انتخابات مبهم و رئیس‌جمهور بیمار - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 52313
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۶:۳۵ |

انتخابات مبهم و رئیس‌جمهور بیمار

در انتخابات پارلمانی جمهوری چک، نخست‌وزیر و متحدانش شکست خوردند اما هنوز تکلیف دولت آینده کاملا مشخص نیست. رئیس‌جمهوری چک پس از اعلام نتایج انتخابات و دیدار غیررسمی با نخست‌وزیر روانه بیمارستان شد.
انتخابات مبهم و رئیس‌جمهور بیمار

گروه  بین‌الملل
در انتخابات پارلمانی جمهوری چک، نخست‌وزیر و متحدانش شکست خوردند اما هنوز تکلیف دولت آینده کاملا مشخص نیست. رئیس‌جمهوری چک پس از اعلام نتایج انتخابات و دیدار غیررسمی با نخست‌وزیر روانه بیمارستان شد.انتخابات پارلمانی جمهوری چک روزهای جمعه و شنبه هشتم و نهم اکتبر برگزار شد و نتیجه آن برای دولت حاکم به نخست‌وزیری آندری بابیش و رئیس‌جمهوری میلوش زمان که متحد اوست چندان رضایت‌بخش نیست.
به گزارش دویچه وله،نخست‌وزیر و متحدانش با وجود ناکامی در کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان همچنان این امیدواری را دارند که با جذب یکی از گروه‌های اپوزیسیون بتوانند وظیفه تشکیل دولت آینده را بر عهده بگیرند.از مجموع ۲۰۰ کرسی پارلمان  ۱۰۸ کرسی نصیب نیروهای اپوزیسیون شده است. این وضعیت شانس بابیش برای ادامه تکیه زدن بر مسند نخست‌وزیری را کاهش داده و بستری شدن میلوش زمان نیز اوضاع را مبهم‌تر کرده است.رئیس‌جمهوری چک صبح یک‌شنبه پس از یک دیدار غیررسمی با نخست‌وزیر روانه بیمارستان شد و ظاهرا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده است.
به نوشته «اشپیگل آنلاین» وضعیت جسمی میلوش زمان ۷۷ ساله از مدتی قبل چندان مناسب نبوده و مایه نگرانی شده است. او ماه گذشته پس از یک اقامت هشت‌روزه در بیمارستان مرخص شد اما به دلیل عواقب بیماری‌های متفاوت مجبور به استفاده از صندلی چرخ‌دار است.زمان که مطابق قانون اساسی باید به لحاظ سیاسی بی‌طرف و تابع نظر اکثریت پارلمان باشد در سال‌های اخیر نزدیکی و حمایت خود از بابیش را پنهان نکرده و به همین دلیل منتقدان او را به بی‌احترامی به قانون اساسی متهم می‌کنند.حزب محافظه‌کار لیبرال به رهبری آندری بابیش اندکی بیش از ۲۷ درصد آرا را به دست آورده و ۷۲ کرسی پارلمان را از آن خود کرده است.
پیتر فیالا رهبر اپوزیسیون با متحدانش موفق به کسب ۷۸/۲۷درصد آرا شده‌اند و با دیگر تشکل‌های اپوزیسیون درمجموع ۱۰۸ کرسی پارلمان را از آن خود کرده‌اند.دولت بابیش مانند برخی دیگر از دولت‌های پوپولیست شرق اروپا در سال‌های اخیر درباره مسائل مختلفی با اکثریت اعضای اتحادیه اروپا اختلاف داشته است.ازآنجاکه بسیاری از تصمیم‌گیری‌های اتحادیه اروپا باید بدون مخالفت یکی از اعضا به تصویب برسد کشورهایی مانند جمهوری چک، لهستان و بلغارستان بارها مانع برخی تصمیم‌گیری‌های مهم شده‌اند.ناظران احتمال می‌دهند اگر پیتر فیالا که با آرمان‌های اتحادیه اروپا اشتراکات بیشتری دارد مأمور تشکیل کابینه و در این کار موفق شود این وضعیت می‌توانند موقعیت پوپولیست‌های مختلف اتحادیه در کشورهایی مانند لهستان و مجارستان را تضعیف کند.
  بحران مزمن در اروپا
آنچه امروز در جمهوری چک و دیگر کشورهای اروپایی می‌گذرد نشان‌دهنده بحران عمیق در این مجموعه می‌باشد. بحران‌هایی که از ابتدای تشکیل اتحادیه اروپا نیز وجود داشت اما هیچ‌گاه به وضعیت کنونی تبدیل نشده بود. اکثر تحلیلگران موضوعات اروپا معتقدند که استمرار این روند نتیجه‌ای جز عقب‌گرد اروپای واحد و ازهم‌پاشیدگی آن نخواهد شد.درهرحال، نمی‌توان بحران‌های جاری در اروپای واحد را نادیده انگاشت. آنچه امروز در جمهوری چک می‌گذرد، لزوما محدود به این کشور  نمی‌شود. این بحران مجموعه اروپای واحد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. 
دویچه وله 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.