توپ در زمین آمریکاست - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 55537
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۶:۳۸ |
چرا غرب به اهداف خود در مذاکرات وین 7 دست پیدا نکرد؟

توپ در زمین آمریکاست

دور هفتم مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و ایالات‌متحده آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، روز جمعه، ۱۲ آذرماه، با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در هتل کوبورگ وین به پایان رسید. هدف از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام، ازسرگیری مذاکرات در هفته آینده است؛ منابع خبری نیز از «احتمال قوی» بازگشت هیئت‌ها به وین در هفته آینده برای ازسرگیری گفت‌وگوها خبر داده‌اند.
توپ در زمین آمریکاست

گروه بین‌الملل 
دور هفتم مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و ایالات‌متحده آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، روز جمعه، ۱۲ آذرماه، با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در هتل کوبورگ وین به پایان رسید. هدف از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام، ازسرگیری مذاکرات در هفته آینده است؛ منابع خبری نیز از «احتمال قوی» بازگشت هیئت‌ها به وین در هفته آینده برای ازسرگیری گفت‌وگوها خبر داده‌اند.در این میان، نباید نسبت به آنچه در طول ۴ روز اخیر و در مذاکرات وین رخ‌داده است، بی‌تفاوت بود. درخواست اروپایی‌ها برای ترک زودهنگام جلسه مذاکرات پس از برگزاری تنها ۲ جلسه کارشناسی از منظر ناظران به‌عنوان عدم جدیت طرف اروپایی ارزیابی می‌شود.هیئت مذاکره‌کننده ایرانی در این دور مذاکرات پیشنهادهای خود برای توافق را 
در قالب دو سند با موضوع «لغو تحریم‌ها» و «اقدامات هسته‌ای» به طرف‌های مذاکره ارائه داده و اعلام کرده بود تا زمانی که لازم باشد، برای ادامه گفت‌وگوها در وین می‌ماند. لغو تحریم‌های آمریکا و اقدام‌های هسته‌ای ایران برای بازگشت به توافق برجام، دو موضوع اصلی مذاکرات وین است که باید طرف‌هابر سر آن به توافق برسند. در این معادله، «رفع تحریم‌های ضد ایرانی» به‌عنوان اولویت مذاکرات از سوی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان مطرح‌شده و موردپذیرش طرف مقابل نیز قرارگرفته است. نکته قابل‌تأمل این‌که تا قبل از این مذاکرات، مقامات غربی تأکید داشتند که دستور کار رفع تحریم‌ها را تا زمانی که ایران بازگشت به تعهدات برجامی را صورت ندهد موردتوجه قرار نمی‌دهند. 
  استیصال غرب و تل‌آویو از اقتدار ایران 
در خصوص چرایی بازگشت هیئت‌های غربی«نمایندگان تروئیکای اروپایی»به پایتخت‌ها، موضوعی وجود دارد که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن گذشت. لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در رشته‌توییتی ضمن اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک برجام در روز جمعه و پس‌ازآن بازگشت هیئت‌ها به پایتخت‌هایشان، نوشت: «حس اولیه این است که مذاکرات با ایران هنوز هم بسیار دشوار است‌و اکنون برخی تیم‌ها تمایل به مشورت با پایتخت‌های خود درباره بهترین راه پیش رودارند.»
باراک راوید، خبرنگار صهیونیستی  وب‌سایت اکسیوس، نیز در حساب توییتر خود نوشته است که پیشنهادهای ارائه‌شده ایران ازنظر اروپایی‌ها «غیرجدی» و «نپذیرفتنی» بوده است و به همین دلیل تروئیکای اروپایی درخواست بازگشت به پایتخت‌ها را داده‌اند. به نوشته او، «پیش‌نویس مربوط به لغو تحریم‌ها افراطی و حداکثری است و در مقایسه با پیش‌نویس توافق‌نامه‌ای که ژوئن گذشته با دولت روحانی به‌دست آمد، ایرانی‌ها درخواست‌های خود برای رفع تحریم‌ها را افزایش داده‌اند.»
این تويیت و مواضع مشابه به‌وضوح نشان می‌دهد 
که رژیم اشغالگر قدس و بازیگران غربی از اقتدار جمهوری اسلامی ایران و طرح شفاف ، منطقی ، حقوقی و محکم تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در وین مستأصل  شده‌اند.راوید درمورد پیش‌نویس دوم ایران در زمینه«اقدام‌های هسته‌ای» آن کشور نیز به نقل از یک دیپلمات اروپایی، نوشته است که در مقایسه با پیش‌نویس توافق ماه ژوئن، ایرانی‌ها بسیاری از موارد توافق‌شده درمورد گام‌های مربوط به عقب‌انداختن برنامه هسته‌ای خود را حذف کرده‌اند.
  اسنادی که موضوعیت دارند اما اصالت نه! 
در این میان، یکی از مواردی که از سوی طرف‌های مذاکره‌کننده در وی مدنظر قرارگرفته است به نحوه مواجهه با نتایج حاصل از مذاکرات ۶ دور قبل بازمی‌گردد. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که با توجه به این‌که مذاکرات صورت گرفته در ۶ دور قبل در قالب «پیش‌نویس» و نه« سند توافق» تنظیم‌شده است، امکان مذاکره مجدد در خصوص آن‌ها وجود دارد. در این میان، می‌توان برخی موارد را اصلاح کرد یا مواردی را به آن‌ها اضافه کرد. بدیهی است که این استدلال به لحاظ حقوقی کاملا مسموع می‌باشد زیرا تا زمانی که یک«پیش‌نویس» به«سند نهایی» تبدیل نشده، امکان دخل و تصرف در آن وجود دارد .
  احیای برجام به هر قیمت ممکن ممنوع! 
اصلی‌ترین پیام جمهوری اسلامی ایران که در جریان برگزاری مذاکرات چهارروزه اخیر در وین به‌طرف مقابل مخابره شد، مربوط به «احیای واقعی برجام» می‌باشد. تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان این حقیقت را خطاب به‌طرف مقابل در مذاکرات اخیر متذکر شده است که ایران اساسا تمایلی نسبت به احیای غیرواقعی برجام ندارد و پذیرش بازگشت آمریکا به برجام در گروی تأمین خواسته‌ها و منافع بر حق کشورمان خواهد بود. به عبارت بهتر، دولت سیزدهم این موضوع را به‌طرف مقابل تفهیم کرده است که«مذاکره» درصورتی‌که به‌عنوان پیش درآمدی بر « توافق عزتمدارانه»تعریف نشود، اساسا به لحاظ ماهوی ارزشی ندارد. ضمن آنکه تا زمان عدم تعیین چارچوب‌های عملیاتی در مذاکرات و چینش مکانیسم حل اختلافات ، دلیلی برای برگزاری ملاقات‌های دیپلماتیک وجود ندارد.در این معادله، جمهوری اسلامی ایران از مطالبات و خطوط قرمز خود به‌هیچ‌عنوان عقب‌نشینی نخواهد کرد. 
جمهوری اسلامی ایران از زمان استقرار دولت سیزدهم تاکنون، ۵ خط قرمز خود در مذاکرات برجام را در دیدارها و ملاقات‌های فی‌مابینی وزیر امور خارجه کشورمان و همتایان روسی و اروپایی وی تشریح کرده است. این موارد به‌صورت خلاصه عبارتند از :
« رفع تمامی تحریم‌های مغایر با برجام، اعم ازتحریم‌های مستقیم و غیرمستقیم»،«ارائه تضمین در خصوص آینده برجام»، «راستی آزمایی بازگشت آمریکا به برجام توسط ایران»،«عدم ایجاد ارتباط میان برجام و موضوعات غیرهسته‌ای »،« حل‌وفصل مسائل اختلافی مربوط به استقرار سانتریفیوژهای نسل جدید.»
  سکوتی که معنادار است 
سکوت واشنگتن و تروئیکای اروپایی در قبال مذاکرات صورت گرفته و استفاده از الفاظ کلی ایجابی یا سلبی در خصوص فضای مذاکرات از سوی مقامات وزارت خارجه آمریکا و کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه جملگی نشان می‌دهد که بازیگران غربی قدرت بازی«مقصرسازی»را در پروسه مذاکرات وین تا حد معناداری ازدست‌داده‌اند. جمهوری اسلامی ایران خطاب به‌طرف غربی تأکید کرده است که «بازی با کلمات» یا « شانتاژ غرب در مذاکرات برجام» که قبلا نیز نمونه‌های آن را در مذاکرات شاهد بودیم برنمی‌تابد .در این معادله غرب باید میان «بازگشت واقعی به برجام»یا« عدم بازگشت به برجام» صرفا یک گزینه را انتخاب کند. گزینه و انتخاب دیگری در این خصوص پیش روی مقامات غربی قرار ندارد….

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.