اجلاس اکو، فرصتی برای استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 54883
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۶:۱۲ |
سید غنی نظری نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس:

اجلاس اکو، فرصتی برای استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای است

سید غنی نظری، نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به سفر آتی رئیس‌جمهور به ترکمنستان و حضور در اجلاس اکو اظهار کرد: سیاستی که در دولت قبلی وجود داشت این بود که تمام سرنوشت کشور را به غربی‌ها گره‌زده بودند، من نمی‌گویم آن‌ها کشورهای مهمی نیستند اروپایی‌ها نیز قدرت‌های اقتصادی هستند و بسیار خوب است با آن‌ها روابط تجاری داشته باشیم اما به شرطی که منافع ملی ما تأمین شود.
اجلاس اکو، فرصتی برای استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای است

گروه سیاسی
سید غنی نظری، نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به سفر آتی رئیس‌جمهور به ترکمنستان و حضور در اجلاس اکو اظهار کرد: سیاستی که در دولت قبلی وجود داشت این بود که تمام سرنوشت کشور را به غربی‌ها گره‌زده بودند، من نمی‌گویم آن‌ها کشورهای مهمی نیستند اروپایی‌ها نیز قدرت‌های اقتصادی هستند و بسیار خوب است با آن‌ها روابط تجاری داشته باشیم اما به شرطی که منافع ملی ما تأمین شود. وی افزود: اما اینکه سرنوشت کشور را فقط به کشورهای غربی یا صرفاً شرقی گره بزنیم خطا و اشتباه راهبردی دولت قبلی بود. رئیسی که آمد و طبق صحبت‌هایی که انجام داد تأکید کرد که ما ۱۵ همسایه‌ای که داریم و ۶۰۰ میلیون جمعیت و هزار میلیارد دلار ظرفیت صادراتی دارند مورداستفاده قرار گیرد و تأکید مجلس نیز همین بوده و هست. نظری تأکید کرد: اگر بتوانیم سیب‌زمینی را به افغانستان بفروشیم بسیار راحت‌تر از فروش نفت می‌توانیم درآمد کسب کنیم اگر بتوانیم انرژی برق را به عراق بفروشیم بسیار از فروش نفت به فلان کشور دوردست راحت‌تر است. لذا ظرفیت صادراتی کشورهای همسایه بسیار مهم است.
این نماینده مجلس ادامه داد: از ابتدای انقلاب کشورهای غربی با جمهوری اسلامی ایران مشکل داشتند و قبول نمی‌کردند ملت ما روی پای خود بایستد. اما ما روی پای خود ایستادیم و با گذر از سایر شیطنت‌های استکبار جهانی، ثابت شد که نگرش آن‌ها به ما مثبت نیست.
او گفت: لذا نگاه به شرق و غرب در ایران باید همزمان باشد. ما اکنون در اجلاس شانگهای و اجلاس‌های منطقه‌ای دیگری حضور یافته‌ایم. قرار است به‌زودی در اجلاس اکو نیز حضور بیابیم. همین اجلاس‌هایی که دسترسی راحتی به آن‌ها داریم می‌تواند برای اقتصاد کشور و منطقه ما مفید و مؤثر باشد. نظری خاطرنشان می‌کند: ما هم ازلحاظ تاریخی، ارتباط عمیقی با کشورهای عضو اجلاس اکو داریم و هم روابط بسیاری داشته‌ایم بنابراین تقویت آن می‌تواند برای تمام طرف‌ها تأثیرگذار باشد. اکو یک ظرفیت و فرصت خاصی است در این اجلاس کشورهای همراه، همسایه و همگن حضور دارند که هرکدام می‌توانند قدرت اقتصادی منطقه باشند. وی ابراز کرد: اگر ما به کشورهای دیگر نیز  توجه داشته باشیم غربی‌ها متوجه می‌شوند که ما صرفاً معطل آن‌ها نمانده‌ایم و علاقه‌مند هستیم با تمام کشورها ارتباط داشته باشیم اما اینکه مسئولان بخواهند یا صرفاً با غرب کار کنند یا صرفاً با شرق، اشتباه است. نماینده مردم خلخال در مجلس می‌گوید: ما در کشور را به روی کسی نمی‌بندیم،  ارتباط ایران با تمام کشورهای دنیا باز است و با آن‌ها مراوده داریم و هر کشوری با جمهوری اسلامی ایران همراه است با او ارتباط خواهیم داشت.  نظری در انتها یادآور شد: در قانون اساسی کشورمان نیز آمده است هر کشوری صلح‌جو و صلح‌طلب است در راستای سیاست‌های ایران قدم برمی‌دارد اما هر کشوری سلطه‌طلبی را رواج دهد، قطعا مخالف ماست. بنابراین سیاست ما مشخص است.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.