پنهان‌کاری آمریکا در خصوص بیماری روانی بایدن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 48190
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۶:۱۶ |
در پشت پرده معادلات کاخ سفید چه می‌گذرد؟

پنهان‌کاری آمریکا در خصوص بیماری روانی بایدن

اگرچه بسیاری از سیاستمداران آمریکایی ازجمله روسای جمهور این کشور ، ابتلا به معضلات و اختلالات روانی را صرفا نوعی اتهام زنی از سوی رقبای خود قلمداد می‌کنند، اما گزارش‌های مستندی که از سوی روانپزشکان  و متخصصین اختلالات شناختی و رفتاری در طول سال‌های متعدد در ایالات‌متحده منتشر شده است، نشان‌دهنده صحت بسیاری از این موارد است. 
پنهان‌کاری آمریکا در خصوص بیماری روانی بایدن

گروه بین‌الملل  
   اگرچه بسیاری از سیاستمداران آمریکایی ازجمله روسای جمهور این کشور ، ابتلا به معضلات و اختلالات روانی را صرفا نوعی اتهام زنی از سوی رقبای خود قلمداد می‌کنند، اما گزارش‌های مستندی که از سوی روانپزشکان  و متخصصین اختلالات شناختی و رفتاری در طول سال‌های متعدد در ایالات‌متحده منتشر شده است، نشان‌دهنده صحت بسیاری از این موارد است. 
طی روزهای اخیر سخنان زیادی در خصوص زوال عقلی جوبایدن رئیس‌جمهور فعلی ایالات‌متحده آمریکا شنیده می‌شود. کار به جایی رسیده است که برخی منابع آمریکایی از احتمال کناره‌گیری خودخواسته  از قدرت و جایگزینی کامالا هریس معاون وی تا قبل از سال ۲۰۲۴ خبر می‌دهند. گاف‌های مکرر بایدن و برخی رفتارهای وی، به این اخبار دامن زده است. به‌عنوان‌مثال،  یکی از معروف‌ترین گاف‌های بایدن که با واکنش رقیبش  ترامپ نیز در انتخابات ریاست جمهوری همراه شد، زمانی بود که او به‌اشتباه به جای رقابت برای ریاست ‌جمهوری از رقابت برای سنا گفت. ترامپ با تمسخر بایدن گفته بود او حتی نمی‌داند برای چه مقامی رقابت می‌کند. 
قبلا، در کمپین انتخاباتی دموکرات‌ها نیز بایدن نسبت به ابتلا به برخی اختلالات غیرطبیعی ازجمله عدم تسلط لازم بر رفتارهای خود متهم شده بود. در دسامبر سال ۲۰۱۹ در اوهایو بایدن به یک عضو حزب دموکرات که او را با چند سؤال بی‌ربط گیر انداخته بود به‌شدت توپید و ناسزا گفت و فریاد زد: تو یک انسان دروغ‌ گوی لعنتی هستی. سپس یکی از خبرنگاران، بایدن را به دلیل جوش آوردنش سرزنش کرد و به بایدن گفت: شما اینجا درباره نیاز به نزاکت سیاسی سخن می‌گویید. بایدن در پاسخی خشمگینانه گفت آیا این مؤدبانه نیست کسی را که دروغ می‌گوید دروغ‌گو بنامیم؟
این ماجرا، در سال ۱۹۸۹ نیز تکرار شده بود! در آن زمان، حمله لفظی بایدن به یک رأی‌دهنده در دفتر حزب دموکرات در نیوهمشایر باعث شد که اولین کارزار انتخاباتی وی از جریان عادی خارج شود. وقتی «فرانک فاهی» یک آموزگار دبیرستان از بایدن پرسید که در چه مرکز آموزش حقوقی تحصیل‌ کرده است بایدن که آن زمان سناتور ایالت دلاور بود، مثل کوره داغ شد.
او با خشم پاسخ داد: به گمانم من دارای ضریب هوشی بالاتری نسبت به تو هستم. بایدن در مورد سابقه علمی درخشانی صبحت کرد که خبرنگاران بعداً متوجه شدند عمدتاً خیال‌بافی بوده است. همین مسئله سبب شد تا بایدن کارزار انتخاباتی خود را رها کند تا در مقابل انتقادات بیشتر خبرنگاران و افکار عمومی  قرار نگیرد. 
  سخنان جنجالی یک روانپزشک نروژی
ماجرای معضلات رفتاری و روان‌شناختی بایدن از زمانی جدی‌تر شده است که یک روانپزشک نروژی اعلام کرده با تحلیل رفتار و گفتار علنی جو بایدن نشانه‌های بارزی از ضعف‌های شناختی و افول سلامت روانی در او یافته که ممکن است علامت ابتلای او به بیماری زوال عقل باشند. «فرد هگن» روانپزشک معروف  نروژی تأکید کرده است که  در بدترین سناریو این ریسک وجود دارد که جو بایدن به حدی دچار زوال عقل شود که نتواند حتی جملات را به شکلی معنادار و یا به صورت کامل ادا کند و یا حتی نتواند فعالیت‌های مربوط به زندگی روزمره خود را انجام دهد.
هگن در مطلبی نوشت بایدن در کارزار تبلیغاتی‌اش علائمی جزئی از «فراموشی، بدرفتاری، سردرگمی، گاف دادن و رفتار تهاجمی» را نشان داد درحالی‌که اخیرا این علائم وی با سرعتی چشمگیر در حال بدتر شدن هستند.هگن در این مطلبش به این موضوع اشاره کرد که تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا ضعف‌های بایدن را در مقابل رسانه‌ها و انظار عمومی پنهان کنند. هنگامی‌که او در مقابل انظار عمومی ظاهر می‌شود سخنرانی‌اش نهایتا ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد. همچنین او برای ایراد سخنرانی یا از طریق هدفون دستورالعمل دریافت می‌کند و یا متن سخنرانی را از روی صفحه تله پرامپتر (اتوکیو) می‌خواند. همچنین هیچ‌کسی خارج از لیست از قبل اعلام‌شده از مطبوعات نیز اجازه سؤال کردن از او را ندارد.به گفته این روانپزشک،‌ بایدن چند بار در حین مناظره با ضعف در تمرکز، تنزل حافظه و متوقف شدن ناگهانی افکارش مواجه شده است.
تردید ده‌ها ژنرال آمریکایی در خصوص سلامت روانی بایدن 
چندی پیش روزنامه انگلیسی «دیلی میل» گزارش کرد، گروهی متشکل از ۱۲۰ افسر نظامی بازنشسته آمریکا با ارسال نامه‌ای به بایدن، ضمن ابراز تردید درباره سلامت روان وی نوشتند که انتخاب وی به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا مشروع نبوده است.
این ژنرال‌ها و دریاداران سابق آمریکایی با ابراز تردید درباره توانایی ذهنی بایدن تصریح کردند: «وضعیت ذهنی و جسمی رئیس‌جمهور قابل‌چشم‌پوشی نیست. وی باید بتواند به سرعت هرروز و شب تصمیمات امنیت ملی دقیقی که شامل تهدیدات در هرکجایی می‌شود، اتخاذ کند».
هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ و سناتور سابق ایالت نیویورک، یکی دیگر از کسانی است که بحث سلامت روانی وی به صورت جدی در آوردگاه انتخاباتی مطرح شد و کماکان نیز از سوی برخی محافل سیاسی در آمریکا مطرح است! ترامپ نیز در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ از غش کردن کلینتون در  آستانه یکی از برنامه‌های انتخاباتی،  بارها از سخنرانی‌های کوتاه کلینتون، عدم شادابی، خمیازه‌های ممتد و سرفه‌های تیک‌وار به عنوان نشانه‌های بیماری و عدم سلامت او یاد کرده بود. 
به نظر می‌رسد ابتلای روسای جمهور آمریکا به معضلات روانی، محدود به سال‌ها و دهه‌های اخیر نیست! نتیجه‌ یک مطالعه که در سال ۲۰۰۶ انجام شد نشان داد که ۴۹ درصد از  همه رؤسای جمهور آمریکا در برهه‌هایی از زندگی خود از بیماری روانی رنج برده‌اند. از این میان ۲۷ درصد در زمان تصدی‌گری نقش ریاست جمهوری و زمانی که در کاخ سفید بودند به بیماری‌های روانی مبتلا شده‌اند. در این خصوص گزارش مرکز پزشکی دانشگاه دوک در کارولینای شمالی نشان می‌دهد که ۲۵ درصد روسای جمهور آمریکا ازجمله  وودرو ویلسون و جیمز مدیسون معیارهای تشخیصی افسردگی را داشتند. آن‌ها همچنین به این نتیجه رسیدند که تدی روزولت و جان آدامز از اختلال دوقطبی رنج می‌بردند و توماس جفرسون و یولیسس گرانت با اضطراب اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کردند.حتی معضلات روانی، در رفتار افرادی مانند نیکسون رئیس‌جمهور جنجالی آمریکا نیز نمود داشت. 

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.