چراغ سبز بورس در سایه مدیریت جدید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 52570
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۶:۳۲ |
اولین گام مدیریت جدید جلب اعتماد سرمایه‌داران باشد

چراغ سبز بورس در سایه مدیریت جدید

بورس تهران روز شنبه بعد از یک ماه درروند صعودی قرار گرفت و واکنش مثبتی به تغییر رئیس سازمان بورس و اعضای هیئت‌مدیره نشان داد و شاخص ارتفاع ۱/۴ میلیون واحد را پس گرفت. بازار سرمایه بعدازآنکه در اولین روز از هفته جاری سبزپوش شد، در روز یک شنبه علیرغم جهش اولیه با افت هزار و 398واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 436هزار واحدی قرار گرفت که بعضا دلیل آن را اختلال در سایت TSETMC عنوان کرده‌اند.
چراغ سبز بورس در سایه مدیریت جدید

نفیسه امامی 
بورس تهران روز شنبه بعد از یک ماه درروند صعودی قرار گرفت و واکنش مثبتی به تغییر رئیس سازمان بورس و اعضای هیئت‌مدیره نشان داد و شاخص ارتفاع ۱/۴ میلیون واحد را پس گرفت. بازار سرمایه بعدازآنکه در اولین روز از هفته جاری سبزپوش شد، در روز یک شنبه علیرغم جهش اولیه با افت هزار و ۳۹۸واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۳۶هزار واحدی قرار گرفت که بعضا دلیل آن را اختلال در سایت TSETMC عنوان کرده‌اند.
مهم‌ترین اتفاقی که در چند روز گذشته برای بازار سرمایه رخ داد، تغییر مدیر سازمان بورس اوراق بهادار بود و مجید عشقی جایگزین دهقان دهنوی گردید. رئیس جدید این سازمان سابقه فعالیت در پست‌های مختلف مدیریتی در ارکان بازار سرمایه ازجمله شرکت‌های سرمایه‌گذاری، کارگزاری و بورس کالا را دارد. سایر اعضای هیئت‌مدیره سازمان بورس هم از سابقه فعالیت در بخش‌های دیگر بازار سرمایه برخوردار هستند. انسجام و یکپارچگی در این مجموعه می‌تواند امیدبخش بهبود شرایط بورس باشد و بازگشت اعتماد به این بازار را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند.
عشقی با اعلام برنامه‌های خود، حمایت از سرمایه‌گذاران و کسب اعتماد آن‌ها و ایجاد بازار کارآمد را از اهداف خود در بازار سرمایه عنوان کرده است. وی ۷ راهبرد اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار در دوره جدید مدیریت را توجه به مکانیزم‌های مدرن به‌منظور افزایش نظارت عامه بر فعالیت ناشران، توسعه ابزارهای نظارتی به شکل پیشگیرانه و متناسب با توسعه بازار، اصلاح قوانین و مقررات به سمت افزایش عدالت و پاسخگویی در کل بازار و تقویت اکوسیستم تأمین مالی در سطح متوسط و خرد از طریق ابزارهای نوین عنوان کرده است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، تسهیل‌گری و توسعه زیرساخت‌های جذب و مدیریت سرمایه خارجی در بازار، بازمهندسی سازوکار رسانه‌ای و نشر اطلاعات در بازار و تقویت نظارت بر آن و مدیریت جدید، بازمهندسی نسل نوین زیرساخت‌های فنی باهدف افزایش امنیت، پایداری و سهولت دسترسی را دیگر راهبردهای اصلی سازمان بورس در دوره مدیریتش عنوان کرد.
ظرفیت بالای بازار سرمایه در تأمین کسری بودجه، تأمین مالی بنگاه‌ها و همچنین خصوصی‌سازی و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی غیرقابل‌انکار است، اما بی‌اعتمادی در این بازار در ماه‌های گذشته و تداوم آن از یک ماه قبل تاکنون باعث شده بسیاری از سهامداران، خروج از بورس را تنها راه جلوگیری از ضرر بیشتر بدانند، بنابراین سازمان بورس در دوره مدیریت جدید می‌بایست در اولین گام، اعتماد ازدست‌رفته سهامداران حقیقی را ترمیم کند.
 واکنش سنتی مثبت بازار سرمایه به تغییر مدیران 
پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «رسالت» بورس را وابسته به همه بخش‌های اقتصادی دانست و اظهار کرد: همه روسای قبلی سازمان بورس به‌عنوان رئیس بازار سرمایه داری اهداف و سیاست‌های مثبت و قابل قبولی بودند اما ماهیت بورس تأثیرپذیری از بقیه بخش‌های اقتصاد است، بنابراین باید هماهنگی توسط وزیر اقتصاد در میان مجموعه‌های اقتصادی انجام بگیرد. 
وی ادامه داد: دهقان دهنوی رئیس سابق سازمان بورس علی‌رغم اینکه اظهارنظرهای متعددی درباره لغو قیمت‌گذاری دستوری و بهبود وضعیت بازار داده بود، اما موفق نبود. این موضوع در رویکرد روسای قبلی سازمان بورس وجود داشت، درنتیجه رئیس جدید سازمان بورس به‌تنهایی نمی‌تواند تغییرات مهمی را در بازار رقم بزند بلکه باید وزیر اقتصاد با رئیس این سازمان هماهنگ باشد ولی در دوره‌های قبل چنین انسجامی وجود نداشت. 
الیاس کردی بابیان اینکه بازار سرمایه به‌طور سنتی با تغییر هر مدیر، به آن واکنش مثبت نشان می‌دهد، افزود: مثبت شدن بازار به‌واسطه تغییر مدیران علت علمی ندارد چون روز یک شنبه در بازار سرمایه اتفاقات خوبی رخ نداد. 
وی با اشاره به خروج پول‌های حقیقی از بازار بورس در روزهای گذشته افزود: روز شنبه نقدینگی از بازار خارج و روز یک شنبه به آن وارد شد. در روز شنبه ۵۸۰ میلیارد تومان توسط حقیقی‌ها خرید انجام گرفت و یک شنبه ۵۴۰ میلیارد تومان فروش صورت گرفت.   
این کارشناس اقتصادی جلب اعتماد توسط سهامداران را مستلزم ایجاد شرایط مثبت یک‌ماهه در بازار عنوان کرد و افزود: بازار در مدت‌زمان طولانی منفی بوده و شاخص کل هم به نفع سهامداران متضرر نبوده است. درواقع ضرر و زیان سرمایه‌گذاران به میزانی که اگر شاخص در محدوده ۹۰۰ هزار واحد قرار بگیرد، رسیده است. بنابراین باید شرایط بازار مثبت شود تا اعتماد برای بازگشت به بورس شکل بگیرد. 
 جلوی عرضه اولیه افراطی در بورس گرفته شود
سعید درخشانی دیگر کارشناس بازار سرمایه، تغییرات مدیریتی را منجر به ایجاد هماهنگی بیشتر در تیم اقتصادی دولت قلمداد کرد و به «رسالت» گفت: انسجام در میان اعضای دولت، بازار را از حالت سردرگمی خارج کرده و تکلیف بازار را روشن می‌کند. 
وی سبزپوشی بازار را در روز شنبه به علت بالا رفتن قیمت‌های جهانی عنوان کرد و افزود: قیمت انرژی در اروپا رشد زیادی داشت و به همین علت قیمت فلزات و کامودیتی ها مانند اوره، متانول، روی، فولاد و نفت هم افزایش پیدا کرد و باعث رشد سودآوری شرکت‌ها شد درنتیجه میزان خرید سهام بالا رفت، اما دلیل مشخصی برای منفی شدن روز یک شنبه‌بازار وجود نداشت. 
درخشانی، عرضه‌های اولیه را باعث ریزش بیشتر بازار عنوان کرد و گفت: نقدینگی در بورس کاهش پیداکرده و تقاضای خروج پول از بازار هم زیاد است. سهام عدالت هم‌فشار فروش به بازار وارد می‌کند. از سوی دیگر ۵ تا ۶ 
هزار میلیارد تومان نقدینگی توسط عرضه‌های اولیه از بازار خارج‌شده است و عرضه آن‌ها کمکی به روند فعلی بازار نمی‌کند و بهتر است سازمان بورس نقدینگی بازار را رصد کرده و بر اساس آن عرضه اولیه انجام دهد. 
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در سال گذشته پول زیادی به بازار وارد شد ولی عرضه اولیه‌ای متناسب با تزریق نقدینگی انجام نگرفت اما وقتی حجم معاملات در چند روزبه ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد و همزمان عرضه اولیه هم انجام می‌گیرد، نقدینگی را از بازار خارج می‌کند و به چند شرکت می‌دهد. سازمان بورس باید جلوی انجام فعالیت‌های افراطی را در عرضه اولیه بورس بگیرد به‌طوری‌که یا عرضه‌ای انجام نشود و یا چند عرضه اولیه همزمان انجام بگیرد. درخشانی در پایان با پیش‌بینی رسیدن شاخص به یک‌میلیون و ۸۰۰ هزارتا پایان سال گفت: بازار به‌تدریج به آرامش خواهد رسید زیرا قیمت‌های جهانی مناسب هستند مثلا اوره به ۸۰۰ دلار در هر تن رسیده درحالی‌که درگذشته ۳۰۰ دلار قیمت داشت. بنابراین افق چند ماه آینده بورس ریزشی نخواهد بود. 

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.