کنند. طبقات متوسط هزینه نرمالی پرداخت می‌کنند و دهک‌های برخوردار جامعه هم باید قیمت تمام‌شده را بپردازند.
این نماینده مجلس در مورد مضرات یارانه‌های پنهان بیان کرد: یارانه‌هایی به‌صورت پنهان به همه بخش‌ها داده می‌شود که شامل رقم کلانی حدود ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان است که به‌صورت پنهان به این امر اختصاص می‌يابد. حجم یارانه‌های پنهان انرژی بسیار بالاست اما راهکار کلی نیز قطع یک‌باره این یارانه نیست و باید با توجه به واقعیت کشور تصمیم گرفت؛ در حال حاضر گران کردن تعرفه مشترکان پرمصرف که بخش کوچک و غیر بهینه جامعه هستند، بهترین اقدام برای اصلاح یارانه‌های انرژی است. 
وی تأکید کرد که الآن کشور در دوران گذار در حوزه انرژی به سر می‌برد و به همین دلیل شاید نتوانیم به‌خوبی موضوع یارانه‌های پنهان را سامان دهیم، اگرچه لازم است که حتماً این کار صورت گیرد.  عضو کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: در کشور ما به کاهش یارانه انرژی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی خیلی توجه نشده است. می‌توانیم با ایجاد منابع مجازی بدون اینکه منبع تولید ایجاد کنیم، به اقتصاد کشور کمک کنیم. مثلاً اگر بتوانیم حدود ۱۰ درصد مصارف غیرضرور را در حوزه برق کم کنیم در حدود ۶ هزار مگاوات برق را در سال صرفه‌جویی کرده‌ایم.
وی اضافه کرد: اگر بخواهیم برای تولید این مقدار برق نیروگاه بزنیم، ۹۰ هزار میلیارد تومان بودجه لازم داریم. بنابراین، با صرفه‌جویی ۶ هزار مگاواتی در برق به میزان ۹۰ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور کمک کرده‌ایم. این یعنی ایجاد منبع مجازی که در بهره‌وری‌ها خودش را نشان می‌دهد. این نماینده مجلس با اشاره به این موضوع که ما کارهای اساسی درزمینهٔ مقابله با هدررفت انرژی در کشور انجام نداده‌ایم، گفت: بعضی می‌گویند هدر رفت آب در کشور ۳۵ درصد و برخی می‌گویند ۳۰ درصد است. اگر این موضوع کنترل شود، نیاز به احداث چاه، سد و تأسیسات آب‌رسانی نداریم. در بخش برق نیز از تلفات ۱۱ و نیم درصدی صحبت می‌شود که با جلوگیری از آن می‌توانیم تا حد زیادی به اقتصاد کشور کمک کنیم و حتی در راستای صادرات انرژی گام برداریم. وی ادامه داد: متأسفانه در حوزه‌ کنترل هدر رفت انرژی مدیران بالادستی و وزارتخانه‌ها خیلی اساسی فکر نکرده‌اند. ما در تلاشیم که در این زمینه‌ها چاره‌اندیشی کنیم و تصور می‌کنیم که چاره‌ای جز این نداریم. 
وی در پایان خاطرنشان کرد: آقای محرابیان، به‌عنوان وزیر نیرو قول داده‌اند که ۴۰ هزار مگاوات برق به تولید کشور طی چهار سال اضافه کنند. اما واقعیت این است که منابع مالی برای انجام این کار وجود ندارد و امکانات آن را هم نداریم. ما باید به این سمت پیش برویم که صنایع خودشان را از حیث برق تأمین کنند. بخش خصوصی وارد میدان شود و در این حوزه کمک کند.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.