صدای پای امید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 48328
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۶:۵۶ |
اظهارات ابراهیم رئیسی در اولین روز ریاست‌جمهوری بررسی شد

صدای پای امید

مردم‌سالاری دینی یک‌بار دیگر به کمک مردم و کشور آمد تا تغییر اساسی در روندها و فرآیندها شکل گیرد. گوهر ناب مردم‌سالاری دینی در ایران که در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها از زبان سخنرانان مراسم تکرار شد، نشان داد که مردم می‌توانند برای آینده‌ای بهتر انتخاب کنند و بر آن نظارت داشته باشند. 
صدای پای امید

مصطفی هدایی
مردم‌سالاری دینی یک‌بار دیگر به کمک مردم و کشور آمد تا تغییر اساسی در روندها و فرآیندها شکل گیرد. گوهر ناب مردم‌سالاری دینی در ایران که در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها از زبان سخنرانان مراسم تکرار شد، نشان داد که مردم می‌توانند برای آینده‌ای بهتر انتخاب کنند و بر آن نظارت داشته باشند. 
حجت‌الاسلام رئیسی سخنانی را در قامت رئیس‌جمهور بیان کرد که در آن‌ها نکات بسیاری از پذیرش واقعیت مشکلات و چالش‌ها و همچنین راه‌حل‌ها و راهکارهای کارشناسی شده، وجود داشت. 
در بخشی از حکم تنفیذ ابراهیم رئیسی به کار‌ویژه اصلی قوه مجریه یعنی خدمت به مردم و اهمیت آن در دوره کنونی اشاره شده است: «امروز میهن عزیزمان، تشنه‌ خدمت و آماده‌ حرکت جهشی در همه‌ عرصه‌ها و نیازمند مدیریتی باکفایت و جهادی و دانا و شجاع است که بتواند توانمندی‌های آشکار و نهفته‌ ملت، به‌ویژه جوانان را که بسیار فراتر از مشکلات است، بسیج کرده و به میدان کار و تلاش سازنده آورد؛ موانع را از سر راه تولید بردارد؛ سیاست تقویت پول ملی را بجد دنبال کند و قشرهای متوسط و پایین جامعه را که سنگینی مشکلات اقتصادی بر دوش آن‌هاست، توانمند سازد؛ مدیریتی که با مشی فرهنگی خردمندانه، مسیر اعتلای مادی و معنوی ملت ایران را هموار کرده، حرکت کشور به سمت جایگاه شایسته‌اش را شتاب بخشد.»
  تأکید بر مردمی بودن دولت جدید
شعار دولت جدید، دولت مردمی است و همین نکته در بیانات رهبر انقلاب به‌عنوان توصیه به رئیس‌جمهور جدید گوشزد شد: «توصیه‌ام به رئیس‌جمهور محترم این است که در شعارهایشان مردمی بودن و از مردم شنیدن تکرار شده بود. این را از دست ندهید و دولت مردمی که شعار ایشان بود در معنای واقعی کلمه محقق کنند. مردم یعنی همه مردم و بدون امتیازات طبقاتی.»سید ابراهیم رئیسی نیز در سخنان خود به پیام مهم ۲۸ خرداد از سوی مردم اشاره کرد و گفت:
 « تحول‌خواهی و عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد و فقر و تبعیض پیام‌های مهم این روز بود. پیام مردم در ۲۸خرداد اجرای سیاست‌های اعلامی نظام مقدس جمهوری اسلامی و توجه به ارزش‌های والای انقلاب و پاسداری از خون مطهر شهیدان و وصایای ارزشمند آنان بود. ضرورت حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جامعه بود، این‌ها پیام‌هایی بود که مردم با رأی خودشان دادند و از دولت برخاسته از مردم خواستند تا عدالت را تحقق ببخشد و به مبارزه و روابط ناسالم اداری و رانت‌خواری‌ها و روابط ضدارزش پایان ببخشد و این پیام و خواسته مردم بود.»
  تغییر وضع موجود
یکی از مهم‌ترین بخش‌های سخنرانی رئیس‌‌جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران، تأکید ویژه وی بر مسئله تغییر در وضع موجود و تحول در سایر امور مربوط به قوه مجریه بود. این امر نشان می‌دهد که رئیسی به‌خوبی شرایط عمومی جامعه را سنجیده و از موج نارضایتی‌ها و مشکلاتی که مردم با آن دست‌به‌گریبان هستند، آگاه است. تغییری که می‌بایست خود را در کوتاه‌مدت کاملا نشان دهد و برهمین اساس، رئیسی از وجود برنامه تحولی فوری در دوره کوتاه‌مدت سخن گفت که به‌زودی تشریح خواهد شد: «پیام مردم تغییر وضع موجود بود و وضعیتی که ازنظر اقتصادی و تورم بیش از ۴۴درصد و رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی در این سال‌ها و سه برابر شدن بدهی‌های دولت از سال ۹۴ و مشکلاتی که در زندگی مردم اثر گذاشت و علاج کردن وضعیت کسری بودجه ۴۵۰هزارمیلیاردی که  وضعیت مردم را مناسب نمی‌بینیم.»
البته رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیاناتشان با اشاره به مشکلات اقتصادی و معیشتی و زمان‌بر بودن حل مشکلات بر برنامه‌ریزی و همچنین تلاش برای کوتاهتر شدن زمان حل چالش‌ها، عنوان داشتند: « در مسئله مهم اقتصاد کشور ،باید با برنامه پیش رفت. هر حرکتی که انجام می‌دهید جزئی از برنامه‌ای باشد که از قبل طراحی کرده‌اید. کارهای روزمره و پیش‌بینی‌نشده نمی‌تواند مؤثر باشد. گاهی البته پیش می‌آید، اما به‌طورکلی هر حرکت اقتصادی باید متکی باشد به برنامه کلی که تنظیم شده است. البته حل مشکلات اقتصادی زمان‌بر است. این را مردم عزیز ما می‌دانند و بدانند که مشکلات را یک‌شبه و در مدت کوتاه نمی‌توان حل کرد. این زمان‌بر است و باید همت کرد که این زمان را کوتاه کرد و با کمک خدای متعال و هدایت الهی و دعای مستجاب ولی‌الله الاعظم این امر محقق شود.»
یکی از تفاوت‌های اساسی در ادبیات مسئولان جدید دولتی، تأکید ویژه آن‌ها بر ظرفیت‌های داخلی و به‌کارگیری توان مردمی برای پیشبرد برنامه‌هاست. امری که تا حد زیادی در هشت سال گذشته با ادبیات سیاسی دولتمردان بیگانه بود. از سال ۹۲ به‌یاد داریم که بیشترین تأکیدات رئیس‌جمهور و اعضای کابینه، رفع موانع خارجی با تعامل سازنده با جهان غرب بود که نتیجه آن برجام و مصائب بعداز آن شد. در سخنان رئیس‌جمهور جدید، تنها در بخشی از سخنرانی وی  به موضوع تلاش برای رفع تحریم‌های ظالمانه پرداخته شد و نکته اساسی را در بخش دوم آن عنوان کرد و گفت که سفره مردم را به این موضوع گره نخواهد زد.
ظرفیت‌های موجود در کشور بسیار بالاتر از چالش‌های موجود هستند. این نکته چه در سخنان رئیسی و چه در بیانات رهبر معظم انقلاب بارها تکرار شد و چنین به نظر می‌رسد که اندیشه‌ واحدی در حکمرانی کشور برای استفاده بهینه و فوری از ظرفیت‌ها وجود دارد. 
  توقع مبارزه جدی با فساد
رهبر معظم انقلاب اسلامی، یکی از جلوه‌های اصلی دولت مردمی را مبارزه با فساد در تمامی ارکان دانستند.
مبارزه با فساد موضوعی است که سید ابراهیم رئیسی آن را  در رأس برنامه‌های خود اعلام کرده و در سخنان روز تنفیذ نیز آن را به‌عنوان یکی از پیام‌های مهم مردم در روز ۲۸ خرداد برای ایجاد تغییر در قوه مجریه تفسیر کرد. به نظر می‌رسد در دوره جدید با وجود تفکر جدید در قوه مجریه و همچنین برنامه تحولی در قوه قضائیه، یکی از بهترین دوران‌ها در امر مبارزه با فساد و ریشه‌کن کردن بنیادهای آن را شاهد باشیم و یکی از بدترین دوران‌ها را باید برای مفسدین و رانت‌خواران در نظرگرفت که تمامی راه‌ها برای امر فساد و رانت بسته خواهد شد. عملیاتی شدن همین موضوع می‌تواند امید و اعتماد را بین مردم و دولت به نحو چشمگیری افزایش دهد. 
به‌هرروی، سید ابراهیم رئیسی به‌خوبی به آسیب‌شناسی ارتباط میان دولت و مردم پرداخته و در سخنانش آشکارا به خدشه‌دار شدن این ارتباط در سال‌های گذشته اشاره کرد. اعتمادی که به‌واسطه تأثیر امور اجرایی بر شئون مختلف زندگی مردم از بین رفت و بازسازی آن در دولت مردمی در رأس امور قرارگرفته است. تأکیدات ویژه رهبری در حکم تنفیذ در تمجید از ویژگی‌های ابراهیم رئیسی به‌ویژه تأکید بر خستگی‌ناپذیر بودن وی و همچنین وجود برنامه برای عمل به ارزش‌های اسلام و انقلاب ازجمله عدالت، حل مشکلات اقتصادی و …، می‌تواند دوره تغییر و تحول در ماه‌ها و سال‌های آینده را به‌عنوان نوید به مردم ایران داد.

نویسنده : مصطفی هدایی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.