دیپلماسی التماسی آمریکا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 55310
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۶:۵۰ |
رفع تحریم‌های ضد ایرانی به اصلی‌ترین دستورالعمل نشست وین تبدیل شد

دیپلماسی التماسی آمریکا

 گارد بسته جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین، منجر به پذیرش اولویت «رفع تحریم‌های ضد ایرانی» در این مذاکرات شده است. این در حالی بود که مقامات آمریکایی تا قبل از این اعلام کرده بودند که تعلیق تحریم‌های ضد ایرانی در گروی ازسرگیری تمامی تعهدات هسته‌ای ایران ( وفق سند برجام) می‌باشد! 
دیپلماسی التماسی آمریکا

 گروه بین‌الملل 
 گارد بسته جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین، منجر به پذیرش اولویت «رفع تحریم‌های ضد ایرانی» در این مذاکرات شده است. این در حالی بود که مقامات آمریکایی تا قبل از این اعلام کرده بودند که تعلیق تحریم‌های ضد ایرانی در گروی ازسرگیری تمامی تعهدات هسته‌ای ایران ( وفق سند برجام) می‌باشد! 
 دیپلماسی التماسی آمریکا 
شبکه خبری آمریکایی «سی‌ان‌ان» در گزارشی به‌رغم ادعاهای رسانه‌ای در خصوص کم بودن احتمال موفقیت مذاکرات وین، به نقل از چند مقام آگاه اعلام کرد که هنوز زمان برای رسیدن به  توافق با ایران وجود دارد.چند دیپلمات اروپایی به سی‌ان‌ان گفتند که هنوز زمان برای رسیدن به یک توافق با ایران وجود دارد، اما به‌طور محتمل این زمان تا خاتمه سال آتی میلادی خاتمه خواهد یافت. به گفته این دیپلمات‌ها، در این برهه هنوز طرح ثانویه‌ای وجود ندارد.
شورای سردبیری روزنامه «وال‌استریت ژورنال» نیز در یادداشتی تحت این عنوان که «ایران شماره هسته‌ای بایدن را دارد» به دولت بایدن درباره حصول توافق ضعیف با ایران هشدار داده است.در مقدمه این یادداشت آمده است: مذاکرات هسته‌ای ایران روز دوشنبه در اتریش از سر گرفته خواهد شد و به نظر می‌رسد که بدبینی، قاعده امروز باشد. ایران از دادن امتیازات سر باز می‌زند درحالی‌که ایالات‌متحده این سیگنال را دارد نشان می‌دهد که شاید صبرش حدی دارد، اما تمایل دولت بایدن برای یک توافق (با ایران) را دستکم نگیرید، هر توافقی را.
این رسانه آمریکایی معتقد است ماه‌هاست که دولت بایدن در حال التماس به ایران برای بازگشت به میز مذاکرات بوده، آن‌هم میزی که ایالات‌متحده به معنای واقعی حتی در آن حضور ندارد. شورای سردبیری این رسانه جمهوری‌خواه رد مذاکره مستقیم با آمریکا از سوی ایران را تحقیر عامدانه ایالات‌متحده خوانده اما گفته این باعث انصراف واشنگتن نشده است.
 نگاه واقعی غربی‌ها نسبت به برجام 
دولت بایدن که از زمان کارزار انتخاباتی خود برای ورود به کاخ سفید از تصمیمش برای بازگرداندن آمریکا به برجام گفته بود، حدود دو ماه و نیم بعد از رسیدن به قدرت در آمریکا با حضور غیرمستقیم در مذاکرات وین مدعی تلاش برای تحقق این وعده شد. اما از همان ابتدا گفت که احیای برجام را با هدف دستیابی به توافقی به‌زعم واشنگتن جامع‌تر دنبال می‌کند تا مسائلی مانند برنامه موشکی ایران و حضور منطقه‌ای آن را هم پوشش دهد. 
زیاده‌خواهی‌های واشنگتن در کنار عدم پذیرش رفع تحریم‌ها به‌رغم اذعان دولت بایدن به شکست سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ در قبال ایران و خودداری از دادن تضمین در خصوص تکرار نشدن اقدام به خروج آمریکا از توافق، دورهای قبلی مذاکرات را بی‌نتیجه گذاشت. در روزهای اخیر هم بعد از اعلام زمان مذاکرات وین پس از وقفه پنج‌ماهه، مقام‌های آمریکایی و اروپایی بارها در اظهاراتی طلبکارانه بدون اشاره به نقض مکرر تعهدات برجامی خود، درباره پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و در خصوص محدود بودن زمان احیای برجام هشدار داده‌اند. آن‌ها همچنین مانند همیشه به تهدید «روی میز بودن همه گزینه‌ها» و طرح‌های جایگزین متوسل شده‌اند.رسانه‌های جریان اصلی هم در اشاره به اظهارات مقام‌ها، دیپلمات‌ها و منابع غربی، به گمانه‌زنی درباره فضای این گفت‌وگوها و نتیجه آن و بررسی فهرست گزینه‌های غرب در صورت شکست این مذاکرات پرداخته‌اند. 
 تهدیدات پوشالی آمریکا 
شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» اخیراً به نقل از دیپلمات‌های غربی، مقامات سابق و کارشناسان آمریکایی گزارش داد درحالی‌که ایران و قدرت‌های جهانی آماده ازسرگیری مذاکرات وین می‌شوند، ایالات‌متحده و متحدانش در حال بحث درباره فهرست گزینه‌های «طرح ب» در صورت شکست مذاکرات هستند.به ادعای این گزارش، در شرایطی که احتمال دستیابی به موفقیت در مذاکرات وین دور از دسترس به نظر می‌رسد و ایران در تضاد با بازرسان هسته‌ای سازمان ملل متحد است، مقامات آمریکایی و اروپایی با مجموعه‌ای از انتخاب‌های ناخوشایند-از تحریم‌های تشدید شده تا اقدام نظامی بالقوه-روبه رو هستند! 
این ادعا در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از منابع آمریکایی و صهیونیستی اذعان کرده‌اند که واشنگتن در موقعیتی قرار ندارد که بخواهد بابت عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات ، ایران را تهدید کند.نکته جالب‌توجه اینکه مقامات آمریکایی خود نیز دقیقا نمی‌دانند پلان B  باید چه حدودوثغوری داشته باشد و ضریب آسیب‌پذیری آمریکا در پیشبرد هر یک از مراحل این طرح انتزاعی تا چه اندازه‌ای خواهد بود. حتی در عرصه ذهنی و محاسباتی نیز مقامات آمریکایی به یک «مخرج مشترک تاکتیکی» در ترسیم این طرح جایگزین نرسیده‌اند. جالب‌توجه اینکه در این طرح جایگزین، «واژگان» ساختار طرح را تحت تأثیر قرار می‌دهند، نه بالعکس! این در حالی است که مقامات آمریکایی همواره مدعی هستند در عرصه سیاست خارجی آن‌ها، ساختارها بر رفتارها و واژگان غلبه دارند و به آن‌ها وزن و اصالت می‌دهند! واقعیت امر این است
 جو بایدن خود نیز از چیستی و ماهیت پلان B  ادعایی خود و مقامات آمریکایی چیز زیادی نمی‌داند! فراتر از آن، رئیس‌جمهور آمریکا به‌وضوح می‌داند که اگر خود را در یک ساختار نامرئی و انتزاعی که حدودوثغور آن نیز اساسا قابل جمع‌بندی و اجرا نیستند گرفتار سازد، بازنده این حماقت محض خواهد بود! یکی از دلایل هراس بایدن از روی آوردن به آنچه پلان B  تعبیر می‌شود، تجربیات سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ ( زمان کنونی) می‌باشد.بایدن اکنون می‌داند که واشنگتن در مذاکرات هسته‌ای در موضع ضعف و ناتوانی قرار دارد. 
 شکست کامل استراتژی فشار حداکثری آمریکا 
پس از خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای، همراهان رئیس‌جمهور سابق آمریکا ازجمله مایک پنس، مایک پمپئوو جان بولتون تأکید کردند که این اقدام، نقطه آشکارساز یک استراتژی کلان و تمام‌کننده به نام « فشار حداکثری به ایران»محسوب می‌شود. ابعاد و جزئیات این استراتژی نیز از سوی مقامات دولت قبلی آمریکا موردمحاسبه دقیق قرارگرفته بود تا جایی که آن‌ها «رفتار ایران» را نیز به‌صورت سلسله‌وار و با ترتب زمانی مشخص کرده بودند. بااین‌حال در پایان سال ۲۰۲۰ میلادی، ترامپ در حالی کاخ سفید را ترک کرد که بنابر اذعان مقامات آمریکایی، بازنده این نبرد تعیین‌کننده و پرهزینه با ایران بود. صورت‌مسئله مشخص است : دولت ترامپ با تمامی قوا و امکانات و با وجود ترسیم یک پازل راهبردی مشخص و چندتکه،نتوانست در مواجهه با ایران به اهداف خود دست پیدا کند. حال تکلیف دموکرات‌ها و بایدن و نسبت آن‌ها با پلان B  ادعایی وزارت خارجه آمریکا مشخص است! دموکرات‌ها نه‌تنها در صورت استناد به این طرح نمی‌توانند به نقطه روشنی در تقابل با ایران دست پیدا کنند، بلکه هزینه شکست آن‌ها در این آوردگاه به‌مراتب از دولت‌های قبلی آمریکا نیز بالاتر خواهد بود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.