تصمیم تعطیل تعطیلی را محقق نکرد! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 47786
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲:۳۷ |
عدم تبعیت اصناف و کسبه از دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا

تصمیم تعطیل تعطیلی را محقق نکرد!

با آغاز همه‌گیری ویروس کرونا بسیاری از کسب‌وکارها بالاجبار و یا به علت عدم استقبال مردم از آن‌ها به علت ترس از ابتلای به بیماری تعطیل شد و یا با رکود مواجه شدند. بسیاری از صنوف از ابتدای شیوع بیماری از اواخر سال 98 تاکنون با محدودیت چندباره روبه رو شدند و بارها با اعلام رسمی تعطیل شدند. 
تصمیم تعطیل تعطیلی را محقق نکرد!

نفیسه امامی 
با آغاز همه‌گیری ویروس کرونا بسیاری از کسب‌وکارها بالاجبار و یا به علت عدم استقبال مردم از آن‌ها به علت ترس از ابتلای به بیماری تعطیل شد و یا با رکود مواجه شدند. بسیاری از صنوف از ابتدای شیوع بیماری از اواخر سال ۹۸ تاکنون با محدودیت چندباره روبه رو شدند و بارها با اعلام رسمی تعطیل شدند. 
با اوج‌گیری پیک پنجم ستاد مقابله با کرونا تصمیم گرفت اصناف، سازمان‌های دولتی و خصوصی و بانک‌های تهران و البرز را به مدت ۶ روز تعطیل کند و فقط ۹ گروه صنفی شامل نانوایی‌ها، سوپرمارکت و بقالی، فروش محصولات لبنی، فروش محصولات پروتئینی (صرفاً فروشندگان مرغ، گوشت و ماهی)، فروشگاه‌های زنجیره‌ای (صرفاً بخش سوپرمارکتی، اقلام خوراکی، آشامیدنی و پروتئینی و بهداشتی)، فروشندگان ملزومات پزشکی و دامپزشکی، آژانس‌های تاکسی‌تلفنی، فروشندگان میوه و تره‌بار، مراکز طبخ غذا، رستوران و فست فودها (صرفاً بیرون بر) مجاز به فعالیت باشند.
تعطیلی ۶ روزه‌ای که امروز به پایان رسید و بیشتر صنوف را ملزم به رعایت دستورالعمل‌ها کرده بود، تقریبا از سوی بیشتر صاحبان کسب‌وکار با بی‌اعتنایی روبه رو شد و تنها کارمندان دولتی و بانک‌ها به‌طور کامل این تعطیلی را رعایت کردند. نگاهی به سطح شهر و فعالیت پاساژهای مختلف، مغازه‌ها و سایر صنوفی که ملزم به رعایت تعطیلی بوده‌اند، بی‌نظمی و عدم تمکین از دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا را نشان می‌دهد. 
در دوره‌های گذشته که مغازه‌داران مجبور به تعطیلی واحدهای صنفی خود بودند میانگین نیمی از آن‌ها به مصوبه عمل کردند اما در تعطیلی اخیر بیشتر واحدهای صنفی و کسبه به دلایلی ازجمله عدم‌حمایت کافی دولت، عدم سخت‌گیری دولت، لزوم پرداخت مالیات، لزوم پرداخت اجاره‌بها و برگشت خوردن چک‌ها از دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا تبعیت نکردند.
با آغاز موج پنجم کرونا در ایران و اجرای محدودیت‌های صنفی در تیرماه، صاحبان مشاغل به این محدودیت‌ها اعتراض کردند. در همین راستا اتاق اصناف تهران نارضایتی از ادامه تعطیلی صنوف را زیاد توصیف کرد و اعلام نمود صاحبان مشاغل خواستار تعطیلی نهادهایی ازجمله بانک‌ها به همراه اصناف هستند. 
در شرایطی که برای این تعطیلی اخیر اصناف به همراه بانک‌ها تعطیل شدند، اما بسیاری از واحدهای صنفی از این دستورالعمل تبعیت نکردند. 
قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران در زمان اعلام تعطیلی اصناف با آغاز موج پنجم در نامه‌ای به محسن بندپی استاندار استان تهران نوشت: «شرایط اقتصادی صاحبان صنوف و خانواده‌های آن‌ها به مرحله‌ای از بحران و آسیب‌های مختلف رسیده است که دیگر امکان تعطیلی واحدهای صنفی برای فعالان اقتصادی ممکن نیست.»
بنابر اعلام دستورالعمل ستاد در ۱۳ تیرماه تنها گروه شغلی یک در شهرهای قرمز امکان فعالیت داشتند و فعالیت مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ در این شهرها ممنوع گردید. بازار بزرگ تهران هم تا زمانی که شهر تهران از وضعیت قرمز خارج شود، بسته خواهد بود. اما باوجوداین ابلاغیه بازار بزرگ و مغازه‌ها و پاساژها فعال بودند.  
 سرپیچی اصناف از دستورالعمل تعطیلی 
علی فاضلی، عضو هیئت‌رئیسه اتاق اصناف تهران درباره اعلام تعطیلی چندروزه برای اصناف و عدم رعایت آن از سوی صاحبان مشاغل به «رسالت» می‌گوید: «بی‌نظمی در اجرای مصوبه تعطیلی اصناف به وجود آمده است و بیشتر مغازه‌داران مانند گذشته به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در شرایط فعلی همه نهادها و سازمان‌های ناظر بر اجرای دستورالعمل ستاد کرونا تعطیل هستند. بنابراین چه کسی باید بر اجرای این قانون رسیدگی کند.» 
وی اضافه می‌کند: «در شرایطی که همه‌گیری کرونا جهش زیادی پیداکرده است، مردم و بنگاه‌های اقتصادی ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند. اصناف پیش‌ازاین خواستار تعطیلی بانک‌ها همزمان با تعطیلی خودشان بودند اما حالا که بانک‌ها هم تعطیل‌شده‌اند، پاساژها و مغازه‌ها فعالیت می‌کنند. من امروز شاهد فعالیت همه مغازه‌های پاساژ علاءالدین و پاساژهای همجوار آن بودم و این مسئله قابل‌قبول نیست.» 
فاضلی بابیان اینکه شورای تأمین استان باید بر اجرای دستورالعمل تعطیلی نظارت داشته باشد، می‌گوید: «طبق قانون نظام صنفی سازمان‌های انتظامی مسئولیت پیگیری چنین مواردی رادارند، زیرا ابزار برخورد در اختیار آن‌هاست.» 
عضو هیئت‌رئیسه اتاق اصناف تهران درباره عدم تداخل تعطیلی بانک‌های تهران و البرز با فعالیت بانک‌ها در سایر شهرهای دیگر برای اصناف اظهار می‌کند: «تعطیلی بانک‌های تهران شاید کمتر از یک درصد باعث ایجاد مشکل در فعالیت صاحبان کسب‌وکار گردد و به‌طورمعمول چالش‌های جدی ایجاد نمی‌کند.»
فاضلی در پایان سخنانش یادآور می‌شود: «از ابتدای سال ۱۴۰۰ اصناف به‌طور عمومی دو بار ملزم به تعطیلی شدند ولی در بعضی از مواقع گروه‌های صنفی به‌طور جداگانه تعطیل شدند که آن‌هم اجرایی نشد.» 
طبق اعلام رسمی در روز شنبه دوم مردادماه ۲۵۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸۸ هزار و ۵۳۲ نفر رسید.  شیوع موج پنجم کرونا در ایران در حالیست که به گفته رحمانی فضلی وزیر کشور رعایت پروتکل‌های بهداشتی به حدود ۵۰ درصد رسیده که رقم پایینی است.
هم‌اکنون سفر به شهرهای قرمز ممنوع است و وزیر کشور اعلام کرده به نیروی انتظامی دستور داده‌شده علاوه بر جرائمی که در دستورالعمل وجود دارد خودروها را عودت دهند. این در حالی است که رسانه‌ها از عدم اجرای مقررات مربوط به شهرهای قرمز و شلوغی و ازدحام در این مناطق خبر می‌دهند.
  گلایه مغازه‌داران از الزام بر تعطیلی‌ها
محمودرضا امانی یکی از فروشندگان لوازم‌یدکی ماشین در خیابان ملت با انتقاد از تعطیلی ۶ روزه به خبرنگار «رسالت» می‌گوید: «وقتی بیشتر مغازه‌ها و پاساژهای تهران تعطیل نیستند چرا فروشندگان لوازم‌یدکی باید تعطیل باشند درحالی‌که مغازه‌ها و پاساژهای ما ازدحام ندارند و بیشتر کار خود را با تلفن انجام می‌دهند. صنف ما جزو صنوف با مشتری زیاد نیست، اما بازار بزرگ و کوچه مروی که رفت‌وآمد زیادی هم در آن انجام می‌شود، فعالیت می‌کنند.» وی ادامه می‌دهد: «ظهر روز دوشنبه به‌یک‌باره اعلام می‌شود از فردا بانک‌ها تعطیل می‌شوند درحالی‌که کسبه با بانک‌ها به‌طور مستقیم در ارتباط هستند و جابه‌جایی پول و وصول چک دارند. در شرایطی که بانک‌های تهران تعطیل و بانک‌های شهرهای دیگر باز هستند، امکان بروز مشکل در نقد شدن چک‌های داده‌شده پیش بیاید.»
امانی با اشاره به اینکه تعطیلی اخیر منطقی به نظر نمی‌رسد، می‌گوید: «بعضی از فروشندگان لوازم‌یدکی از تعطیلی اخیر سوءاستفاده کرده و اجناس خود را باقیمت بالاتر به فروش می‌رسانند چون می‌دانند اکنون بیشتر فروشندگان امکان تأمین جنس ندارند. این افزایش قیمت هم بعد از بازگشایی به میزان قبل بازنخواهد گشت.»علی صبوری فروشنده پوشاک و البسه زنانه هم با اشاره به بالا بودن هزینه‌ها می‌گوید: «برای کسبه در شرایطی که کرونا به اوج خود رسیده امکان تعطیلی وجود ندارد چون هزینه‌ها بسیار بالاست و بسیاری از فروشندگان اجاره مغازه یا خانه پرداخت می‌کنند. به همین علت در صورت عدم فعالیت از پس هزینه‌ها برنمی‌آیند.»وی می‌افزاید: «هزینه‌های بالا امکان رعایت دستورالعمل‌های ستاد کرونا را به مغازه‌داران نمی‌دهد. بیشتر کسبه روزمزد هستند و روی درآمد روزانه‌ای که کسب می‌کنند برنامه‌ریزی کرده‌اند. مغازه‌داران علاوه بر هزینه‌های مربوط به آب، برق، گاز و نیروی کار، اجاره‌بها، مالیات و بیمه نیز پرداخت می‌نمایند.»تعطیلات ۶‌روزه به پایان رسید اما صرفا روی کاغذ اعمال شد. به نظر می‌رسد با عدم تمکین کاسبان از دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا به دلایلی که موجه هم به نظر می‌رسد نمی‌توان بر روی تعطیلی‌های احتمالی آینده هم حسابی باز کرد چراکه به‌تدریج از سوی صاحبان صنوف جدی گرفته نمی‌شود، زیرا تعطیلی از هزینه‌های آن‌ها نکاسته است و وضعیت پرداخت‌ هزینه‌های آن‌ها مانند روزهای غیر تعطیل برقرار است. طبق اعلام مسئولان صنفی، حدود ۴۰ درصد واحدهای صنفی اجاره‌ای هستند و نقش صنوف از شیوع ویروس کرونا کمتر از ۱۵درصد بوده و سهم حمل‌ونقل عمومی در گسترش بیماری خیلی بیشتر است. بااین‌حال مصوبات ستاد ملی کرونا زمانی به‌طور کامل اجرا می‌شود که دولت به مشکلات اصناف بپردازد و برای آن‌ها تسهیلاتی درنظر بگیرد، در غیراین‌صورت آن‌ها چاره‌ای به‌جز تخلف از دستورالعمل‌ها نخواهند داشت.

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.