میراث پر چالش دولت روحانی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 47137
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۶:۵۰ |
آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد:

میراث پر چالش دولت روحانی

آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «رسالت» میراثی که دولت روحانی برای دولت سیزدهم به جاگذاشته است را برشمرد و گفت: میراثی که دولت روحانی برای دولت رئیسی به جاگذاشته بدتر از میراثی بود که احمدی‌نژاد به روحانی داد. کماکان در طول هشت سال گذشته کسری بودجه ادامه داشته و با روش‌های ناجوانمردانه این کسری تأمین‌شده است. به‌طور مثال تأمین کسری بودجه از بورس یا چاپ پول.
میراث پر چالش دولت روحانی

گروه سیاسی
آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «رسالت» میراثی که دولت روحانی برای دولت سیزدهم به جاگذاشته است را برشمرد و گفت: میراثی که دولت روحانی برای دولت رئیسی به جاگذاشته بدتر از میراثی بود که احمدی‌نژاد به روحانی داد. کماکان در طول هشت سال گذشته کسری بودجه ادامه داشته و با روش‌های ناجوانمردانه این کسری تأمین‌شده است. به‌طور مثال تأمین کسری بودجه از بورس یا چاپ پول.
وی افزود: از طرفی مسئله تورم نیز از چالش‌های دولت بعدی است. شاهد بودیم که تورم در دولت روحانی رشد عجیبی داشت، طوری که اکنون مسکن برای مردم تبدیل به رؤیا شده و معضل مسکن به قدری بزرگ شد که حتی اجاره کردن نیز برای مردم امکان‌پذیر نیست و مسئولان باید اجاره کردن را برای مردم راحت کنند به جای تهیه مسکن و این یعنی پسرفت.
بغزیان ادامه داد: همچنین در صنعت خودرو شاهد جهش‌های چندین برابری نرخ بودیم و افراد نه‌تنها دیگر توان خرید خودرو را ندارند بلکه خرید خودرو ایرانی نیز برای آن‌ها دشوار شده است و باید برای خودروهای ایرانی در صفحات یک یا دوساله منتظر بمانند. 
   قیمت کالاهای اساسی به یک متغیر روزانه تبدیل‌شده است
این صاحب‌نظر اقتصادی تأکید کرد که مسئله بعدی کالای اساسی و مواد غذایی است. شرایط طوری شده که قیمت کالاهای اساسی به صورت روزانه رشد می‌کنند. به‌طور مثال حتی نرخ مواد لبنی نیز طی چند روز ثابت باقی نمی‌ماند و نظارت نیز به حدی ضعیف شده است که کاملا نشان می‌دهد کارخانه بدون نظارت قیمت‌هایی را روی محصولاتش می‌زند و افزایش آن را توجیه می‌کند.
  نخستین کار دولت رئیسی، برخورد قاطع با کاسبان تحریم و تورم است
او می‌گوید: کاری نداریم که بخشی از مسائل به دلیل برجام و مشکلات خارجی بود. اما عملا طی  هشت سال گذشته برجام اجرا نشد و با این‌که طی مدت زمان کوتاهی فرصت داشتیم که از برجام استفاده کنیم و ذخایر ارزی و غذایی کشور را افزایش دهیم و موانع تولید را برطرف کنیم، این کار را نکردیم.
بغزیان تصریح کرد: رفع برخی از مشکلات به دست خودمان است. زیرا کاسب‌های وضعیت فعلی کم نیستند. ما باید کاسبان تحریم و تورم، رکود و دلالان بانکی را بگیریم. این افراد از وضعیت آشفته فعلی سود می‌برند و انتظار این است که منشأ سود آن‌ها خشکیده شود. نخستین کاری که رئیسی باید انجام دهد این است که با قاطعیت با این مفاسد برخورد کند. به‌طور مثال اسامی ابر بدهکاران بانکی منتشر می‌شود اما مسئولان باید طوری مدیریت کنند که اصلا راه نفوذی وجود نداشته باشد که ابر بدهکاران بانکی به وجود بیایند.استاد دانشگاه افزود: اکنون باید بدهکاران بانکی بترسند و مطمئن باشند که با نپرداختن اقساط و مبلغ دریافتی باید چندین برابر ضرر پرداخت کنند. جریمه این افراد نباید سبک باشد، چراکه به پرداخت جریمه سبک اکتفا می‌کنند و مبلغ اصلی و ضرر را پرداخت نمی‌کنند. یکی از دلایل وجود چنین افرادی هیئت‌مدیره بانک‌ها هستند که تمایلی به اعطای وام به بخش تولید کشور ندارند. او عنوان کرد: اما رفع این مشکل آسان است. بانک مرکزی می‌تواند با تغییر هیئت‌مدیره بانک‌ها از اشتغال و تولید حمایت کند. همچنین بحث دارایی‌های مازاد بانک‌ها وجود دارد. در این میان زمزمه‌هایی در مورد بنگاه‌داری و فعالیت‌های عمرانی بانک‌ها شنیده می‌شود. این کارها باعث ایجاد کمبود در کشور در حوزه عرضه می‌شود. یادمان نرود چنین مسائلی در دولت احمدی‌نژاد وجود داشت و اکنون همچنان وجود دارند.
بغزیان در انتها خاطرنشان کرد: مسئله بعدی نظام ارزی کشور است و دولت آینده باید مشخص کند که نظام ارزی شناور یا شناور مدیریت شده است. تعیین چنین سیاستی باعث می‌شود رانت سودجویان قطع شود. من معتقد هستم که رفع مشکلات فعلی کاملا شدنی است و بخش عمده‌ای از آن‌ها مربوط به خودمان و مسائل و داخل کشور است و می‌توانیم آن‌ها را رفع کنیم.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.