تداوم فاز خوش‌بینی به بورس در میانه تابستان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 48048
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۶:۵۸ |
شاخص بورس تا پایان تیرماه رشد ۲/ ۱۲درصدی داشت

تداوم فاز خوش‌بینی به بورس در میانه تابستان

شاخص بورس از خردادماه و قبل از انتخابات ریاست جمهوری تاکنون روند آرام، بطئی و رو به رشدی را طی کرده است و طی یک ماه اخیر شاخص بورس از کانال یک‌میلیون و ١٠٠ هزار واحد تا یک‌میلیون و ٣٠٠ هزار واحدی رشد کرد. کارشناسان و تحلیلگران چشم‌انداز خود از روند شاخص را تا پایان مردادماه صعودی می‌دانند تا به کانال یک‌میلیون و ۴٠٠ هزار واحدی ورود پیدا کند.
تداوم فاز خوش‌بینی به بورس در میانه تابستان

نفیسه امامی 
شاخص بورس از خردادماه و قبل از انتخابات ریاست جمهوری تاکنون روند آرام، بطئی و رو به رشدی را طی کرده است و طی یک ماه اخیر شاخص بورس از کانال یک‌میلیون و ١٠٠ هزار واحد تا یک‌میلیون و ٣٠٠ هزار واحدی رشد کرد. کارشناسان و تحلیلگران چشم‌انداز خود از روند شاخص را تا پایان مردادماه صعودی می‌دانند تا به کانال یک‌میلیون و ۴٠٠ هزار واحدی ورود پیدا کند.
بازار از ماه‌های گذشته از کمبود نقدینگی رنج می‌برد و نیازمند تزریق آن است. با توجه به حضور دولت جدید در مردادماه انتظار می‌رود وعده‌های انتخاباتی درباره رونق بورس محقق شود تا برخی از اعتمادسازی‌ها از سوی دولت شکل بگیرد و  بتوان از این طریق شاهد ورود دوباره نقدینگی به این بازار باشیم.
ترس و نگرانی سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس با افزایش حمایت دولتی از بین می‌رود و زمینه افزایش تمایل آن‌ها برای سرمایه‌گذاری در این بازار فراهم می‌شود. بازار سرمایه در روزهای گذشته وارد فاز خوش‌بینی شد و این امید که اوضاع بازار رو به بهبود است، بیش از احتمال تداوم روند نزولی در میان سرمایه‌گذاران قوت گرفته است.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت در کانال یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی تداوم پیدا کرد و با پنج هزار واحد افزایش، به عدد یک‌میلیون و ۳۱۶ هزار واحد رسید و کمتر از یک درصد رشد داشت. 
  بازار سرمایه در بلاتکلیفی
مهدی سوری، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با «رسالت» درباره آینده بورس در نیمه دوم مردادماه گفت: شرکت‌ها در دوره‌ای طولانی علی‌رغم رشد سودآوری و بهبود عملکرد آن‌ها، قیمت‌ها افت می‌کردند و این مسئله باعث شد بازار سرمایه ازنظر بنیادی نسبت به تابستان سال گذشته که از افزایش P به  E نگران شده بود در وضعیت ارزندگی بهتری قرار بگیرد، اما بی‌اعتمادی مردم به دولت باعث می‌شد در طرف خرید افزایش تقاضایی نداشته باشیم. 
وی ادامه داد: بعد از انتخابات صحبت‌های مثبتی که توسط کاندیدای پیروز مبنی براین‌که جلوی تأمین مالی دولت توسط بازار سرمایه گرفته می‌شود، باعث شد بازار مجددا امیدوار شود که حمایت‌های واقعی از آن صورت بگیرد. البته هنوز هیچ اتفاق واقعی انجام نشده است اما همین نگاه و رویکرد، بازار را تا حدودی امیدوار کرد و کاهش نرخ بهره بین‌بانکی هم باعث شد ما حرکت مثبتی را در ورود پول‌های جدید به بازار داشته باشیم. 
سوری روند مثبت بازار را شکننده عنوان کرد و افزود: جامعه سهامداری ناامید کورسوی امیدی برای جبران زیان داشت نه برای سرمایه‌گذاری بلندمدت، اما در چند روز اخیر چندین اتفاق رخ داد که مهم‌ترین آن اظهارنظرهایی از سوی نزدیکان دولت جدید بود که می‌تواند بازار را به این سمت که دولت نگاه قیمت‌گذاری دستوری و اقتصاد دولتی دارد را القا کند و این رویکرد باعث عقب‌نشینی بازار شد. 
وی بازار سرمایه را مانند دیگر بخش‌های اقتصادی در بلاتکلیفی دانست و افزود: با توجه به اینکه در نیمه مردادماه انتقال دولت انجام می‌گیرد، تیم اقتصادی دولت برای مردم مشخص نیست. همچنین موضوعات اعتراضی درباره آب و برق در کشور شکل گرفت که باعث ایجاد جو ناآرامی شد و درنتیجه از شتاب اولیه در بورس فاصله گرفتیم. به‌تازگی هم طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی این حس را منتقل می‌کند که اگر فضای مجازی محدود شود و یا حذف و کنترلی بر روی آن انجام گیرد درنهایت به کاهش رشد اقتصادی و افزایش نقدینگی و تورم  می‌انجامد. 
سوری وضعیت بورس را متغیر و بی‌ثبات
 عنوان کرد و اضافه کرد: بازار سرمایه با یک اظهارنظر مثبت رشد پیدا می‌کند و عرضه‌ها محدود می‌شود ولی با یک اظهارنظر منفی این روند برمی‌گردد. پیش‌بینی می‌کنم شرایط بازار تا روشن نشدن تکلیف موضع‌گیری‌های سیاسی در شرایط فعلی باقی بماند، زیرا مثبت‌ها و منفی‌های بازار قدرت ایجاد یک‌روند را ندارند. اگر مسائل عدم توافق سیاسی، قیمت‌گذاری دستوری و محدود شدن فضای مجازی ادامه پیدا کند، سرمایه‌گذاران تمایل به انجام سرمایه‌گذاری‌های تورمی پیدا می‌کنند. این کارشناس بورس در ادامه با پیش‌بینی ایجاد تورم در سال پیش رو گفت: در شرایطی که وعده‌های انتخاباتی مبنی بر قیمت‌گذاری دستوری و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی محقق شود سرمایه‌گذاران تمایل پیدا می‌کنند در زمینه‌هایی ورود کنند که از رشد و شکوفایی اقتصاد سود ببرند. وی با اشاره به عبور برخی سهام از مقاومت موجود در تیرماه و احتمال رسیدن شاخص به کانال یک‌میلیون و ۴٠٠ هزار واحد گفت: دامنه پیش‌بینی‌ها از شاخص در گستره یک‌میلیون واحد تا یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحد است و کمتر کارشناسی دامنه کمتر از یک‌میلیون واحدی و بالای یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را پیش‌بینی می‌کند. وقتی پیش‌بینی‌ها طیف وسیعی را دربر می‌گیرند بلاتکلیفی بازار را نشان می‌دهد. باید بدانیم رویکردهای اقتصاد به کدام سمت می‌رود و آیا آن‌ها تغییر می‌کنند یا خیر. 
وی بابیان این‌که منطق به روند معاملاتی بازار بازنگشته است، افزود: سهم‌های ارزنده‌ای وجود دارند که بازار به آن‌ها رغبتی نشان نمی‌دهد و سهم‌هایی هم گران هستند که وقتی اخبار مثبتی می‌رسد بازار به آن‌ها تمایل نشان می‌دهد. بازار به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت نیست و هنوز اعتماد به بازار بازنگشته و بیشتر سهامداران به دنبال جبران ضررهای گذشته هستند و این روند باعث ورود پول‌های جدید به بازار شده است. سوری در پایان با اشاره به اینکه بازار اگر اعتماد ازدست‌رفته را به دست بیاورد نقدینگی بیکار به آن وارد می‌شود، گفت: آمادگی برای ورود نقدینگی به بورس وجود دارد همان‌طور که در دو ماه گذشته به بازار وارد شد. بزرگ‌ترین پتانسیل بازار حذف قیمت‌گذاری دستوری و ارز ۴۲۰۰ تومانی است. این اتفاق در هر گروهی از سهام که رخ دهد می‌تواند روند مثبتی را شکل دهد. 
  روند فعلی بورس تا زمان معرفی کابینه جدید ادامه دارد
حامد فقرایی دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با «رسالت» درباره چشم‌انداز خود از روند بورس در مردادماه گفت: ازنظر تکنیکالی شاخص تا پایان مردادماه می‌تواند به کانال یک‌میلیون و ۴٠٠ هزار واحدی ورود پیدا کند و بازار هم به لحاظ ارزندگی این پتانسیل را دارد ولی با عبور از این کانال بعضی از سهام گران می‌شوند.
وی تصریح کرد: درصورتی‌که بازار با رشد نقدینگی مواجه شود شاید قیمت‌های فعلی ارزان تلقی شوند، اما اگر نرخ ارز کنترل گردد و سیاست‌های انقباضی در پیش‌گرفته شوند، کانال یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی معقول به نظر می‌رسد.
فقرایی ادامه داد: روند فعلی در بازار سرمایه تا زمان معرفی کابینه جدید دولت ادامه پیدا می‌کند و مشخص شدن وزیر اقتصاد و وزیر راه و شهرسازی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا تصمیم وزیر راه درباره ساخت مسکن مهر دارای اهمیت است. این کارشناس بورس افزود: به نظر می‌رسد وزرای دولت جدید در آینده به سمت سیاست‌های انبساطی حرکت کنند که در بلندمدت باعث بالا رفتن نقدینگی در کشور می‌شود همان‌طور که در ماه‌های ابتدایی امسال هم نقدینگی رشد بالایی پیدا کرد. چنانچه دولت جدید سیاست قیمت‌گذاری دستوری را اعمال کند، کامودیتی شرکت‌ها هم با مشکل روبه رو می‌شوند.   وی با اشاره به اینکه درصورتی‌که نرخ ارز همسو با تورم افزایش پیدا کند، رشد متناسب سودآوری برای شرکت‌ها رخ خواهد داد، گفت: اما اگر نرخ ارز سرکوب شود، شرکت‌ها رشد سودآوری بالایی نخواهند داشت. درنتیجه در سه یا چهار سال آینده رشد ارزی رخ خواهد داد. فقرایی در پایان به روند
 رو به رشد قیمت‌های جهانی اشاره کرد و افزود: علی‌رغم بالا رفتن بعضی از قیمت‌های جهانی در بعضی از گروه‌ها با کاهش روبه رو بوده‌ایم. بازار جهانی فولاد طی یک  ماه گذشته با کاهش قیمت روبه‌رو بود و قیمت محصولات پتروشیمی از اواخر فروردین تا دو هفته گذشته روند نزولی پیدا کرد و اکنون تا حدودی مثبت شده است. این روند باعث می‌شود شرکت‌ها سود پایداری داشته باشند. 

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.