استقبال از تعامل فراجناحی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 46527
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۶:۳۳ |
«رسالت» از ارتباط رئیسی با نخبگان و منتقدان گزارش می‌دهد

استقبال از تعامل فراجناحی

اتفاق جدید و قابل‌توجهی رخ‌داده است. سیاست و تصمیمی که طی 8 سال گذشته نه‌تنها شاهدش نبودیم بلکه هیچ‌کس باورش نمی‌شد که حسن روحانی آن را عملیاتی کند و همین‌طور هم شد.
استقبال از تعامل فراجناحی

حانیه مسجودی 
اتفاق جدید و قابل‌توجهی رخ‌داده است. سیاست و تصمیمی که طی ۸ سال گذشته نه‌تنها شاهدش نبودیم بلکه هیچ‌کس باورش نمی‌شد که حسن روحانی آن را عملیاتی کند و همین‌طور هم شد. اما اکنون با مشخص شدن نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ و منتخب شدن حجت‌الاسلام رئیسی به‌عنوان رئیس دولت سیزدهم از تصمیمی سخن به میان آمده که تحسین تمام جریان‌های سیاسی را برانگیخته و آن ارتباط‌گیری حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی با فعالان و صاحب‌نظران سیاسی و اقتصادی و راه‌اندازی سامانه معرفی مدیران دولت سیزدهم است. 
 حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب، سامانه‌ای را برای مشارکت مردم در معرفی اعضا و مدیران دولت سیزدهم معرفی کرد. 
در این سامانه که با عنوان«یاران رئیسی» راه‌اندازی شده، از همه نخبگان، فرهیختگان، گروه‌ها، احزاب، تشکل‌ها و آحاد مردم دعوت شده تا چنانچه فردی را در تراز دولت مردمی می‌شناسند نسبت به معرفی وی اقدام کنند. 
«کارآمدی»، «فسادستیزی»، «روحیه انقلابی» و «مردمی بودن» ازجمله ویژگی‌هایی است که رئیس‌جمهوری منتخب بر آن‌ها تأکید کرده است. 
حجت‌الاسلام رئیسی در معرفی این سامانه خطاب به مردم و نخبگان آورده است: «با حمد و ثنای الهی و ضمن تشکر و قدردانی مجدد از یکایک ملت بزرگ ایران جهت خلق حماسه باشکوه انتخابات ریاست جمهوری و حسن اعتماد به این بنده خدا و خادم مردم، آن‌گونه که قبلا نیز بیان کردم اعضای دولت و همکاران بنده بر مبنای شایسته‌سالاری و براساس شاخص‌هایی نظیر «کارآمدی»، «فسادستیزی»، «روحیه انقلابی» و «مردمی بودن» انتخاب خواهند شد. 
ازآنجاکه عمیقا بر این باورم هر جا زمینه مشارکت مردم در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها فراهم شود نرخ موفقیت بالاتر می‌رود  و همان‌گونه که وعده داده بودم سامانه‌ای جهت مشارکت مردم در معرفی اعضای دولت آماده شده است. 
از همه نخبگان، فرهیختگان، گروه‌ها، احزاب، تشکل‌ها و آحاد مردم تقاضا دارم چنانچه فردی با شاخص‌های فوق‌الذکر و در تراز دولت مردمی می‌شناسند نسبت به معرفی وی در سامانه اقدام نمایند. 
امیدوارم به لطف و مدد خداوند متعال و پشتوانه مردم تمام ظرفیت‌های دولت را برای ایجاد نهضت بزرگ خدمت به ایرانیان عزیز به کار بندم.» 
حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی هفته گذشته از رقبای انتخاباتی خود برای یک دیدار به‌منظور هم‌اندیشی برای مسائل کشور دعوت کرد. این دیدار با حضور سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، محسن رضایی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عبدالناصر همتی و محسن مهر علیزاده به میزانی منتخب دولت سیزدهم برگزار و رقبای رئیسی بیان کردند که برنامه‌هایشان را برای رفع مشکلات کشور به منتخب مردم ارائه داده‌اند. 
انتشار خبر این نشست واکنش‌های زیادی را در پی داشت و نکته مهم، فقدان چنین نشست‌وبرخاست‌هایی در دولت یازدهم و دوازدهم روحانی بود. دولتی که شعارش آزادی و شنیدن صدای منتقدان و دلسوزان بود اما به‌محض حضور در پاستور، منتقدان را بی‌سواد و دلسوزان را بی شناسنامه خواند.  
در تمام ۸ سال گذشته شاهد بودیم که رئیس دولت از تمام فرصت‌های سخنرانی یک‌طرفه خود برای متلک انداختن به مردم و اصحاب رسانه استفاده کرد و در نظر او دولتش در تمام حوزه‌ها موفق بود و بهترین تصمیم را گرفت. 
بگذریم از تکرار تصمیماتی که روحانی در این ۸ سال اتخاذ کرد و تکرار مکررات نکنیم. فرصت‌های زیادی برای نقد دولت روحانی در پیش است. فرصت‌هایی که به‌واسطه تمام شدن عمر دولت، شفاف‌تر و نقد تصمیمات دولت یازدهم و دوازدهم آسان‌تر می‌شود. 
 تحلیل راه‌اندازی سامانه معرفی مدیران دولت سیزدهم 
مقصود اصلی این گزارش اهمیت ارتباط‌گیری با افراد و جریان‌های مختلف فکری و سیاسی و اقتصادی است که حجت‌الاسلام رئیسی آغازگر آن بود. این سیاست را می‌توان از چند منظر تحلیل و بررسی کرد که در ادامه می‌خوانید. 
 نخست؛ تغییر چهره و  روش پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 
در ادوار گذشته انتخابات ریاست جمهوری همواره شاهد دو روش تخریب-دفاع بوده‌ایم. این روش معمولا از سوی نامزدهای جریان اصلاح‌طلب اتخاذ و پس از اوج گرفتن آن، یکی از نامزدهای این جریان تحت عنوان کاندیدای پوششی به علاوه تخریب نامزد جریان مقابل به دفاع از عملکرد نامزد اصلی جریان متبوعش می‌پرداخت. نمود این پدیده در انتخابات سال ۹۶ مشهود بود و اصلاح‌طلبان و دولت تدبیر و امید برای پیروزی مجدد تمام توان خود را وقف تخریب‌های دروغ و تهمت بستن به جریان رقیب کردند. ۴ سال دوم دولت روحانی با تمام «نشیب و فرود»هایی که داشت در حال پایان است و نتیجه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اوایل تیرماه مشخص شد.
طبق پیش‌بینی‌ها در این دور از انتخابات نیز نامزدهای جریان اصلاح‌طلب رویه تخریب و تهمت به نامزد جریان مقابل را در پیش گرفتند اما پیروز میدان نشدند و نتوانستند رأی مردم را به خود اختصاص دهند. 
رفتارها و حملات روحانی و کابینه‌اش به مسئولان مختلف کشور که رقبای آن‌ها محسوب می‌شدند، آگاهی جمعی مردم را افزایش داد و دیگر نتوانستند با این روش آن‌ها را فریب دهند و از این مسئله می‌توان گفت که به نتیجه جدیدی در تاریخ سیاسی کشور رسیدیم. عدم پیروزی اصلاح‌طلبان و سیاست تخریب و دوقطبی در این دور از انتخابات نشان داد که می‌توان بدون تخریب نیز پیروز میدان شد و با مردم صادقانه صحبت کرد و نظر آن‌ها را جلب کرد. 
شکست سیاست مذکور نشان داد که مردم از دوقطبی خسته شده‌اند و دوران تصمیم‌گیری و رأی دادن احساسی گذشته است. چراکه در ۸ سال گذشته سختی‌های زندگی و مشکلات اقتصادی ازجمله گرانی اقلام اساسی، گرانی مسکن و خودرو و نوسان‌های بی‌دلیل بازارهای مالی خسته شده‌اند و گذشته افراد را به‌خوبی تشخیص می‌دهند.  
 دو؛ظرفیت‌های موجود افراد باوجود پیروی از جریان‌های مختلف سیاسی 
نکته دوم دیدار و ارتباط‌گیری حجت‌الاسلام رئیسی با فعالان و منتقدان سیاسی و اقتصادی و رقبای انتخاباتی‌اش، استفاده از ظرفیت تمام جریان‌های فکری حتی جریانی است که رقیب محسوب می‌شود. نگاهی که کشورمان این روزها بیشتر از هرزمان دیگری به آن احتیاج دارد. دیدگاهی عالمانه و حاکمانه به‌دور از دعواهای کم سطح سیاسی!  
حال به نظر می‌رسد مردم امیدوار شده‌اند که کسی قرار است رئیس این جمهور شود که دیدگاهی فراجناحی و دلسوزانه به کشور و منافع آن‌ها دارد و اقشار مختلف مردم را از یکدیگر جدا نمی‌کند. اقدامی که جریان اصلاح‌طلب همصدا با دشمنان خارجی روی آن مانور دادند و تأکید کردند اگر رقیب سرکار بیاید همه‌چیز فیلتر می‌شود و بین زن و مرد دیوار می‌کشد. اما حجت‌الاسلام رئیسی در همان روزهای ابتدایی نشان داد که هدفش مقدس و فراتر از حرف‌های بچگانه آن‌هاست.  
 سوم؛ شرایط سخت دولت سیزدهم به‌واسطه کارنامه درخشان حجت‌الاسلام رئیسی و عملکرد بد دولت روحانی  
نکته سوم و نهایی نیز شرایط سخت دولت سیزدهم به‌واسطه کارنامه درخشان حجت‌الاسلام رئیسی و عملکرد بد دولت روحانی است. حجت‌الاسلام رئیسی در تمام سال‌هایی که مسئولیت داشته نشان داده که می‌تواند از پس ناملایمات و کاستی‌ها برآید و با مدیریتی جهادی و انقلابی که تکیه‌گاهش مردم است از پیچ‌های سخت محرومیت و فساد بگذرد. به همین واسطه توقعات از دولت او بالاست.  
این توقع بالا با شرایطی روبه‌رو شده که می‌تواند جزء سخت‌ترین کارها باشد. سید ابراهیم رئیسی قرار است مدیریت قوه اجرایی کشوری را تحویل بگیرد که مردان دولت تدبیر و امید ۸ سال آن را از تمام منابع و توانایی‌هایش محروم کردند. حال باید دید مرد میدان چگونه میدان را مدیریت می‌کند.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.