دفاع پرقدرت وزیران در مصاف نمایندگان موافق و مخالف - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 49422
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۶:۵۹ |
چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای کابینه دولت واکاوی شد

دفاع پرقدرت وزیران در مصاف نمایندگان موافق و مخالف

چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم در مجلس شورای اسلامی صبح سه‌شنبه دوم شهریور در شرایطی آغاز شد که در سه روز گذشته کار بررسی برنامه وزرای پیشنهادی آموزش‌وپرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و راه و شهرسازی انجام شد.
دفاع پرقدرت وزیران در مصاف نمایندگان موافق و مخالف

چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم در مجلس شورای اسلامی صبح سه‌شنبه دوم شهریور در شرایطی آغاز شد که در سه روز گذشته کار بررسی برنامه وزرای پیشنهادی آموزش‌وپرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و راه و شهرسازی انجام شد. در جریان روز سوم بررسی برنامه کابینه پیشنهادی، با توجه به اینکه هیچ نماینده‌ای برای مخالفت با گزینه‌های پیشنهادی سه وزارتخانه دادگستری، دفاع و راه و شهرسازی ثبت‌نام نکرده بود، متعاقب آن موافقی نیز صحبت نکرد و موجب شد تا روند بررسی صلاحیت‌ها به نسبت روزهای قبل سرعت بیشتری بگیرد.
در جلسه روز چهارم نمایندگان ابتدا به بررسی صلاحیت سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت می‌پردازند و سپس به ترتیب حروف الفبا بررسی صلاحیت وزرای باقی‌مانده پیشنهادی را در دستور کاردارند.
 بررسی صلاحیت سیدرضا فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صمت
بررسی صلاحیت سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در دستور کار جلسه علنی نوبت صبح  سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. طبق ماده ۲۰۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق درباره هر یک از وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون‌های تخصصی مربوطه قرائت شد. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برنامه وزیر پیشنهادی صمت را تا حدودی با اسناد بالادستی منطبق دانست و گفت که‌ کمیسیون صنایع صلاحیت فاطمی امین را تایید کرد.
روح‌الله عباسپور در جلسه علنی  مجلس گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را قرائت کرد. 
 تایید صلاحیت در کمیسیون صنایع و معادن
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت که برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت با اسناد بالادستی منطبق است. غلامرضا مرحبا در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را قرائت کرد.
همچنین عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برنامه وزیر پیشنهادی صمت را  تا حدودی با اسناد بالادستی منطبق دانست و گفت که‌ کمیسیون صنایع صلاحیت فاطمی امین را تایید کرد.
 مخالفان چه گفتند؟
اردشیر مطهری: وزارت صمت نیازمند مرد میدان است، نه ستاد و سامانه 
اردشیر مطهری، نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی نوبت صبح دیروز مجلس شورای اسلامی به‌عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیازمند مرد میدان است اما فاطمی امین مرد ستاد و سامانه است. 
وی افزود: در ۱۰ سال اخیر رشد اقتصادی کشور به صفر رسیده و اقتصاد ایران بعد از ونزوئلا، زیمبابوه و سودان بیشترین تورم را تجربه می‌کند. درحالی‌که در سال ۲۰۲۱ متوسط تورم جهانی ۳/۳۹ درصد است اما تورم در کشور مابه بیش از ۵۰ درصد رسیده است.
 ارکانی: آقای فاطمی امین! برنامه شما برای تأمین نهاده‌های دامی چیست؟ 
احسان ارکانی، نماینده مردم نیشابور و فیروزه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به‌عنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرد: وزارتخانه‌ای است که بازار شیر، گوشت مرغ و مایحتاج اساسی مردم به آن وابسته است تا خودرو و فولاد و… و صادرات و واردات و حتی اشتغال تنظیم و اداره مملکت ۸۰ میلیونی ما در این وزارتخانه عریض و طویل است.
وی افزود: باید بین خودمان و خداوند قضاوت کنیم که آقای فاطمی امین توانمندی اداره یک وزارتخانه بزرگ با این اهمیت و تأثیرگذاری در زندگی مردم که از سفره آن‌ها تا خودروی زیر پایشان و اشتغال و غیره را در برمی‌گیرد، دارد یا خیر. آقای فاطمی امین همین ایام که ما در مجلس هستیم قیمت‌ها به‌ویژه قیمت خودرو، لوازم‌خانگی و سایر اقلام حوزه جنابعالی افزایش چشمگیری داشته است.
ارکانی خاطرنشان کرد: شما بالغ‌بر ۳۰ سامانه مدیریتی تعریف کرده‌اید، این سامانه‌ها ابزار رسیدن به هدف است، آیا زمان‌بندی و سنجش ظرفیت و تحقق این ابزارها مشخص‌شده است چون تحقق این‌ها گام اول در مسیر حرکت به‌سوی هدف‌گذاری شما ست. فراموش نکنید که سال‌هاست هنوز اتصال سامانه اطلاعاتی گمرک به سامانه‌های وزارت صمت علیرغم تکلیف قانونی اجرایی نشده است ضمانت اجرایی شما برای این سامانه‌ها و رسیدن به هدف چیست؟
ارکانی گفت: برنامه شما برای تأمین نهاده‌های دامی چیست؟ برنامه شما برای ادامه پروژه انتقال آب خلیج‌فارس و دریای عمان برای صنایع و معادن چه می‌باشد؟ شما گفته بودید دولت کارت اعتباری ۳۰۰ هزارتومانی به مردم بدهد که ضمانت اجرای این کار را اعلام بفرمایید.
وی افزود: کجای انقلاب و انقلابی گری به ما مجوز داده به یک وزیر ضعیف رأی اعتماد بدهیم تا فلانی از ما کدورت به دل نگیرد؟  وی افزود: فردا روز آزمون رأی اعتماد دولت نیست. آزمون و امتحان ملت به خانه خودش است. با تشکر از آقای رئیسی که در برخی وزارتخانه‌ها افراد باسابقه قوی معرفی کردند، انتظار این است که در حوزه وزرای اقتصادی تصمیم‌گیری با دقت و وسواس بیشتری توسط مجلس انجام شود.
ارکانی گفت: هیچ‌وقت و در هیچ نظام نمره دهی به داوطلب فاقد شرایط و کم‌توان نمره قبولی نمی‌دهند. البته همه عزیزانی که در معرض رأی اعتماد مجلس قرارگرفته‌اند چه رأی بگیرند و چه نگیرند ماجور هستند.
موافقان چه گفتند؟
بهروزی فر: وزیر پیشنهادی صمت برای مبارزه با فساد به رأی قاطع نمایندگان نیاز دارد
یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن موافقت با وزیر پیشنهادی صمت تأکید کرد: لازمه مبارزه وی با فساد رأی قاطع نمایندگان می‌باشد. خلیل بهروزی فر، نماینده مردم فومن در مجلس در جلسه علنی دیروز به‌عنوان موافق وزیر پیشنهادی صمت گفت: نکاتی که آقای مطهری به‌عنوان مخالف اشاره کردند دغدغه‌های ایشان در شرایط موجود است، مشکلاتی که در حوزه‌های مختلف اشتغال، معیشت و اقتصاد در دولت یازدهم و دوازدهم ایجاد شد مورداشاره قرارگرفته شد که انتظار دارند این مباحث توسط آقای فاطمی امین با برنامه‌ریزی درستی که انجام دادند حل‌وفصل شود.
موسوی: فاطمی برای وزارتخانه صمت بهترین است
یک عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس به‌عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به آیه ۲۶ سوره قصص استناد کرد و گفت: دختران حضرت شعیب به پدرشان گفتند که موسی (ع) را به کار بگیر چراکه قوی و امین است. اگر می‌گفتند«فانه فاطی الامین» کار ما امروز تمام‌شده بود. کاظم موسوی در جلسه علنی نوبت صبح سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی به‌عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صمت، عریض و طویل است. دکتر فاطمی امین برای این وزارتخانه بهترین است. دکتر فاطمی امین، جوان انقلابی و تحول‌گراست. ایشان در زمینه افزایش توان رقابت‌پذیری صنعت ملی بر اساس لغو امتیازات خاص و انحصارات غیرضرور برنامه‌های خوبی دارند.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: آقای فاطمی امین فردی توانمند، ایده پرداز و دارای روحیه تحول‌گرایی و مهارت‌های ادراکی می‌باشد.
 فاطمی امین وعده داد؛ بازگشت سیمان به قیمت قبل
سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صمت در جلسه علنی دیروز مجلس به دفاع از برنامه‌هایش پرداخت و وعده داد طی ۳ تا ۴ سال صنعت خودرو را به افتخاری ملی بدل کند و دست دولت را از بنگاه‌داری در این بخش از صنعت کوتاه نماید. 
وی گفت: ایران در سال ۱۴۰۴ باید چنین ویژگی‌هایی داشته باشد، دست‌یافته به جایگاه اول علمی، اقتصادی و فرهنگی در سطح منطقه آسیای جنوب غربی، با تأکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقاء نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل.
وی ادامه داد: ما برای تحقق این چشم‌انداز وظیفه سنگینی داریم، باید عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم و یا با تمرکز بر تحقق تمدن نوین اسلامی ملت ایران را به عرش برسانیم که تنها راه و مؤثرترین راه تعالی مردم ایران تحقق تمدن نوین اسلامی می‌باشد.
فاطمی امین بابیان اینکه بخش‌ها و وظایف وزارت صمت بسیار گسترده است، عنوان کرد: ۹ موضوع دغدغه همه ماست، تنظیم بازار؛ شاهد آشفتگی‌های زیادی در بازار هستیم، چرا این‌گونه است؟ دولت کجا است؟ اگر دولت قوت داشته باشد نباید به ادامه این وضع اجازه دهد، تورم؛ این موضوع بیماری مزمن اقتصاد ما می‌باشد که درمان آن ۳ سال زمان می‌خواهد و در دولت سیزدهم به رفع آن تأکیدداریم، نقدینگی، تولید و نرخ ارز در این حوزه اهمیت فراوانی دارد، باید برای کاهش و رفع تورم به این سه حوزه توجه کنیم.
وی افزود: متأسفانه سامانه جامع تجارت عملیاتی نشد، تا پایان سال این سامانه را عملیاتی می‌کنیم تا در کنترل بازار، جلوگیری از قاچاق و پیشگیری از مفاسد مؤثر عمل کند، و اما دغدغه دیگر تولید؛ ما مطالبات رهبری را در این حوزه محقق می‌کنیم و به تأمین مواد اولیه و رفع موانع  تا پایان سال تأکیدداریم.
وزیر پیشنهادی صمت گفت: با اجرایی کردن سامانه جامع تجارت و با تمرکز بر تولید و تعادل بخشی بازار ارز می‌توانیم به‌زودی با کنترل بازار، قیمت سیمان را به قبل زمان قطعی‌های برق بازگردانیم که البته همکاری ویژه مجلس را هم‌ می‌طلبد، ساختن ایران کار مشترک همه ما است، همه شما در حوزه انتخابیه خود شاهد تعطیلی واحد تولیدی هستید، دولت نباید بنگاه‌داری کند ولی موظف است بازار سازی کند که  اگر اینجانب رأی اعتماد اخذ کنم خود را شریک تمامی واحدهای تولیدی فرض می‌کنم نه رقیب، اگر بخش خصوصی موفق باشد دولت نیز موفق است، تأکید ما بر حمایت از بخش خصوصی می‌باشد.
وی بابیان اینکه هر سه ماه گزارش کار به مجلس ارائه خواهیم کرد، گفت: باید بازارهای خارجی و داخلی را از طریق تجمیع تقاضا و هم‌افزایی بین بنگاه‌ها موردتوجه قرار داده و فضای کسب‌وکار را بهبود ببخشیم، یکی از پروژه‌ها که تا پایان سال عملیاتی می‌شود سامانه مجوزها می‌باشد که تصمیم‌های خلق‌الساعه را رفع و امضاهای طلایی را از بین خواهد برد، سال آینده شاهد بسته‌های سرمایه‌گذاری نیز خواهیم بود.
فاطمی امین بیان کرد: ۸۰ درصد مشکلات کسب‌وکار مربوط به حوزه‌های بیمه تأمین اجتماعی، مالیات و تأمین مالی می‌باشد و ما خود را موظف می‌دانیم این‌ها را پیگیری کنیم، از ما فرافکنی نخواهید دید و کارها را به قسمت‌های دیگر منتقل نخواهم کرد، قول می‌دهم تحریم‌های داخلی را رفع و تحریم‌های خارجی را خنثی سازم، در سال ۸۵ در ستاد تبصره ۱۳ حضور داشتم، در سال ۸۶ ، کنگره آمریکا طرحی برای تحریم بنزین در نظر داشت که با سهمیه‌بندی بنزین در این ستاد موضوع تحریم بنزین ما خنثی شد.وی با اشاره به منویات رهبری در خصوص تقویت تولید داخلی، مبارزه با قاچاق، واردات بی‌رویه و مبارزه باکسانی که جیب خود را با واردات بی‌رویه پر می‌کنند، گفت که برای اجرایی شدن این مباحث تلاش خواهد کرد و  آن‌ها را موردتوجه جدی خود قرار خواهد داد.وزیر پیشنهادی صمت اضافه کرد: و اما صادرات؛ این حوزه همیشه مهم است و امروز مهم‌تر، و دلیل این اهمیت سه موضوع است، باید ۳ یا ۴ میلیارد دلار بیشتر به بازار ارز تزریق شود تا در تعادل قرار بگیریم، برنامه ما در این خصوص با اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن مورد مشورت قرارگرفته است و پس از اخذ رأی سریعا اقدام خواهیم کرد، 
۵ میلیارد دلار در صادرات هدف‌گذاری شده تا موجب تعادل بازار ارز و کاهش تورم موجب بازیابی تولید داخلی ما شود.
فاطمی امین ادامه داد: توان بازدارندگی دفاعی ما تاکنون برایمان تولید قدرت کرده است. ما باید در بخش اقتصاد در زمین جهانی تولید قدرت کنیم. اگر روابط اقتصادی ما با سایر کشورها تقویت شود، پیشران قدرت سیاسی و فرهنگی کشور خواهد بود. اقتصاد ایران باید بزرگ‌تر از مرزهایش باشد. بنده سالیانی روی صادرات تمرکز داشتم.
 ۵ میلیارد دلاری در برنامه آمده است با همین شرایط فعلی ممکن است. فرض ما این است تحریم‌ها برداشته نمی‌شود، البته برداشته شدن تحریم‌ها گشایش‌هایی را حاصل خواهد کرد اما ما با در نظر گرفتن تحریم‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در مورد معادن کشور گفت: معدن می‌تواند جای نفت را بگیرد. ما در اکثر نقاط کشور، معدن داریم. این یعنی اگر معادن را توسعه دهیم، توسعه متوازن خواهیم داشت. چرا ۵ هزار معدن ما باید تعطیل باشد؟ اگر نگران خام فروشی هستیم باید روی فرآوری تمرکز کنیم.  وی در خصوص برنامه‌هایش در زمینه خودرو اظهار کرد: خودرو دغدغه همه ماست. برای این حوزه یک برنامه ۶ ماهه و یک برنامه ۲ ساله ارائه کردیم. با اجرای برنامه ۲ ساله ، ۳ یا ۴ ساله دیگر صنعت خودروی ما، افتخار ملی خواهد بود. مشکل ما در حوزه خودرو فنی نیست. مشکلات ما مشخص است: عدم رقابتی بودن این صنعت، تولید کم و ساختارهای مدیریتی. میزان خودروی تولید ما کم است و اقتصادی نیست. از طرف دیگر دولت نباید بنگاه‌دار این حوزه باشد. من اگر وزیر شوم، مایل نیستم مدیرعاملان شرکت‌های خودروسازی را تعیین کنم بلکه در یک دوره گذار این‌ها را به سهام‌داران واگذار خواهیم کرد.وزیر پیشنهادی صمت گفت: امسال سبد مصرف سوخت خودروهای تولیدی را به کمتر از ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهیم رساند. ان‌شاءالله در سال ۱۴۰۴  در قله‌ای از صنعت خودرو خواهیم بود. مشکل بیکاری و اشتغال ما مربوط به بیکاری دانشگاهیان است. ما باکارهای تولیدی، تجاری و معدنی نمی‌توانیم برای فارغ‌التحصیلان شغل ایجاد کنیم. ما باید به سمت پیشران‌های اقتصادی و صنایع الکتریکی و الکترونیکی برویم.فاطمی امین افزود: همه نمایندگان مجلس روی این موضوع اعتراض دارند. چرا باید ۱۱ میلیون حاشیه شهر داشته باشیم؟ یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بنده توسعه متوازن است.وزیر پیشنهادی صمت همچنین هماهنگی با شهرداری‌ها را وعده داد و گفت: اقداماتی در کاهش مصرف سوخت و بهتر شدن کیفیت سوخت برای کاهش آلودگی هوای شهرها خواهیم داشت. درعین‌حال برای تأسیس تاکسی‌ها و اتوبوس‌های برقی با شهرداری هماهنگ خواهیم بود.
 بررسی صلاحیت زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم
در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، نوبت به بررسی صلاحیت محمدعلی زلفی گل، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری رسید. عدم تجربه کافی مهم‌ترین گزاره مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم بود.
 مخالفان چه گفتند؟
ویس کرمی: نگاه زلفی گل تک‌بعدی است
مهرداد ویس کرمی، نماینده مردم خرم‌آباد در مخالفت با زلفی گل گفت: سوابق علمی آقای زلفی‌گل قابل‌تقدیر و ایشان از مفاخر علمی رشته شیمی هستند اما به نظر اینجانب تک‌بعدی بودن ایشان مانع از نگاه جامع به همه رشته‌های دانشگاهی و رشته‌های نوین و میان‌رشته‌ای است. این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد:راهبری آموزش عالی را کسی می‌تواند انجام دهد که در موارد علوم مختلف و تحول دانشگاه‌ها صاحب‌نظر و صاحب سبک باشد و با تشکیل چند جلسه بسیج اساتید و همایش‌های صوری این مهم محقق نمی‌شود. ریز و دقیق شدن آقای زلفی‌گل در رشته شیمی باعث شده حتی در برنامه‌نویسی هم به برخی از مسائل توجه کامل نداشته باشند.
ویس کرمی ادامه داد: فقدان برنامه در مورد ایجاد تعامل جدی و محصول‌محور در میان علوم مرتبط حوزوی و دانشگاهی، از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه می‌شد. مشکل بانک و بیمه اسلامی را چه کسی باید برطرف کند؟ عدم برنامه عزیمت از تقلید ترجمه‌محوری در دانشگاه‌ها و حرکت به‌سوی تولید علم و تبدیل کشور به پایگاه علمی منطقه، جهان اسلام و کل دنیا، عدم برنامه برای ساماندهی مربیان حق‌التدریس آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی وزارت علوم و توجه خاص به قشر کارمند در این وزارتخانه از دیگر مسائلی است که در برنامه وزیر پیشنهادی وجود ندارد.
**سیدعلی ایزدی: زلفی گل اعتقادی به شعارهای انقلاب ندارد
سیدعلی یزدی خواه، نماینده مردم تهران در جلسه علنی نوبت صبح سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی به‌عنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: در مورد وزارت علوم به شخصیت آقای زلفی گل احترام می‌گذاریم، ولی محدوده عمل و تجربه ایشان دانشگاه همدان بوده  و با ۴، ۵ هزار دانشجو. حال می‌خواهند میلیون‌ها دانشجو و صدها واحد دانشگاهی را مدیریت کنند. همچنین با شوراهای مربوط به این حوزه چگونه می‌خواهند مواجه شوند؟ بدون اینکه تجربه قبلی در این حوزه را داشته باشند. همچنین در برنامه ایشان افق و دکترینی در خصوص مواجهه با آموزش عالی ندیدم.
وی تأکید کرد: وزیر پیشنهادی اعتقادی به شعارهای انقلاب ندارند. یکی از ابزارهای مدیریت شرح صدر است و کمتر از این موضوع برخوردارند. هر موقع صحبت از فتنه می‌شود زود عصبانی می‌شوند. در این موضوع خواستار موضع شفاف ایشان هستیم.یزدی خواه خاطرنشان کرد: ایشان پژوهشگر ارزشمند و دانشمند قابل‌احترامی است ولی این کفایت نمی‌کند اگر بحرانی مثل کوی دانشگاه ایجاد شود آیا مرد میدان هستند که مدیریت کنند و یا موضوعی مثل فتنه ۸۸ را مدیریت کنند؟
ما وزیری قاطع و متفکر می‌خواهیم که اهل تحول باشد. رشد علمی کشور در این ۸ سال به قهقرا رفت.نماینده مردم تهران در پایان گفت: من خواهشم این است با توجه به این‌که این وزارتخانه  کلیدی است در مورد آن مماشات نکنیم.
 موافقان چه گفتند؟
خدابخشی: وزیر پیشنهادی علوم فردی انقلابی و با بصیرت است
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: وزیر پیشنهادی علوم فردی صادق، توانمند و جهادی باروحیه انقلابی است.
 محمد خدابخشی در جریان جلسه علنی دیروز مجلس، به‌عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، بیان کرد: خداوند در قرآن کریم تأکید کرده که باید امانت را به اهلش بسپاریم. وزارت نیز یک امانت مهم به شمار می‌رود. یک وزیر باید فردی صادق، باپشتکار، امانت‌دار و باروحیه جهادی باشد. وزیر پیشنهادی علوم نیز هم دارای روحیه جهادی و هم دارای توانایی جسمی و ذهنی کافی است.
وی در ادامه تأکید کرد: برنامه پیشنهادی ایشان نیز بحث آموزش موردتوجه قرارگرفته است، تربیت نیروی انسانی متخصص، ایجاد روحیه و انگیزه علمی در دانشجویان، توسعه علمی فناوری‌های نوین و حل مسائل کشور با استفاده از ظرفیت علم و فناوری و توجه به مسئله اشتغال از محورهای برنامه ایشان است. ایشان فردی انقلابی و با بصیرت بوده و کارنامه موفقی در دوران فتنه ۸۸ دارد.
 درخشان: زبانم از سخن گفتن درباره ویژگی‌های وزیر پیشنهادی علوم قاصر است
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای ضمن موافقت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: زبانم از سخن گفتن درباره چنین اندیشمندی قاصر است. عبدالناصر درخشان، نماینده مردم ایرانشهر در مجلس در جلسه علنی دیروز سه‌شنبه، به‌عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: امروز ما در برهه‌ای حساس برای تصمیم‌گیری قرار داریم، در تصمیم‌گیری‌ها و موضع‌گیری‌ها دچار احساسات نشویم و با عقلانیت تصمیم‌گیری کنیم.وی عنوان کرد: وزیر پیشنهادی علوم شخصی است باتجربه و صاحب‌نام، وی با داشتن روح تحول‌گرا، دارای شخصیتی معتبر در جایگاه‌های علمی جهانی می‌باشد و جامعه دانشگاهی مفهوم علم را به‌خوبی درک کرده و می‌شناسد، امروز مجلس انقلابی با حمایت از اندیشمندی فرهیخته این پیام را به جامعه دانشگاهی مخابره می‌کند که نگاه مجلس به اقتدار ملی کشور می‌باشد.
 زلفی گل: مشی و منش شهید چمران و شهید سلیمانی الگوی مدیریتی بنده است
پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات، فناوری و نوآوری در نوبت عصر بررسی صلاحیت وزرا پشت تریبون رفت تا از برنامه‌های خود دفاع کند. محمدعلی زلفی گل تأکید کرد: بنده تلاش خواهم کرد تا نظام سنجش و انگیزشی لازم را برای ترغیب دانشمندان به‌منظور توجه به پژوهش‌های مبتنی بر نیازهای جامعه ایجاد کنم.زلفی گل ضمن تشریح برنامه‌های خود جهت تصدی وزارت علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: در جمهوری اسلامی هر مدیر و مسئولی در هر رده و سطحی باشد چنانچه در راستای اهداف شهدا و امام شهدا حرکت نکند یقینا عاقبت‌به‌خیر نمی‌شود.وی در ادامه گفت: به‌عنوان سرباز علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی الگوی خودم را شهید چمران، شهید سلیمانی و شهدای هسته‌ای کشور می‌دانم چراکه این عزیزان عاقبت‌به‌خیر شدند. چون مسیر آن‌ها در راستای اهداف نظام بود. این بزرگان مردمی بودند همه را خودی می‌پنداشتند مردم را از هر قشری با هر فرهنگ و زبانی دوست داشتند و خادم مردم بودند در مراسم تشییع سردار سلیمانی بیش از ۳۰ میلیون نفر حضور یافتند و دلیل این حضور پررنگ این بود که ایشان همه مردم را دوست داشتند و خادم همه بودند نهایت تلاشم را می‌کنم تا مشی و منش شهید چمران و سردار سلیمانی را الگوی خودم در هر مسئولیتی قرار دهم. وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: اولین حکم مدیریتی که دریافت کردم در سن ۴۲ سالگی برای ریاست دانشگاه بود؛ در دوران فتنه ۸۸ بنده اجازه ندادم به هیچ‌یک از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان آسیبی وارد شود. همه می‌دانند این دانشگاه بین ۱۳ تا ۱۵ هزار جمعیت دانشجویی دارد و یکی از سیاسی‌ترین دانشگاه‌های کشور است. بنده فتنه ۸۸ را به‌گونه‌ای مدیریت کردم که هیچ‌کس آسیبی ندید. فتنه ۸۸ سرآغاز مشکلات خارجی برای ما شد و دشمن نسبت به براندازی نظام به خیال خام خود امیدوار شد. چگونه می‌توانم باکسانی که به کشور آسیب زدند در یک خط باشم؟وی در ادامه تأکید کرد: ادب حکم می‌کند اگر کسی آبروی خود را از طریق نظام کسب می‌کند در مواقع حساس آبروی خود را برای نظام هزینه کند. باکسانی که در بزنگاه‌های نظام و انقلاب سکوت کردند و آبروی خود را به خطر نینداختند نمی‌توانم هم خط باشم. سیاستمداران آمریکا بدانند که دست سردار ما را قطع کردند و کمترین هزینه آن قطع کردن دست آن‌ها از منطقه خواهد بود.
 آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ
نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداختند. بررسی صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار جلسه علنی نوبت بعدازظهر مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
طبق ماده ۲۰۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق درباره هر یک از وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون‌های تخصصی مربوطه قرائت می‌شود.
**موافقت کمیسیون فرهنگی مجلس با وزیر پیشنهادی فرهنگ
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.
مجید نصیرایی در جلسه علنی دیروز گزارش کمیسیون فرهنگی درباره محمدمهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد. بر اساس گزارش کمیسیون فرهنگی، ۵۶ درصد برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با اسناد بالادستی منطبق و
 ۳۳ درصد موارد همسو بوده است. مورد مغایر نیز یافت نشده است.
 مخالفان چه گفتند؟
خانی: سوابق وزیر پیشنهادی فرهنگ ارتباط چندانی با بدنه این وزارتخانه ندارد
یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: سوابق وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتباط چندانی با بدنه این وزارتخانه ندارد.علی‌اصغر خانی، نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر سه‌شنبه مجلس به‌عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چتر گسترده‌ای از وظایف بر سر هنرمندان، اصحاب رسانه، اهالی سینما و تئاتر و … را در دل خود جای می‌دهد، اگر به اهداف و وظایف این حوزه نگاه کنیم شاهد هستیم که این حوزه نیازمند چه افرادی است، آقای اسماعیلی دانش‌آموخته علوم سیاسی است، سوابق ایشان ارتباط چندانی با بدنه این وزارتخانه ندارد.وی افزود: آقای اسماعیلی با کدام‌ پشتوانه قادر به تعامل با نویسندگان، موسیقیدانان، کانون‌های فرهنگی و هنری و فعالین حوزه هنری هستند؟ یکی از عمده مسائل وزارتخانه مربوط به مباحث نظارتی و حمایتی است، ایشان قرار است مجوز نشریات و اکران فیلم‌ها را صادر کنند، در برنامه‌های ایشان سهم سینمای خانگی کجاست؟ با کدام رویکرد قادر به بازگشت اعتماد به رسانه‌های داخلی هستند؟خانی گفت: اکثر ادارات این وزارتخانه بدیهی‌ترین امور را نمی‌توانند اجرا کنند، خارج کردن این وزارتخانه از حالت انفعال نیازمند فردی است که در این زمینه توانمند باشد، جریان سازی  فرهنگی و بیان آرمان‌های انقلاب اسلامی ازجمله مهم‌ترین وظایف این وزارتخانه است که با توجه به سوابق ایشان اجرایی شدن آن‌ها بعید به نظر می‌رسد.نماینده مردم شاهرود عنوان کرد: وضعیت برخی هنرمندان، خبرنگاران، تولیدکنندگان آثار هنری و سایر افراد این حوزه جای تأمل و برنامه‌ریزی دارد، با شیوع کرونا وضعیت معیشتی این قشر شرایط نامطلوبی پیداکرده است، برای حل این موضوع به کدامین تجربه متوسل می‌شوید؟
خانی بابیان اینکه وظایف تلفیقی این حوزه، تجربه و دانش مرتبط می‌طلبد که متأسفانه این موضوع در وزیر پیشنهادی دیده نمی‌شود، اضافه کرد: همکاران با چشم بازتر به این وزارتخانه و امور محوله آن عنایت کنید، گستردگی و مأموریت‌های وزارت ارشاد فردی باسابقه مدیر و مدبر، توانمند، جهادی و علمی را می‌طلبد که دارای رشته تحصیلی مرتبط باشد. 
 یزدی‌خواه: اسماعیلی چند پرونده مفتوح در دادسرای ویژه کارکنان دولت دارد
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی بابیان این‌که وزیر پیشنهادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرونده مفتوح در دادسرای ویژه کارکنان دولت دارد گفت که اهالی فرهنگ و رسانه نسبت به حضور اسماعیلی در وزارت فرهنگ گارد گرفته‌اند که باید دلیل آن را بدانیم.
سید علی یزدی‌خواه به‌عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: مخالفت بنده با آقای اسماعیلی مربوط به مسائل فردی و شخصی نیست .یزدی‌خواه اضافه کرد: آقای اسماعیلی معاون سیاسی – امنیتی استانداری اصفهان بود که بودجه خارج از شمول بنا بر گفته برخی تا چند صد میلیون تومان در اختیارش وجود داشت بااین‌حال در آن زمان انضباط مالی در استانداری اصفهان مشاهده نمی‌شد شاید او در بین معاونان و استانداران یکی از مدیرانی بود که بیشترین اعمال ماده ۹۱ را داشت.وی ادامه داد: میزان بودجه استانداری اصفهان محدود بوده حال که قرار است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با دارای ۸۵ درصد بودجه خارج از شمول در اختیار بگیرد تکلیف چه می‌شود؟ چون هیچ ترتیبات قانونی هم وجود ندارد. او می‌تواند با یک یادداشت مبلغی را به نهاد فرهنگی و موسسه‌ای در قالب کمک بدهد و نمی‌توان بر آن‌هم نظارت کرد. در زمان حضور ایشان در استانداری چند پرونده باز شد که در بسیاری از موارد پرونده آقای اسماعیلی مخدومه و او تبرئه شد جز یکی دو پرونده که در دادسرای ویژه کارکنان دولت مفتوح است اما همه این‌ها نشان می‌دهد که انضباط مالی در زمان حضور ایشان در استانداری حاکم نبوده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون ایشان برای وزارتخانه‌ای معرفی‌شده که ۲۵۰۰ میلیارد تومان بودجه وزارت فرهنگ است
 و ۸۵ درصد آن خارج از شمول می‌باشد. ایشان چه‌طور می‌خواهند نسبت به این بودجه رفتار کنند و ما چه طور می‌خواهیم بر آن نظارت کنیم؟
وی اضافه کرد: با معرفی اسماعیلی در وزارت ارشاد مجامع صنفی، اهالی فرهنگ و هنر علیه او موضع‌گیری کردند که ناظر به صحبت‌های آقای اسماعیلی است که مبنی بر این‌که با حضورش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خانه موسیقی و سینما را جمع کرده و محدود می‌کند. اهالی سینما و هنر که همه ضدانقلاب نیستند؛ خیلی از آن‌ها متعهد هستند پس چرا همه گارد گرفته‌اند؟ این شامل کانون‌های قرآنی، مجامع مربوط به شعرا و نویسندگان نیز می‌شود.
 موافقان چه گفتند؟
شریعتی: وزیر پیشنهادی فرهنگ چهره‌ای محبوب در میان جوانان انقلابی دارد
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس تأکید کرد: ما به دنبال برنامه‌ریزی جهت تقویت فرهنگ اصیل اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم که وزیر پیشنهادی این امر را در برنامه‌های خود دیده است. عفت شریعتی به‌عنوان موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: کشور ما کشوری عظیم و باعظمت بوده و انقلاب ما انقلابی بی‌نظیر در جهان بشریت است. انقلاب ما انقلابی فرهنگی است. در برنامه گام دوم انقلاب اسلامی به فرمایش مقام عظمای ولایت توسعه تمدن نوین جهان اسلامی نیازمند برنامه‌های عظیم فرهنگی است، ما باید فرهنگ اسلامی را در جهان اسلام گسترش دهیم.وی در ادامه اظهار کرد: وزارت فرهنگ نقش تعیین‌کننده‌ای در تمدن نوین جهان اسلام خواهد داشت. ما بافرهنگ راستین اسلامی همه موانع را پشت سر گذاشتیم و با خون شهیدان گران‌قدر و فرمایشات گهربار امام راحل و مقام معظم رهبری سرمایه گران‌سنگ فرهنگ اسلامی را حفظ کردیم و اکنون باید به سمت تکامل این فرهنگ حرکت کنیم.نماینده مردم زرند در مجلس گفت: ما افتخار می‌کنیم که در مجلس انقلابی خدمتگزار هستیم، امروز می‌خواهیم برنامه‌ریزی کنیم تا فرهنگ اصیل اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد تقویت شود.شریعتی ادامه داد: در فرصت کوتاه نمی‌توان حق مطلب را در خصوص شخصیت، منش و روش‌های مدیریتی وزیر پیشنهادی فرهنگ ادا کرد، اما در بحث شخصیت علمی و مدیریتی ایشان به‌اختصار به نکاتی اشاره می‌کنم؛ تعیین‌ تکلیف وضعیت مدیریت فرهنگی کشور و تعدد مراکز تصمیم‌گیری در این حوزه مهم‌ترین محورهایی است که دکتر اسماعیلی به‌درستی به آن پرداخته است. همچنین ارتقای جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مقام تصمیم‌گیری از دیگر برنامه‌های ایشان است.
وی در ادامه گفت ایشان چهره محبوبی در بین جوانان انقلابی دارد و شخصیت ایشان در میان  اساتید دانشگاهی قابل‌احترام است، همچنین چهره خوش‌نامی در میان رسانه‌های مکتوب و تصویری کشور دارد و بیش از ۳۰ رسانه کشور، جلسه ۴ ساعته صمیمانه با ایشان برگزار کردند. ارتباط گسترده ایشان با علما و نمایندگان مقام معظم رهبری در استان‌ها و طلاب جوان از دیگر نقاط مثبت ایشان است. اقتصاد فرهنگی که اهمیت قابل‌توجهی دارد در برنامه‌های ایشان دیده‌شده، خودکفایی در تهیه ابزار و لوازم فرهنگی از مواردی است که به آن توجه دارد.شریعتی در پایان بیان کرد: ما در مسائل فرهنگی باید به سه‌نقطه مهم توجه کنیم؛ اول اینکه مسائل فرهنگی و امور فرهنگی باید موردتوجه وزیر منتخب بوده و در جهت تقویت معنوی و معرفتی جامعه حرکت کند. مسئولان فرهنگی ما باید با مردم در ارتباط باشند. 
 تقوی: وزیر فرهنگ به مشارکت‌پذیری در امر فرهنگ اعتقاد دارد
 حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدرضا تقوی، نماینده مردم تهران‌ نیز در موافقت با تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط اسماعیلی گفت: فرهنگ را به دو بخش کلاسیک و عمومی تقسیم می‌کنند که آقای اسماعیلی وزیر پیشنهادی برای مدیریت فرهنگ عمومی کشور معرفی‌شده‌اند که آن فرهنگ مجموعه آموزش‌وپرورش، وزارت علوم و حوزه‌های علمیه است.وی گفت: عرصه مدیریت آقای اسماعیلی عرصه عمومی است و وسعتی به‌اندازه وسعت رسانه‌ها، هنرهای تصویری، کتاب و… است و ایشان به مشارکت‌پذیری در امر فرهنگ کاملا اعتقاد دارد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.