دلار همچنان در مدار اخبار - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 54174
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۶:۳۴ |
بازار ارز متأثر از اخبار مثبت و منفی است

دلار همچنان در مدار اخبار

از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تا هفته گذشته دلار رکوردشکنی در قیمت ایجاد نکرده بود اما این اتفاق در پنج‌شنبه گذشته به وقوع پیوست و قیمت دلار به 28 هزار و 500 تومان رسید. این روند افزایشی تا شنبه این هفته هم ادامه پیدا کرد به‌طوری‌که در اولین روز کاری هفته جاری قیمت دلار به 28‌هزار‌و 610 تومان رسید. اگرچه برخی از کانال‌های خریدوفروش ارز، قیمت دلار را تا ۲۸ هزار و ۹۰۰ تومان هم عنوان کردند.
دلار همچنان در مدار اخبار

گروه اقتصادی
از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تا هفته گذشته دلار رکوردشکنی در قیمت ایجاد نکرده بود اما این اتفاق در پنج‌شنبه گذشته به وقوع پیوست و قیمت دلار به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. این روند افزایشی تا شنبه این هفته هم ادامه پیدا کرد به‌طوری‌که در اولین روز کاری هفته جاری قیمت دلار به ۲۸‌هزار‌و ۶۱۰ تومان رسید. اگرچه برخی از کانال‌های خریدوفروش ارز، قیمت دلار را تا ۲۸ هزار و ۹۰۰ تومان هم عنوان کردند.
قیمت هر دلار آمریکا در روز گذشته در بازار آزاد به ۲۸ هزار و ۵۱۰ تومان رسید که حاکی از کاهش ۱۰۰ تومانی نسبت به‌روز قبل از آن است. همچنین صرافی‌های بانکی روز یک‌شنبه نرخ فروش دلار به مردم را ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کردند.
روند افزایش قیمت دلار، بر دیگر بازارها ازجمله سکه و طلا هم اثر مستقیم دارد و بالطبع با بالا رفتن نرخ دلار، قیمت طلا و سکه هم صعودی شده است. بر این اساس قیمت هر سکه امامی به ۱۲میلیون و ۵۶۰ ‌هزار تومان و قیمت هر گرم طلا به یک‌میلیون و ۲۶۸ هزار تومان توسط معامله‌گران دادوستد می‌شود.   
افزایش قیمت دلار در حالی است که در روزهای گذشته رسانه‌ها از آزادسازی ۵/۳ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران خبر داده‌اند و انتظار می‌رفت در این شرایط دلار روند صعودی نداشته باشد. خبرها بعد از اعلام آزادسازی ۵/۳میلیارد دلار از ارزهای بلوکه‌شده ایران حاکی از آن بود که جریان ارزی نیز در کشور بهبود یافته است چون براساس آمار رسمی میزان معاملات ارز در سامانه نیما در دوره منتهی به هفته سوم آبان به سه‌میلیارد‌و ۷۱۵ میلیون دلار رسید که این روند، نشان‌دهنده افزایش ۷۰ درصدی در این مدت و حاکی از بهبود تأمین ارز موردنیاز واردکنندگان است به‌طوری‌که میزان معاملات از ۴۱۸ میلیون دلار در هفته دوم مهر، به ۷۲۷ میلیون دلار در هفته سوم آبان افزایش‌یافته است.
بازار ارز به‌شدت تحت تأثیر اخبار قرار دارد و امروز علاوه بر خبر آزادسازی بخشی از ذخایر ارزی ایران، رسیدن به توافق یا عدم حصول نتیجه از مذاکرات برجامی ایران با کشورهای اروپایی و آمریکا نقش تعیین‌کننده‌ای برای ایجاد روند صعودی یا نزولی در قیمت دلار را ایفا می‌کند. هر خبری که از نتیجه مذاکرات به بازار مخابره شود می‌تواند سیگنال مهمی برای تعیین قیمت دلار باشد. 
حالا و با توجه به عدم ثباتی که در بازار خریدوفروش دلار ایجاد شده است، این سؤال برای فعالان بازار و سرمایه‌گذاران مطرح است که آیا با توجه به مسائل کلان اقتصادی در کشور و وضعیت سیاست‌گذاری دولت تا پایان سال، دلار محدوده ۳۰ هزار تومان را خواهد دید یا در همین محدوده‌ها ثابت می‌ماند ؟ 
 جلوگیری از سرمایه‌گذاری با نااطمینانی در بازار ارز 
کامران ندری کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «رسالت» درباره دلایل ایجاد روند افزایشی نرخ ارز طی روزهای گذشته گفت: خبر آزادشدن ۵/۳ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی پتانسیل کاهش نرخ ارز 
در بازار را داشت ولی اخبار دیگری مبنی بر کاهش امکان رسیدن به توافق تاکنون توانست اثر منفی بر بازار ارز داشته باشد.
 بعضی از اخبار انتظارات مثبت و بخشی دیگر در بازار ارز انتظارات منفی ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: تا قبل از اعلام آزاد شدن ۵/۳ میلیارد دلار از دارایی ایران نرخ دلار صعودی بود و اخبار منفی از انجام مذاکرات بر بازار غالب شده بود اما با درج خبر آزادسازی ذخایر ارزی امروز شاهد افت قیمت ارز بودیم. بازار ارز بیشتر تحت تأثیر اخبار قرار دارد که این مسئله از منظر اقتصادی درجه نااطمینانی بالا را در بازار نشان می‌دهد و میزان عدم پیش‌بینی‌پذیری نرخ ارز را افزایش می‌دهد و درنهایت قدرت هر مانوری را از فعالان بازار سلب می‌کند.
ندری وجود نااطمینانی در بازار ارز را عاملی برای جلوگیری از امکان سرمایه‌گذاری در اقتصاد عنوان کرد و افزود: به‌همین‌علت امسال هم رشد قابل‌ملاحظه‌ای درزمینه سرمایه‌گذاری نداشته‌ایم زیرا اخبار متفاوتی که به بازار ارز رسید باعث بروز واکنش به آن شد و نوسانات فعلی هم ناشی از این مسئله است. 
وی درباره امکان تزریق ذخایر ارزی درصورت آزادسازی به بازار بیان کرد: احتمال دارد ارزهای آزاد شده توسط دولت به بانک مرکزی فروخته شود و معادل ریالی آن دریافت گردد. آزاد شدن این منابع به معنای استفاده بانک مرکزی از آن‌هاست تا ارز را به بازار عرضه کند و منجر به کاهش قیمت‌ها شود. البته قبل از ورود ارز به بازار انتظارات تأثیر خود را می‌گذارند و تأثیر این خبر بستگی به برآورد فعالان بازار از احتمال درستی آن می‌کند به همین علت امروز تا حدودی قیمت دلار پایین بیاید. این کارشناس اقتصادی یادآور شد: رقم ۵/۳ میلیارد دلار در قیاس با واردات کشور رقم بالایی نیست. شاید این میزان در کوتاه‌مدت گشایشی برای بازار محسوب شود اما باعث ریزش زیاد در نرخ دلار نمی‌شود. این در حالی است که خبر آزادسازی به‌طور شفاف مطرح نشده و معلوم نیست منشأ این ارز دلاری است یا یورویی. ندری با اشاره به این‌که بازار فعلی ارز بیشتر از عوامل بنیادی
تحت تأثیر عوامل روانی قرار دارد، افزود: اگر بازار قابل پیش‌بینی بود امکان ارزیابی از روند نرخ دلار در ماه‌های آینده امکان‌پذیر می‌شد اما نااطمینانی‌ها امکان پیش‌بینی را نمی‌دهد. احتمال دارد خبر مثبت درباره مذاکرات باعث افت قیمت دلار شود و یا شاید خبر منفی از تعاملات بین‌المللی دلار را به بیش از ۳۰ هزار تومان برساند. 
وی بابیان این‌که نمی‌توان از ورود دلار به کانال ۳۰ هزار تومان در آینده به‌صورت قطعی خبر داد، افزود: وضعیت نرخ دلار را عوامل بنیادی تشکیل نمی‌دهد چون اگر تورم در اقتصاد به‌عنوان عامل متغیر در بازار مدنظر قرار گرفته شود باید روند بازار صعودی شود درحالی‌که نتیجه مذاکرات می‌تواند قیمت‌ها را در بازار جابه‌جا کند و عامل بنیادی روند معکوسی پیدا کند. وی درباره حذف سیاست ارز ترجیحی و تأثیر آن بر قیمت دلار اظهار کرد: در حدود ۷ میلیارد دلار به ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص پیدا می‌کند و مسئله مهم نیاز کشور به ارز برای تأمین کالاهای اساسی است یعنی تقاضا برای این ارز وجود دارد بنابراین بعید به نظر می‌رسد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی 
با فرض ثبات در سایر عوامل سیاسی در بازار ارز تأثیر محسوسی داشته باشد. تقاضا برای ارز وجود دارد حالا چه ارز دولتی حذف شود و یا نشود. ندری اضافه کرد: حذف ارز ترجیحی می‌تواند انتظارات تورمی را افزایش دهد و مردم را به سمت خرید دلار برای حفظ ارزش دارایی‌هایشان سوق دهد. این مسئله می‌تواند افزایش نرخ ارز را به دنبال داشته باشد چون تقاضا را بالا می‌برد. به همین علت 
به نظر می‌رسد اکنون زمان مناسبی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست چون نباید شوک به اقتصاد وارد شود. وی در پایان سخنانش اضافه کرد: دولت با حذف ارز دولتی به دنبال کاهش مشکلات خود است اما احتمال دارد این سیاست منجر به ایجاد جهش در قیمت دلار هم بشود و مشکلات بعدی را برای دولت به همراه بیاورد.  

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.