بازندگان دموکراسی در مسیر باخت دیپلماسی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 46735
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۶:۵۶ |
رمزگشایی از مواضع اخیر برلین و پاریس

بازندگان دموکراسی در مسیر باخت دیپلماسی

 تروئیکای اروپایی همچنان در مقابل احیای واقعی و اصولی برجام مقاومت می‌کند. این مسئله علاوه بر آنکه بیانگر رویکرد ذاتی بازیگران اروپایی در قبال توافق هسته‌ای با ایران می‌باشد، بلکه حکایت از مأموریتی دارد که کاخ سفید به سه بازیگر اروپایی در مذاکرات وین سپرده است.
بازندگان دموکراسی در مسیر باخت دیپلماسی

گروه بین‌الملل 
 تروئیکای اروپایی همچنان در مقابل احیای واقعی و اصولی برجام مقاومت می‌کند. این مسئله علاوه بر آنکه بیانگر رویکرد ذاتی بازیگران اروپایی در قبال توافق هسته‌ای با ایران می‌باشد، بلکه حکایت از مأموریتی دارد که کاخ سفید به سه بازیگر اروپایی در مذاکرات وین سپرده است. بازی مشترک برجامی آمریکا و تروئیکای اروپایی  پس از حضور بایدن در رأس معادلات سیاسی و اجرایی آمریکا به نقطه اوج خود رسیده است. در این بازی مشترک، رویکرد استراتژیک و تاکتیکی واشنگتن و شرکایش بر پایه مؤلفه‌های مشترکی چیده شده است. البته در دوران ریاست جمهوری ترامپ نیز این هم‌پوشانی در سطح استراتژیک( میان آمریکا و اروپا) وجود داشت اما در جنبه‌های تاکتیکی، تا حدودی میان طرفین اختلاف‌نظر وجود داشت. 
 آخرین مواضع برلین و پاریس در قبال برجام 
روسای جمهوری فرانسه و چین همراه با صدراعظم آلمان روز دوشنبه، ۱۴ تیر، در جریان یک گفت‌وگوی سه‌جانبه بر لزوم سرعت بخشیدن و پیشبرد مذاکرات وین به‌منظور دستیابی به توافق در «کوتاه‌ترین زمان ممکن» تأکید کردند.یک مقام ارشد فرانسوی گفت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و شی‌ جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین در این کنفرانس ویدئویی اتفاق‌نظر داشتند که هنوز دریچه‌ای از فرصت برای احیای برجام گشوده است.این مقام کاخ الیزه افزود، سران سه کشور در دیدار مجازی خود تأکید کردند که باید از فرصت کنونی برای احیای برجام بهره برد تا از تهدیدهای بیشتر برای ثبات منطقه جلوگیری کرد.به گفته این مقام نهاد ریاست‌جمهوری فرانسه، هدف سران از این پیام، تقویت روحیه مذاکره‌کنندگان در وین، پس از ماه‌ها مذاکرات است.
ژست اروپائیان واقعی نیست
قرار است طی روزهای آتی، مذاکرات  نمایندگان ایران و اعضای۱+۴( تروئیکای اروپایی، چین و روسیه) در وین حول آخرین وضعیت توافق هسته‌ای و نحوه احیای آن برگزار شود.حمایت رهبران فرانسه، آلمان و چین از دستیابی به توافق نهایی در مذاکرات وین در حالی است که هنوز تاریخ مشخصی برای دور هفتم این گفت‌وگوها تعیین نشده است هرچند که بعید نیست این هفته آغاز شود.سیگنال های معنادار و  هدفمندی را از سوی دولت جوبایدن در آمریکا و دولت‌های اروپایی( به‌خصوص دولت فرانسه) شاهد هستیم. مقامات آمریکایی مدعی هستند که تعلیق همه تحریم‌های ایران ( وفق سند برجام) در«ابتدای راه» امکان‌پذیر نیست! مقامات کاخ الیزه نیز تأکیددارند که ایران نباید فرصت بازگشت به توافق هسته‌ای را از دست بدهد و زمان چندانی برای احیای برجام وجود ندارد! به عبارت بهتر، بازیگران اروپایی در عمل، نه‌تنها به کاتالیزور و عواملی تسریع‌کننده در مسیر احیای توافق هسته‌ای تبدیل نشده‌اند، بلکه با بازی مستقیم خود در زمین دولت بایدن و حمایت از مواردی مانند «عدم ارائه تضمین درخصوص آینده برجام» و «لزوم راستی آزمایی بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای » ، در عمل موجبات ایجاد گره‌هایی سخت را در این مسیر فراهم ساخته‌اند. از این رو ، نمی‌توان ژست دیپلماتیک اروپائیان را در این خصوص واقعی دانست!
 تروئیکای اروپایی حقایق را می‌دانند! 
نکنه مهمی که باید بر روی آن متمرکز بود، به بازی استراتژیک مشترک اعضای پیمان آتلانتیک شمالی
( آمریکا و بازیگران اروپایی) در قبال ایران بازمی‌گردد. «هضم استراتژی‌ها در دل تاکتیک‌ها» یک فرمول رفتاری مسبوق به سابقه و شناخته‌شده از سوی غرب محسوب می‌شود. بر این اساس، بازیگران غربی در مواردی که به لحاظ حقوقی و راهبردی در موضع ضعیف‌تری نسبت به‌طرف مقابل قرار دارند، سعی می‌کنند با استناد به الگوهای رفتاری ، روبنایی و تاکتیکی خاص، مانع از تمرکز رقبایشان بر روی «خواسته‌های ثابت » و « خطوط قرمز راهبردی”»شوند.به عبارت بهتر، سیاستمداران و رسانه‌های غربی به‌گونه‌ای زمینه غلبه «حواشی»بر «متن و اصل ماجرا» را فراهم می‌سازند که «طرف محق ماجرا» را صرفا به یک «طرف مذاکره» تبدیل کنند.نباید فراموش کرد که ایران اکنون طرف محق  و غرب طرف خطاکار  این پرونده محسوب می‌شوند. بنابراین اساسا قرار دادن این دو ( ایران – غرب) در یک شاکله و چارچوب تحلیلی واحد محلی از اعراب ندارد.اکنون طرف غربی بر روی شکل مذاکرات متمرکزشده و سعی در محو ماهیت مذاکرات و متعاقبا خطاهای بزرگ برجامی خوددارد. درهرحال، باید این حقیقت را در نظر گرفت که تروئیکای اروپایی هم در ایجاد بحران ( پروسه خروج آمریکا از برجام ) و هم در استمرار بحران ( ایجاد گره در مذاکرات وین )
 نقش داشته و دارد. قطعا سران سه کشور اروپایی به یاد می‌آورند که پس از قرائت بیانیه بروکسل توسط فدریکا موگرینی مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، قرار بود حداقل در ۱۱ حوزه، نیازهای اقتصادی ایران توسط اروپا برآورده شود اما حتی در یک حوزه نیز این اتفاق رخ نداد. بیانیه بروکسل پس از خروج رسمی دولت ترامپ از برجام در پایتخت بلژیک قرائت شد. 
مأموریت تروئیکای اروپایی مشخص است 
سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه در مذاکرات وین نهایت تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا  جمهوری اسلامی ایران را از دو مطالبه اصلی ، حقوقی و منطقی خود منصرف کنند : یکی «رفع تمامی تحریم‌های هسته‌ای ایران» و دیگری«راستی آزمایی غرب توسط ایران بر اساس ارائه تضمین‌های واقعی آمریکا-اروپا». جبهه غرب به‌خوبی می‌داند که در صورت‌بندی حقوقی پرونده نقض برجام، حتی ذره‌ای قدرت مانور ندارد. ازاین‌رو سعی دارد یک معادله ساده و تک مجهولی با محوریت غرب را تبدیل به یک معادله پیچیده و دومجهولی با محوریت ایران و غرب کند! بدیهی است که تنها راه مواجهه با این رویکرد و بازی وقیحانه،فاصله‌گیری از رویکرد تعهد محور و استناد به رویکرد تضمین محور در برابر آمریکا و تروئیکای اروپایی می‌باشد. دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ما باید این حقیقت را بپذیرد که در پروسه‌ای که از سوی غرب «احیای برجام» نام‌گذاری شده است، نباید کمترین تفکیک و تمایزی میان واشنگتن و شرکای اروپایی آن قائل شد زیرا این خطای محاسباتی، به پاشنه آشیل مجدد ما در برجام تبدیل می‌شود. از سوی دیگر، قطعا در این آوردگاه نباید ذره‌ای از دو مطالبه حکیمانه و حقوقی مطرح‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ، یعنی «رفع تضمین‌شده تحریم‌ها» و « راستی آزمایی”»آن  کوتاه آمد.

|
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.